وظیفه اصلی مداح، آسیب‌شناسی جامعه است
کد خبر: 3926945
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۲

وظیفه اصلی مداح، آسیب‌شناسی جامعه است

مسئول هیئت شهدای گمنام گلزار مصلای بندرعباس گفت: مداح آسیب‌شناسی می‌کند و نیاز جامعه را می‌سنجد، می‌بیند که در حال حاضر جامعه در چه زمینه‌ای از معارف و اعتقادات می‌لنگد و سعی می‌کند در همان راستا کار کند.

به گزارش ایکنا از هرمزگان، حجت‌الاسلام محمدجواد زارع، مسئول هیئت شهدای گمنام گلزار مصلای بندرعباس صبح امروز، 12 مهرماه در حسینیه شهید ارجمندیان در جمع نوجوانان مداح «مركز آموزش مداحی علمدار» اظهار کرد: تفاوت مداح با یک خواننده در این است که مداح آسیب‌شناسی می‌کند و نیاز جامعه را می‌سنجد، می‌بیند که در حال حاضر جامعه در چه زمینه‌ای از معارف و اعتقادات می‌لنگد و سعی می‌کند در همان راستا کار کند.

وی با اشاره به اینکه کار مداح به‌ موازات کار مبلغ و سخنران است، مداح نیز همان حرف‌های سخنران را در قالب شعر و هنر می‌زند و کار مداح چه‌بسا سخت‌تر هم باشد، افزود: خروجی کلاس‌های مداحی باید جوانانی آگاه، جهادی، آگاه به مسائل سیاسی انقلاب، مردم‌دار و شعرخوان و روضه‌خوان باشد، اگر این‌ها را از یک مداح جدا کنید می‌شود همچون مداح سکولاری که در فضای تشیع انگلیسی کار می‌کند. خوب و قشنگ می‌خواند اما چقدر از فضای جامعه اسلامی می‌فهمد؟

مسئول هیئت شهدای گمنام گلزار مصلای بندرعباس تصریح کرد: مقام معظم رهبری سال‌هاست که تأکید دارند قمه‌زنی‌ها و زنجیرزنی‌ها با تیغ و لباس برهنه را کنار بگذارید اما برخی نمی‌خواهند بشنوند و بفهمند. در سال‌های اخیر گرایش مردم اروپا و آمریکا بین ادیان مختلف، به اسلام بیشترین بوده است و ما در جامعه‌ای قرار داریم که اروپاییان به سمت دین می‌روند، آن‌وقت عده‌ای تصویری از تشیع را بروز می‌دهند که مناسب این دوره و احوال نیست، چه اتفاقی برای جوان اروپایی که می‌خواهد قرآن را یاد بگیرد با دیدن این تصاویر می‌افتد؟

وی ادامه داد: متأسفانه اگر در گوگل کلمه «شیعه» را جستجو کنید، درنتیجه به‌دست‌آمده، تن‌های برهنه خونی در حال زنجیر زدن و قمه‌زدن را می‌بینید. جوان آمریکایی که می‌خواهد به سمت دین اسلام بیاید، در گوگل جستجو می‌کند؛ عکس و فیلم‌ها را می‌بیند و مقاله‌ها را می‌خواند و ما باید در این زمینه آگاه باشیم.

مسئول هیئت شهدای گمنام گلزار مصلای بندرعباس بیان کرد: یک مداح همه‌جانبه به‌گونه‌ای مداحی می‌کند و از معارف آل‌الله و اهل‌بیت(ع) می‌گوید که جوان اروپایی نیز با گوش دادن به آن گرایش بیشتری به دین اسلام و تشیع پیدا می‌کند. در پیاده‌روی اربعین با اینکه در سانسور شدید خبری در اروپا و آمریکا هستیم، افراد خارجی بسیاری دیده می‌شوند.

زارع تصریح کرد: یک مداح نباید به‌گونه‌ای رفتار کند که کشور در فاز دیگری باشد و او اولویت‌ها را نفهمد و بر روی چیز دیگری دست بگذارد، مداحی که در این وادی نباشد مداح نیست بلکه فردی خوش‌صدا و خوش‌خوان است. خوب ادا کردن آهنگ را خیلی‌ها می‌توانند انجام دهند اما هنر یک مداح این است که اولویت‌های جامعه را بداند، این اولویت‌ها را از معارف اهل‌بیت(ع) استخراج کند و به بهترین زبان و شکل و با بهترین خوانش به مردم ارائه دهد.

وی با اشاره به اینکه افراد بسیاری با گوش دادن به یک قطعه مداحی و سینه‌زنی قلبشان متحول شد و رفتند مدافع حرم شدند، گفت: نقش آقای آهنگران از بسیاری سرداران در دفاع مقدس مهم‌تر بود و به‌ شدت از ایشان مراقبت می‌شد، در برخی عملیات‌هایی که می‌خواستند روحیه سربازان را تضعیف کنند، می‌گفتند آهنگران شهید شده است. خبر شهادت یک مداح می‌توانست یک گردان را زمین بزند و این نقش راهبردی یک مداح است.

انتهای پیام
captcha