برپایی روضه‌های خانگی به مدیریت اجتماعات کمک می‌کند
کد خبر: 3917317
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰

برپایی روضه‌های خانگی به مدیریت اجتماعات کمک می‌کند

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: در راستای عمل به پروتکل‌های بهداشتی، بهترین راهکار برای ایجاد پراکندگی در برگزاری مراسم عزاداری برپایی روضه‌های خانگی است.

روضه‌های خانگی به مدیریت اجتماعات کمک می‌کندبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین هادی صاحبقرانی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان، امروز، 28 مردادماه در نشست خبری تشریح ویژه‌برنامه‌های محرم و صفر، در محل این اداره‌کل اظهار کرد: ستاد ملی کرونا برای برگزاری مراسم عزاداری در ماه محرم و صفر دستورالعملی تنظیم کرده است که مسئول اجرای آن سازمان تبلیغات اسلامی است و بر مبنای این شیوه‌نامه مراسم سوگواری سیدالشهدا(ع) در سطح استان برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: از این رو کارگروه برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم در چارچوب کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد کرونا استان با حضور نماینده‌هایی از دستگاه‌های مرتبط فرهنگی، حوزوی، مذهبی، هیئات و مداحان تشکیل و اقدامات لازم را برای برگزاری شایسته این مراسم با اولویت حفظ سلامتی مردم پیگیری و اجرا خواهد کرد، نشست این کارگروه برگزار و جزئیات نحوه برگزاری مراسم عزاداری نیز اطلاع‌رسانی شده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: مراسم عزاداری از شب اول ماه محرم در استان آغاز خواهد شد و این طور نیست که برگزاری مراسم صرفاً به ایام تاسوعا و عاشورا محدود شود.

صاحبقرانی افزود: به تعداد نیاز هیئات مذهبی در نقاط مختلف استان در ماه محرم نیز مبلغ و روحانی اعزام خواهد شد و ثبت‌نام برای هیئت‌های مذهبی به منظور اعلام نیاز به مبلغ آغاز شده است. از جمله موارد این دستورالعمل می‌توان به ممنوع بودن دسته‌روی‌ها و از طرفی برگزاری مراسم‌ در فضای باز اشاره کرد.

برگزاری دوره آموزشی سلامت‌یاران حسینی

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه فعالیت هیئات مذهبی تنها با حضور در طرح سلامت‌یاران حسینی امکان‌پذیر خواهد بود، بیان کرد: در طرح سلامت‌یاران حسینی با هدف پیشگیری از انتقال ویروس کرونا با نظارت دقیق و کامل بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی یک دوره آموزشی برای هیئات مذهبی برگزار خواهد شد.

صاحبقرانی اضافه کرد: کار ثبت‌نام هیئت‌های مذهبی در سطح خراسان رضوی برای اخذ مجوز بهداشتی و ابلاغ پروتکل‌های لازم به منظور فعالیت‌های آیینی در ایام محرم، از ۲۱ مردادماه آغاز شده است.

وی گفت: بر این اساس هیئت‌های مذهبی در سطح این استان برای برپایی مراسم سوگواری محرم، ملزم به مراجعه به «پایگاه اینترنتی بیرق» یا «سامانه جامع خدمات هیئت‌های مذهبی و مراکز فرهنگی» به نشانی beyragh.mobi به‌منظور ثبت‌نام و اعلام مشخصات و فعالیت‌هایشان هستند و همه هیئت‌های مذهبی ملزم به ثبت‌نام در «سامانه بیرق» هستند، زیرا فعالیت آن‌ها در ایام محرم تنها با این اقدام ممکن خواهد بود.

صاحبقرانی ضمن تأکید بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای حفظ سلامت عزاداران حسینی در ایام محرم، بیان کرد: دریافت «گواهینامه سلامت» از جامعه پزشکی برای هیئت‌های مذهبی به‌منظور ثبت‌نام در سامانه بیرق ضروری است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: به این ترتیب «دریافت گواهینامه سلامت و فعالیت نظارتی سلامت‌یاران حسینی» جزو الزامات هیئات مذهبی برای اخذ مجوز فعالیت در ایام محرم است.

وی تعداد هیئات مذهبی فعال در سطح این استان را پنج هزار مورد اعلام کرد و افزود: 2500 مورد از این هیئت‌ها در شهرستان مشهد فعالیت دارند که پیش‌بینی می‌شود تعداد هزار هیئت در مشهد مراسم عزاداری ایام محرم و صفر را برگزار کنند.

صاحبقرانی گفت: اگر هیئت‌های مذهبی برای ثبت‌نام در «سامانه بیرق» با مشکلی مواجه شدند، می‌توانند به ادارات سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در مشهد و دیگر شهرستان‌ها این استان مراجعه کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به سنت خوب برگزاری روضه‌های خانگی برای اقامه عزای سیدالشهدا(ع) اظهار کرد: در این راستا نیز توصیه ما برگزاری این مراسم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است و از آنجا که بسیاری از افراد برای اخذ مجوز به اداره تبلیغات مراجعه می‌کنند، باید بگویم که برای برگزاری روضه‌های خانگی نیاز به مجوز ندارد، اما این امر مورد تأکید است که در صورت امکان در فضای باز مانند حیات، پشت بام و حتی در فضای باز محله و با جمعیت کم برگزار شود.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین عوامل در برگزاری روضه‌های خانگی این است که با پراکندگی همراه بوده و به نوعی با برگزاری این مراسم اجتماعات مدیریت می‌شود.

معبرهای حسینی؛ جایگزین ایستگاه‌های صلواتی

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: با توجه به اینکه برپایی ایستگاه صلواتی به منظور پذیرایی از عزاداران ممنوع است، بحث برپایی معبرهای حسینی همراه با پخش صوت و ارائه محتوای معرفتی بدون هرگونه پذیرایی و با اخذ مجوز از اداره تبلیغات اسلامی به منظور ایجاد شور حسینی در دست اقدام است.

وی در خصوص فعالیت در فضای مجازی ابراز کرد: با تجربه‌ای که در ماه مبارک رمضان با فعالیت 1500 مبلغ در فضای مجازی داشتیم، این روند نیز در ماه محرم با تولید محتوایی که توسط واحد رسانه اداره‌کل تبلیغات اسلامی طراحی شده ادامه دارد تا افرادی که از حضور در جلسات به‌صورت فیزیکی محروم هستند بتوانند از طریق مجازی با برنامه‌های محرم همراه باشند.

صاحبقرانی افزود: از دیگر برنامه‌ها در فضای مجازی طرحی با عنوان «حسینیه باب الحسین(ع)» است که از طریق رادیو زیارت اجرا خواهد شد. از برخی سخنرانان و مداحان که از روی عدم آگاهی بر خلاف دستورالعمل‌های بهداشتی توصیه‌هایی کرده‌اند نیز دعوت شد و تذکرات لازم در این راستا به آنان گوشزد شده و می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در خصوص حمایت مالی از هیئات مذهبی گفت: نه امسال و نه در سال‌های گذشته هیچگونه حمایت مالی به هیئات نداشته‌ایم مگر ارزاقی که سازمان صنعت، معدن و تجارت آن را به قیمت تنظیم بازار در اختیار هیئات قرار داده است که امسال نیز این بخش از حمایت صورت خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه عزاداری در فضای باز برگزار خواهد شد؛ لذا از سوی آستان قدس رضوی ناظر بر ظرفیت و تقاضای هیئت برای مفروش کردن فضا به تعداد موردنظر فرش در اختیار هیئات قرار خواهد گرفت، ضمن اینکه برای ضدعفونی کردن و در اختیار قرار دادن مواد ضدعفونی کننده به هیئات اقدام خواهد شد.

صاحبقرانی با اشاره به نقش رسانه‌ها نسبت به تبلیغ در خصوص پویش «نذر ماسک» تأکید کرد و گفت: در خصوص اطعام در قالب بسته‌بندی ممنوعیت وجود ندارد، ضمن اینکه طرح اطعام حسینی برای کمک به افراد نیازمند در دستور کار است.

انتهای پیام
captcha