حرم مطهر در طرح «حرم شهر» هویت شهر مشهد است
کد خبر: 3916629
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹

حرم مطهر در طرح «حرم شهر» هویت شهر مشهد است

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: حرم مطهر رضوی در طرح «حرم شهر» به‌عنوان هویت شهر مشهد مطرح شده است.

حرم مطهر در طرح «حرم شهر» هویت شهر مشهد استمحمدرضا حیدری، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص حمایت شورای اسلامی شهر مشهد از مؤسسات قرآنی بیان کرد: در حمایت از مؤسسات فرهنگی ـ هنری کارهای مشترکی در گذشته انجام دادیم؛ نمایشگاه قرآن و نمایشگاه کتاب برگزار شده است، مثلاً برای یکی از مناسبت‌ها در بهار یا تابستان سال گذشته، یارانه خرید کتاب از کتابفروشی‌ها اختصاص دادیم و به خریداران تخفیفی 20 درصدی داده شد. در پایان این طرح، مشهد رتبه نخست کشور را کسب کرد.

وی اظهار کرد: در رویدادهای فرهنگی ـ هنری، از جمله مسابقات قرآن، شهرداری نقش دارد. در مسابقات قرآنی دانشجویی که دوره‌ای در مشهد برگزار شد شهرداری هدایای آن مسابقات را اهدا کرد و مشارکت داشت. در واقع، شهرداری در اتفاقات فرهنگی در حد توان خود ورود پیدا کرده و کمک کرده است.

کمک به مؤسسات فرهنگی ـ هنری در قالب خرید خدمات

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد افزود: اکنون با توجه به وجود ویروس کرونا، به همه مجموعه‌ها اعلام کردیم که در قالب خرید خدمات به آن‌ها کمک می‌کنیم چون کمک مستقیمی نمی‌توانیم داشته باشیم. این طرح را برای مؤسسات فرهنگی و هنری پیش‌بینی کردیم، اما برای مجموعه‌های دیگر نیز در حال مطالعه هستیم که چگونه می‌توانیم از آن‌ها خرید خدمات داشته باشیم. با وجود کرونا شرایط مقداری سخت شده است، اما به هر حال باز هم می‌توان راهی پیدا کرد. در مجموع شهرداری یکی از حامیان جدی مسائل فرهنگی، هنری، مذهبی و دینی در سطح شهر بوده و به نظر من فراتر از مسئولیت خود عمل کرده است.

حیدری گفت: کمبود منابع و کوتاهی سایر دستگاه‌ها باعث شده بار مسئولیت تمام مراسم‌ مذهبی و دینی بر دوش مدیریت شهر بیفتد. شهرداری در هر مناسبتی، چه از لحاظ اکران‌های تبلیغاتی که در سطح شهر انجام می‌شود  و چه در برگزاری مراسم مشارکت کند. مشهد شهری مذهبی است و در جوار امام رضا(ع) باید مناسبات را پاس داشت، این‌ها جزو ایام الله است. در برگزاری هر مناسبتی نقش مدیریت شهری کاملاً برجسته است.

وی در خصوص طرح حرم شهر گفت: این موضوع در بحث مشاوره جدید طرح تفصیلی اطراف حرم مطهر در قالب یک ایده مطرح شده است که ما شهر را به شکلی منسجم در قالب این موضوع ببینیم. هنوز بحث‌های مربوط به آن خیلی باز نشده که چه اقداماتی قرار است، صورت بگیرد، اما به نظر محور اصلی این طرح به اینکه کانون توجه ما به لحاظ مرکزیت عمومیتی و هویتی شهر مشهد، حرم مطهر است، بازمی‌گردد و به این طرح توجه شده است. در مجموع متغیرها و ابعاد آن باید روشن‌تر شود تا بتوان قضاوت درستی کرد. یک موضوع دیگر این است که در فضای کلی شهر در خصوص ارتباط و تعامل با محیط اصلی که در شهر است یکپارچگی ایجاد شود، اما هنوز ابعاد و جزئیات خیلی باز نشده است و حداقل بحث‌های تاریخی و عمومیتی را به عنوان یکی از متغیرهای اصلی آن می‌دانیم.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات، راسته‌های تاریخی است که می‌توان روی آن کار کرد. نامگذاری پایین خیابان و بالا خیابان که اخیراً صورت گرفته است به همین نکته برمی‌گردد که بالا خیابان، بالا سر حضرت و پایین خیابان پایین پای حضرت تلقی شده است. از قدیم مردم به این موضوع باور داشتند که باید از پایین پا بیایند و از آن سمت خارج شوند. این باور سابقه 300 الی 400 ساله دارد که در حال احیا است. سعی می‌کنیم این بخش مناطق را نیز برگردانیم.

حیدری در خصوص رویکرد شورای اسلامی شهر مشهد در مواجه با ویروس کرونا بیان کرد: در موج اول شیوع ویروس کرونا، مدیریت شهری یک رویکرد محدودسازی و کنترلی داشت و در موج دوم مدیریت کلان کشور، رویکرد خودکنترلی توسط افراد وجود داشت چه با استفاده از ماسک و چه رعایت فاصله‎گذاری اجتماعی. داده‌هایی که در دسترس داریم نشان می‌دهد هنوز باید مدت‌ها با این ویروس زندگی کنیم و به همین دلیل باید در سبک زندگی، الگوهای مصرف و تعاملات اجتماعی تغییراتی بدهیم. در واقع نمی‌شود آن‌ها را تعطیل کرد و باید تعاملات اجتماعی را حفظ کنیم اما در شرایط خاص کرونا.

وی ادامه داد: ما در موج دوم شیوع ویروس کرونا روی همین موضوع تأکید داریم. هم کارهای تبلیغاتی که در سطح شهر شده و هم برنامه‌هایی که ایجاد کردیم حاکی از این است که چاره‌ای نداریم جز اینکه به سمت کنترل‌های فراگیر برویم و مراقبت‌های فراگیر را تشویق کنیم. محدودیت‌ها اکنون جواب نمی‌دهد به جز محدودیت‌هایی که الزام شود. اخیراً آرامستان‌ها، پارک‌ها و برخی صنوف محدود شده‌اند. زمانی که آمار نوسان پیدا می‌کند این محدودیت‌ها برمی‌گردد، اما به نظر من ما باید بپذیریم و به سمت زندگی‌ای برویم که با کرونا سازگار باشد ضمن اینکه بتوانیم به نیازهای خود پاسخ بدهیم و تعاملات خود را هم داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha