مساجد و هیئت‌های مذهبی سمنان در سامانه «بیرق» ثبت درخواست کنند
کد خبر: 3917021
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۸

مساجد و هیئت‌های مذهبی سمنان در سامانه «بیرق» ثبت درخواست کنند

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان با بیان اینکه برگزاری مراسم عزاداری محرم نیازمند مجوز این اداره کل است، گفت: برای این منظور هیئات باید به سامانه بیرق مراجعه و ثبت درخواست کنند.

مساجد و هیئات مذهبی سمنان در سامانه بیرق ثبت درخواست کنند

به گزارش ایکنا از سمنان، حجت‌الاسلام علی شکری، مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی استان، عصر روز گذشته، 26 مرداد ماه در جمع خبرنگاران با تأکید بر اینکه بنا به تصویب ستاد مقابله با کرونا عزاداری ایام محرم باید با مجوز سازمان تبلیغات اسلامی در شهرستان‌ها و استان‌های کشور برگزار شود، اظهار کرد: در استان هیئت‌های عزاداری موظف به دریافت مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی هستند اما پیش از آن باید با مراجعه به سامانه بیرق که برای همین منظور طراحی شده، درخواست خود را ثبت کنند.

وی با اشاره به اینکه هیئت‌های عزاداری با ورود به این سامانه درخواست عزاداری و مراسم خود را در ایام محرم به ثبت رسانده و پروتکل‌های مورد نیاز برای رعایت را نیز مطالعه می‌کنند افزود: سپس با دریافت کد پیگیری باید به یکی از ادارات تبلیغات اسلامی در سطح استان سمنان مراجعه کنند.

شکری ادامه داد: هیئت‌های عزاداری، امنای مساجد یا تکایا و میزبانان مراسم و همچنین بانیان باید با حضور در سازمان تبلیغات اسلامی تعهد نامه‌ای را نیز به امضا برسانند که در این تعهد نامه باید بانیان، اجرای مراسم در فضای باز، رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک، تعیین سقف جلسه به مدت یک ساعت و نیم را متعهد شوند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با بیان اینکه برگزاری عزاداری بدون اخذ مجوز در سطح استان ممنوع است، گفت: هیئت‌های عزاداری باید به دستورالعمل‌های صادره از سوی ستاد مقابله با کرونا، همان‌طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز اشاره فرمودند، توجه کنند.

شکری با بیان اینکه کسانی که متولی عزاداری هستند از افراد متدین، دین‌دار و پایبند به اصول اخلاقی هستند، اظهار کرد: متولیان عزاداری باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مراسم عزاداری را برگزار کنند.

وی با بیان اینکه عزاداری‌ها در فضای باز به دو صورت سینه‌زنی و زنجیرزنی برگزار می‌شود، افزود: استفاده از ادوات عزاداری در هیئت‌های مذهبی استان ممنوع و رعایت پروتکل‌های وزارت بهداشت در تمام مراسم ضروری است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با تأکید بر لزوم ایجاد فاصله دو متر از هر طرف و استفاده از ماسک الزامی است، افزود: حداکثر مدت‌زمان عزاداری از سوی ستاد مقابله با کرونا دو ساعت در نظر گرفته‌شده است.

شکری با اشاره به اینکه اگر هیئتی قصد اجرای برنامه‌های مختلفی ازجمله روضه‌خوانی، مداحی، سخنرانی و غیره دارند باید در این مدت‌زمان محدود برنامه‌ریزی داشته باشند و از دسته روی هیئت‌های عزاداری محرم به جد پرهیز کنند یادآور شد: در زنجیرزنی دو حالت پیش‌بینی‌شده  که عزاداران باید از زنجیر شخصی استفاده کنند و در غیر این صورت یک زنجیر اختصاصی از مسئولان هیئت عزاداری تحویل گرفته و در پایان دهه ابتدایی محرم زنجیر را به هیئت بازگرداند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با تأکید بر اینکه پذیرایی از عزاداران در هیئت ممنوع است، متذکر شد در سال‌های گذشته افرادی متولی بودند برای طبخ غذای گرم در ایام محرم و صفر ولی در شرایط فعلی بهترین راهکار برای ادای نذورات این است که مبلغ نذر خود را به‌صورت نقدی به سازمان‌های مردمی برای کمک به نیازمندان اهدا کنند و یا به‌صورت خشکبار بین نیازمندان توزیع کنند.

انتهای پیام
captcha