6 نکته جالب از مسابقات قرآن استان تهران / از هت‌تریک «قاسمی» تا رشته‌های بدون برگزیده
کد خبر: 3917776
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۶

6 نکته جالب از مسابقات قرآن استان تهران / از هت‌تریک «قاسمی» تا رشته‌های بدون برگزیده

چهل و سومین دوره مسابقات قرآن استان تهران روز گذشته، ۲۹ مردادماه، به کار خود پایان داد، برگزاری این مسابقات در شرایط کرونایی علاوه بر نکات جالبی که در درون خود داشت، تجربه جدیدی برای مدیران قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بود که می‌تواند منشأ بسیاری از تصمیمات جدید دیگر قرار بگیرد.

6 نکته جالب از مسابقات قرآن استان تهران / از «هت‌تریک» محسن قاسمی تا رشته‌هایی بدون برگزیده

به گزارش ایکنا، چهل و سومین دوره مسابقات قرآن استان تهران شب گذشته، ۲۹ مردادماه، در شرایط کاملاً کرونایی و با معرفی نفرات برتر به کار خود پایان داد تا دنبال‌کنندگان این مسابقات در استان تهران با چهره‌های برتر این مسابقات آشنا شوند.

مسابقات قرآن استان تهران از جمله مهم‌ترین رقابت‌های قرآنی کشور است که هرساله شاهد رقابت فشرده و جذابی بین شرکت‌کنندگان به ویژه در دو رشته قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن کریم هستیم. رقابتی که گاهی اختلاف امتیاز‌ها به صدم درصد می‌رسد و برای همین است که‌ داوران همواره شاهد اعتراض تعدادی از شرکت‌کنندگان بوده‌اند.

مسابقات قرآن استان تهران با حضور ۱۷۰ شرکت‌کننده و قضاوت ۲۲ داور کشوری و بین‌المللی در دو بخش بانوان و آقایان از روز ۲۶ مردادماه آغاز شد و شب گذشته نیز با برگزاری مراسم‌ اختتامیه در بخش آقایان به کار خود پایان داد. در ادامه تلاش شده است تا برخی نکات جالب این دوره از مسابقات بازگو شود.

۱ - هت‌تریک آقای رتبه

بدون شک، جالب‌ترین اتفاق این دوره از مسابقات کسب رتبه اول بخش قرائت تحقیق توسط محسن قاسمی است، این قاری جوان با کسب رتبه برتر در مسابقات امسال به اصطلاح ورزشی‌ها هت‌تریک کرد و توانست برای سومین‌ بار پی در پی، رتبه اول مسابقات را به دست بیاورد. کسب رتبه اول مسابقات قرآن استان تهران آن هم در سه دوره متوالی به تنهایی برای اثبات توانمندی‌های این قاری جوان کافی است، اما او مطمئناً به دنبال چیزی فراتر از اینهاست.

این کسب‌ رتبه از سوی محسن قاسمی‌، در حاشیه مسابقات به سوژه‌ای برای سایر شرکت‌کنندگان تبدیل شده بود و شوخی‌های جالبی در مورد آن صورت می‌گرفت، رقبای محسن قاسمی اگر‌ می‌خواهند سال بعد فرصتی برای عرض اندام داشته باشند، قبل از هر چیز باید به دنبال موفقیت این قاری خوشخوان در مسابقات کشوری باشند. محسن قاسمی هرچقدر در مسابقات استانی عملکردی شگفت‌انگیز داشته، اما در مسابقات کشوری نتوانسته‌اند توانمندی‌های خود را به خوبی نشان دهد.

۲ - رشته‌هایی بدون صاحب رتبه

در مسابقات قرآن استان تهران در کنار اتفاقات جالبی که رقم خورد، شاهد یک اتفاق کمتر رخ داده شده در طی ادوار مسابقات نیز بودیم. در این دوره از مسابقات برای اولین‌بار در تاریخ رقابت‌ها شاهد بودیم که در رشته قرائت تحقیق و در بخش بانوان هیچ شرکت‌کننده‌ای موفق به کسب حد نصاب و رسیدن به رتبه نشد و شرکت‌کنندگان حد نصاب‌‌های در نظر گرفته شده را کسب نکردند.

در بخش حفظ و در گروه آقایان نیز اتفاقی شبیه به این رخ داد. با این‌ تفاوت که در بخش آقایان و در رشته‌های حفظ ۲۰‌ جزء، حفظ ۱۰ جزء و حفظ پنج جزء قرآن‌ کریم تنها یک‌ نفر موفق به کسب رتبه شدند و جای رتبه‌های دیگر در تابلوی اعلام نتایج مسابقات خالی ماند.

بخشی از این‌ اتفاق ناشی از شیوع ویروس کرونا و حاضر نشدن تعدادی از شرکت‌کنندگان در سالن مسابقات بود و البته بخش دیگر را می‌توان به سخت‌گیری داوران و سطح مسابقات تعمیم داد. بدون شک‌ این دو موضوع جزو اتفاقات نادر مسابقات قرآن استان تهران بود که شاید تا سال‌های سال شاهد چنین موضوعی نباشیم.

۳ - تجلیل از مرد نام‌آشنای موسیقی مذهبی

کمتر کسی در عرصه فعالیت‌های قرآنی و گروه‌های هم‌خوانی وجود دارد که آوازه استاد هادی آرزم، استاد برجسته این حوزه، را نشنیده باشد. بسیاری از مناجات‌هایی که در ماه مبارک رمضان و یا دیگر مناسبت‌های سال از صداوسیما شنیده و دیده می‌شود از زیر سرپنجه‌های این هنرمند برجسته عبور کرده تا به ما برسد. استاد هادی آرزم آثار مذهبی فراوانی را با زبان موسیقی تألیف کرده و با این کار انس و الفت زیادی بین جوانان برای گرایش به فعالیت‌های دینی و مذهبی ایجاد کرده است.

او در مراسم اختتامیه چهل و سومین دوره مسابقات قرآن استان تهران و به ابتکار برگزار کنندگان مسابقات تجلیل شد و معدود حاضران در سالن به احترام سال‌ها تلاش برای فعالیت در عرصه هنر مذهبی به پا خواستند تا تکریمی شایسته از این پیشکسوت عرصه هنر به عمل آورده باشند.

اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران پیش‌تر‌ هم با تجلیل از چهره‌هایی همچون مجید مجیدی و ... علاقه خود به تکریم هنرمندان دینی کشور را نشان داده بود.

۴ - برگزاری در شرایط کرونایی

این پیش‌بینی که شرایط کرونایی کشور مسابقات را متأثر از خود می‌کند تا حدودی تحقق یافته و باعث شده بود تا تعدادی از شرکت‌کنندگان در برخی رشته‌ها به سالن مسابقات نیایند. در واقع تنها تأثیر کرونا بر مسابقات نیز همین بود. این را نیز باید یادآوری کرد که حضور نیافتن مردم در سالن مسابقات را نباید به حساب کرونا‌ گذاشت، چراکه در ایام قبل از کرونا نیز مردم اقبال چندانی برای حضور در سالن مسابقات نداشتند.

در مورد برگزاری مسابقات در شرایط کرونایی باید یه تمهیدات کامل اوقاف استان تهران برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی اشاره کرد. در ایامی که بسیاری از تیم‌های ورزشی با هزینه‌های میلیاردی هم توان و امکان تهیه تونل ضدعفونی‌کننده را نداشتند، مسئولان قرآنی اوقاف استان تهران، اما این کار را برای مهیا شدن شرایط برگزاری مسابقات انجام دادند.

استقرار یک‌ تیم‌ پزشکی در محل برگزاری مسابقات هم در جای خود حائز اهمیت بود، اهمیت این موضوع از آن‌حیث است که در این روزها و شرایط کرونایی مراکز درمانی نیاز مبرم به تیم‌های پزشکی و آمبولانس و ... دارند، اما یک تیم پزشکی مجهز تمام وقت در محل برگزاری مسابقات حضور داشتند و این از اهتمام برگزارکنندگان مسابقات برای توجه به ریزترین مسائل را دارد.

۵ - پیام به برگزار کنندگان مسابقات سراسری قرآن

طی روزهای گذشته و با اوج گیری دوباره ویروس کرونا مسئولان برگزاری مسابقات در مرحله کشوری و بین‌‌المللی قرآن کریم تقریباً مجاب شده بودند تا از برگزاری مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن منصرف شوند و مرحله استانی را آخرین مرحله مسابقات در سال ۹۹ اعلام کنند.

موفقیت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران در برگزاری موفق مرحله استانی این مسابقات مدیران تهران‌نشین را بر آن داشت که پرونده برگزاری مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن را مجددا به جریان بیندازد تا شاید این مسابقات نیز برگزار شود و باری از روی‌ دوش مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه برداشته شود.‌ اگر‌ در روزهای آینده خبرهایی مبنی بر برگزاری مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن به گوش رسید، نباید چندان تعجب کرد. چراکه به نظر می‌رسد، برگزاری مطلوب مرحله استانی مسابقات قرآن در استان تهران به حدی قوی بوده است که تصمیم رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه را تغییر دهد.

۶ - اذعان به تغییر مسیر مسابقات

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در مراسم اختتامیه مسابقات قرآن استان تهران به دو موضوع مهم اشاره و اذعان کرد که برای آنها برنامه دارد. اولین موضوع انحصار رتبه‌ها بود. انحصاری که به اعتقاد مهدی قره‌شیخلو باعث شده تا در هر دوره فقط یک عده خاص موفق به کسب رتبه شوند و رتبه‌ها بین‌ چند نفر در ادوار مختلف دست به دست شود. او تأکید کرد که برنامه‌های مدیران قبلی برای رفع این مشکل به جایی نرسیده و باید برنامه مدون‌تری برای آن طراحی کرد. مطمئناً در آینده بیشتر از این موضوع گفته خواهد شد.

موضوع مهم دیگری که رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بر آن تأکید کرد، از بین رفتن اصالت مسابقات قرآن در مقایسه به دهه ۶۰ است. قره‌شیخلو اعتقاد دارد که مسابقات قرآن تغییر مسیر داده و به جای مهم بودن اصل قرآن و انس با آن، رقابت و کسب رتبه و مقام است که اهمیت پیدا کرده است، فلذاست که اصالت در مسابقات قرآن در سال‌های اخیر تغییر کرده است. رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه البته اعلام کرد برای این موضوع هم برنامه دارد، باید منتظر ماند و دید چه برنامه‌ای برای بازگرداندن مسابقات به ریل اصلی خود تدارک دیده خواهد شد.

بر اساس گزارش ایکنا، مطمئناً اگر نگاهی عمیق‌تر به چهل و سومین دوره مسابقات قرآن استان تهران داشته باشیم، نکات‌ عمیق‌تری را می‌توانیم‌ به دست بیاوریم، نکاتی از رقابت فشرده مسابقات در رشته قرائت تحقیق و حفظ کل تا خلأ رسانه در رقابت‌های سطح بالایی همچون رقابت‌های استان تهران و بسیاری موارد دیگر که زمان بیشتری را برای تأمل می‌طلبد.

تیمور کاکایی 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha