بهره‌گیری از توان استارت‌آپ‌ها برای توزیع عادلانه نذورات
کد خبر: 3918034
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۸
رئیس سابق مرکز رشد دانشگاه هنر تأکید کرد:

بهره‌گیری از توان استارت‌آپ‌ها برای توزیع عادلانه نذورات

شکوری اظهار کرد: نذورات باید به گونه‌ای باشد که شکم گرسنه‌ای را سیر کند نه اینکه شکم سیری چاق‌تر شود. استارت‌آپ‌هایی که تفکر خلاق دارند می‌توانند با توجه به وضعیت نیازمندان جامعه، سیستمی را طراحی کنند که اگر کسی بنا دارد نذری را ادا کند وارد این ساختار شود و اقلام مورد نیاز را به شیوه مناسب به دست آنان برساند.

رضا شکوری، مدیر برنامه و بودجه و بهره‌وری دانشگاه هنر

رضا شکوری، مدیر برنامه و بودجه و بهره‌وری دانشگاه هنر و کارشناس استارت‌آپ و کسب‌وکارهای نوپا، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره نقش استارت‌آپ‌ها در توزیع مناسب نذورات ماه محرم و افزایش کمک‌های مؤمنانه در این ماه اظهار کرد: واقعیت امر این است که استارت‌آپ‌ها دارای طیف گسترده‌ای به لحاظ بضاعت‌های مالی هستند. اگر هدف این است که استارت‌آپ‌ها به عنوان یک نهاد به منظور حمایت از اقشار آسیب‌دیده وارد شوند، استارت‌آپ‌هایی به لحاظ نوع خدمات و کالایی که ارائه می‌دهند در شرایط مطلوبی هستند و اتفاقاً چون به دستگاه‌هایی خاص که عمدتاً صنایع بزرگ دولتی هستند خدماتی را ارائه می‌دهند، در این شرایط کرونایی آسیبی هم ندیده‌اند.


بیشتر بخوانید:


نقش استارت‌آپ‌ها در کاهش اسراف و تبذیر در ماه محرم

وی افزود: استارت‌‌آپ‌هایی هم وجود دارند که در شروع کار خود هستند و طبیعتاً در موقعیت‌هایی قرار دارند که نیازمند حمایت‌اند، چون بازار را در اختیار ندارند. لذا در این شرایط اقتصادی نسبت به شرکت‌هایی که زودتر تأسیس شده‌اند آسیب بیشتری دیده‌اند. از سوی دیگر طبیعت و سرمایه استارت‌‌آپ تولید ایده و فکر جدید است که می‌تواند در خیلی از مسائل راهگشا باشد. اگر فراخوانی در زمینه فعالیت استارت‌آپ‌ها در ماه محرم وجود داشته باشد شاید بتوانند ایده‌هایی با استفاده از تفکر خلاق ارائه دهند که ناظر به حل مشکلی باشد.

کسانی‌که صرفاً از سر عادت یا خدای ناکرده حرص و طمع اقدام به دریافت نذری می‌کردند امسال حتی اگر غذای نذری به دست آنها برسد به شکل ناخواسته آن را نمی‌خورند. منظور از غربالگری بین نیازمندان و افراد غیرنیازمند و بدون باور همین است

شکوری درباره نقش استارت‌آپ‌ها در کاهش اسراف و تبذیر در ماح محرم بیان کرد: در حدیثی از پیامبر اسلام(ص) آمده است: «حاسِبُوا اَنْفُسَکُم قبلَ اَن تُحاسَبُوا و زِنُواها قبلَ اَنْ تُوزَنُوا و تَجَهَّزُوا لِلْعَرْضِ الاَْکْبَر؛ خویشتن را محاسبه کنید قبل از آنکه به حساب شما برسند». همه ما سال‌های سال شاهد بوده‌ایم که چه مقدار در ایام محرم به ویژه در روز عاشورا، از بابت نذوراتی که عرضه آن بیشتر از تقاضا بود اسراف و تبذیر صورت گرفته و بسیاری از این نذورات هم هدر می‌رفت و بد اخلاقی‌های زیادی شکل می‌گرفت چراکه حرص و طمع و چشم و هم‌چشمی‌هایی برای بهره‌مندی از نذورات وجود داشت که باعث خروج از فلسفه اصلی نذری می‌شد.

این کارشناس استارت‌آپ و کسب‌وکارهای نوپا یادآور شد: در سال‌های اخیر بحث استفاده از ظروف یکبار مصرف در ایام محرم به وجود آمد که منجر به آلودگی زیادی شد. این وضعیت ناشی از این بود که حساب از دست ما خارج شد که منطق و بنیان نذری دادن و پیشینه تاریخی آن چه بوده است. امسال کرونا ما را وادار کرد در مورد بسیاری از مسائل به تفکر دوباره دست زده و به شیوه درست عمل کنیم طبیعتاً درباره نذورات نیز نیازمند تفکر دوباره هستیم.

لزوم طراحی سامانه توزیع نذورات

وی با اشاره به اهمیت طراحی سامانه توزیع نذورات در ماه محرم ادامه داد: این اتفاق خوبی است که بتوانیم نذورات را به شکل هدفمند به دست نیازمندان برسانیم. باید در این زمینه به شکل متمرکز برخورد کنیم تا همانند اتفاقاتی که سال‌های گذشته شاهد آن بوده‌ایم در تضاد با فلسفه عاشورا نباشد. در واقع این شرایط کرونایی، قاعده‌ای را به ما تحمیل کرده است که اتفاقاً درست است.

شکوری اظهار کرد: باید نذر در جایی باشد که شکم گرسنه‌ای را سیر کند نه اینکه شکم سیری چاق‌تر شود. حال درباره اینکه چگونه این اتفاق رخ می‌دهد دوباره به سؤال اول بر می‌گردد که استارت‌آپ‌هایی که تفکر خلاق دارند با توجه به وضعیت نیازمندان جامعه، سیستمی را طراحی کنند که اگر کسی بنا دارد نذری را ادا کند وارد این ساختار شود و اقلام مورد نیاز را به شیوه مناسب به دست نیازمندان برساند.

شیوه صحیح توزیع نذورات بین نیازمندان

مدیر برنامه و بودجه و بهره‌وری دانشگاه هنر تأکید کرد: استارت‌آپ‌ها باید از نیروی فکری خود که توانایی تعریف سیستم دارد بهره بگیرند و ساختاری را پیشنهاد بدهند که نذر کالایی و نقدی افراد ادا شود. اگر این نذورات در سامانه تعریف شود و از طریق سامانه یا سمن‌هایی که به کار نیازمندان می‌رسند توزیع شود قطعاً کارگشا خواهد بود، چراکه اسم و آدرس افراد مستمند در آن سیستم طراحی شده است.

این کارشناس استارت‌آپ و کسب‌وکارهای نوپا با اشاره به تفکیک میان افراد متدین و غیرباورمندان، تصریح کرد: واقعیت دیگر این است که امسال تهیه کردن غذا و نذری از بیرون، ریسکی حداقلی را نیز به همراه دارد لذا کسانی که غذای نذری دریافت می‌کنند غربال می‌شوند. کسی‌که باور دینی وی را ترغیب می‌کند که غذای نذری بخورد کرونا مانع وی نمی‌شود لذا اگر یک غذای نذری هم به دست وی رسید به حقانیت امام حسین(ع) مشکل پزشکی نیز برای وی پیش نخواهد آمد.

شکوری در پایان گفت: کسانی‌که صرفاً از سر عادت یا خدای ناکرده حرص و طمع اقدام به دریافت نذری می‌کردند امسال حتی اگر غذای نذری به دست آنها برسد به شکل ناخواسته آن را نمی‌خورند. منظور از غربالگری بین نیازمندان و افراد غیرنیازمند و بدون باور همین است. قبلاً برخی افراد در روز عاشورا از چند جا نذری می‌گرفتند و در یخچال جا می‌کردند و بخشی نیز دور انداخته می‌شد بنابراین چنین تفکیک‌هایی هم صورت می‌گیرد که اقدامی ارزشمند است.

انتهای پیام
captcha