خدمت به نیازمندان در سیره اقتصادی اباعبدالله الحسین(ع)
کد خبر: 3917545
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۱
حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبری تشریح کرد:

خدمت به نیازمندان در سیره اقتصادی اباعبدالله الحسین(ع)

پژوهشگر سیره معصومین(ع) اظهار کرد: در ایام محرم فرصت مناسبی برای افزایش کمک‌های مؤمنانه فراهم است. از سوی دیگر نذوراتی که معمولاً در این ایام توزیع می‎شود ابزاری برای خدمت به نیازمندان محسوب می‌شود؛ باید به خوبی نشان دهیم که پیرو مکتب امام حسین(ع) هستیم که پس از قرن‌ها همچنان یاد و خاطرش زنده است.

محمدحسین علی اکبری

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین علی‌اکبری، پژوهشگر سیره معصومین(ع)، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره نقش محرم و سیره اقتصادی امام حسین(ع) در افزایش کمک‌های مؤمنانه اظهار کرد: در آستانه ماه محرم و قیام تاریخی اباعبدالله الحسین(ع) سرور و سالار شهیدان هستیم؛ قیام و حرکتی که نه تنها برای شیعه و مسلمانان بلکه برای همه بشریت می‌تواند بهترین الگو و درس باشد تا هر کسی در حد وسع و توان خود از ابعاد مختلف این حرکت، پند و اندرزی را دریافت کند.


بیشتر بخوانید:


قیام ماندگار امام حسین(ع)

وی افزود: این حرکت تاریخی بسیار بزرگی بوده که پس از گذشت قرن‌ها همچنان باشکوه و عظمت فراوان، خود را نشان می‌دهد و فراموش نخواهد شد، چراکه اصل آغاز این حرکت، با امر خداوند متعال و برای خدا بوده و از همین رو ماندگار مانده است و هیچ دستی هم نخواهد توانست این حرکت را متوقف کند. البته ممکن است گاهی بنا بر دلایلی کُند شود اما توقف این حرکت ممکن نخواهد بود.

در این شرایطی که قرار گرفته‎ایم و به خاطر ویروس کرونا بسیاری از کسب و کارها آسیب دیده و زندگی افراد دچار مشکل شده است بنابراین باید با همه وجود به فکر خدمت به نیازمندان باشیم و کمک‌های مؤمنانه‌ای که خوشبختانه رواج پیدا کرده و طرح باارزشی است که مقام معظم رهبری بیان کرده‌اند را رواج دهیم

این پژوهشگر سیره معصومین(ع) یادآور شد: مشیت خداوند بر این تعلق گرفته این حرکت باید همچنان زنده و باشکوه جلوه‌گری کند تا اینکه همه مردم بتوانند بهترین درس‌ها را از این مقطع درخشان از زندگی امام حسین(ع) فرا بگیرند. آن حضرت وقتی مشاهده کردند که دیگر کار به جایی رسیده که از دین تنها اسمی بیشتر باقی نمانده، حتی ظواهر هم رعایت نمی‌شد، سنت‌های پیامبر اسلام(ص) فراموش و افرادی که هیچ گونه شرایط و لیاقتی برای ولایت بر مردم ندارند بر مستند حکومت هستند و دم از دین و عمارت بر مسلمین می‌زدند. بنابراین علیه ظلم و بی‌عدالتی قیام کردند.

علی‌اکبری بیان کرد: سرور شهیدان فرمودند: «انما خرجت لطلب الاصلاح في امة جدی(ص) اريد ان امر بالمعروف و انهی عن المنكر و اسير بسيرة جدی و ابی علی ابن ابی‌طالب(ع)». یعنی مردم بدانند و آگاه باشند که سنت پیامبر اسلام(ص) فراموش شده و می‌خواهم به سیره جد و پدرم عمل کنم. لذا آن بزرگوار قیام خود را آغاز کرد و علاوه بر آشنایان و نزدیکان، از اقشار مختلف اعم از پیر و جوان به آن حضرت ملحق شدند اما بسیاری نیز از خواب بیدار نشدند. علاوه بر این نکته دیگری که قابل توجه است و می‌تواند درسی برای بشریت باشد این است که امام حسین(ع) و یارانش در مرحله نخست حرکت و حتی قبل از شمشیر به دست گرفتن، با همه توان خودشان سعی کردند مردم را بیدار و آگاه کنند و اطلاع‌رسانی کامل را داشته باشند تا فردا کسی نگوید ما غافل و جاهل بودیم. به همین دلیل اگر نگاهی به تاریخ کربلا داشته باشیم همه آنها قبل از آغاز جنگ، خودشان را معرفی ‌کردند.

خدمت به نیازمندان در سیره امام حسین(ع)

حجت‌الاسلام علی‌اکبری اظهار کرد: نکته دیگر اینکه وقتی در این عزاداری‌ها سینه می‌زنیم هدف ما باید این باشد که امام حسین و شخصیت وی برای ما به میزان بیشتری روشن شود و بدانیم که ایشان برای این دنیا و رسیدن به قدرت قیام نکرده بلکه هدف وی قیام در راه خدا بوده است. وقتی قصد داشت عازم کربلا شود برخی بنا داشتند امام را از این حرکت منصرف کنند اما در جواب آنها می‌فرمودند که حتماً باید این سفر را بروم چون پیغمبر خدا(ص) را در خواب دیدم که فرمود «أخرج الی العراق فان الله قد شاء أن يراك قتيلا». در واقع امام حسین(ع) این سفر را از مقدورات زندگی می‌دانستند که حتماً باید در این راه قیام می‌کردند.

وی افزود: یکی دیگر از ابعاد شخصیت امام حسین(ع) این است که به محض اینکه متوجه شد خداوند می‌خواهد در این راه سختی‌ها و مشقات را تحمل و جان شیرین خود را در سبد اخلاص بگذرند، بنابراین با تمام وجود راهی کربلا شد تا همه سرمایه خود و حتی زن و بچه را قربانی اسلام کند.

این پژوهشگر سیره معصومین(ع) با اشاره به سیره اقتصادی امام حسین(ع)، اظهار کرد: یکی دیگر از ابعاد شخصیتی ایشان توجه به مستضعفین و فقراست که همانند پدر بزرگوارشان همه تلاش خود را برای خدمت به افراد نیازمند انجام دادند. امیرالمؤمنین(ع) حتی در حین این کمک‌ها به نیازمندان عذرخواهی می‌کردند که اگر اندک است مایه ناراحتی آنها نشود. امام حسین(ع) نیز چنین دست با سخاوت و با کرامتی داشتند و هرگز در افراد نیازمندان را تنها نگذاشتند. این باید برای شرایط امروز ما درس باشد.

نذورات محرم؛ ابزاری مناسب برای خدمت به نیازمندان

علی‌اکبری بیان کرد: در این شرایط کنونی به خاطر ویروس کرونا بسیاری از کسب و کارها آسیب دیده و زندگی افراد دچار مشکل شده است. بنابراین باید با همه وجود به فکر خدمت به نیازمندان باشیم و کمک‌های مؤمنانه‌ را که طرح باارزشی است که مقام معظم رهبری بیان کرده‌اند رواج دهیم. به ویژه در ایام محرم فرصت مناسبی برای افزایش کمک‌های مؤمنانه فراهم است. از سوی دیگر نذوراتی که معمولاً در ایام محرم توزیع می‎شود ابزار مناسبی برای خدمت به نیازمندان است. باید به خوبی نشان دهیم پیرو مکتب حسین(ع) هستیم که پس از قرن‌ها همچنان یاد و خاطرش زنده است.

این پژوهشگر سیره معصومین(ع) در پایان گفت: باید به گونه‌ای به افراد نیازمند و آسیب‌دیده از شرایط کرونایی خدمت کنیم که تاریخ به خودش ندیده باشد. امام حسین(ع) درحالی که به روز عاشورا نزدیک می‌شدند در یکی از منازل فرمودند تا می‌توانید آب بردارید و مشک‌ها را پر کنید. به مکان دیگری که رفتند و سپاه دشمن فرا رسیدند و تشنه بودند اما دستور دادند که همه آنها و حتی اسب‌هایشان را سیراب کنید حتی خود حضرت یکی از آنها را سیراب کردند. این همه بزرگواری حتی در برابر دشمنی که فردا به روی وی شمشیر می‌کشد نشان می‌دهد که اگر پیرو این مکتب هستیم در این ایام نباید کمک به افراد آسیب‌دیده را فراموش کنیم.

انتهای پیام
captcha