گوشه‌ای از فضایل‌ اخلاقی‌ حضرت محمد(ص)
کد خبر: 3929566
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴

گوشه‌ای از فضایل‌ اخلاقی‌ حضرت محمد(ص)

مدیر حوزه علمیه سمنان در یادداشتی، پیامبر را انسان آزاده‌ای توصیف کرد که آمد تا انسان‌ها را آزاد کند تا اسیر نفسانیات، خودخواهی‌ها و ظلم و ستم دیگران نباشند.

تشریح فضائل اخلاقی حضرت محمد(ص)

به گزارش ایکنا، از سمنان، محمدحسن رستمیان، مدیر حوزه علمیه استان سمنان در آستانه فرارسیدن بیست‌وهشتم ماه صفر، رحلت پیامبر اکرم(ص)، در یادداشتی به بیان خصایص پیامبر ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص) پرداخت. در ادامه متن این یادداشت را می‌خوانید»

پیامبر اعظم(ص) به دلیل داشتن «خُلقٍ عَظیم» و «رَحمَةٌ لِلعَالَمین»، نمونه و الگوی مکارم اخلاقى براى تمام انسان‌ها در تمام دوران‌ها بوده است. آن حضرت به‌عنوان بهترین و کامل‌ترین اسوه راستین بشریّت، نسبت به تمام مردم بسیار دلسوز، صمیمی و مهربان بود. در راستای متخلق بودن به اخلاق و کردار کریمانه بود که حضرت در طول 23 سال نبوت توانست، دل‌های گمراه بسیاری را شیفته مکتب اسلام کند.

حضرت محمد(ص) در مجلس دارای ادب، سکوتش دارای حکمت و حیای آن حضرت قابل توصیف نیست، زهد پیامبر با احدی قابل مقایسه نیست ، فقیر و غنی در منظر آن حضرت هیچ تفاوتی با هم ندارند جز به تقوای الهی، همیشه حق بر زبانش جاری ، لبخند بر لب، و متواضع ترین مردم بود، آن قدر مهربان و نازک دل بود که همه مردم مشتاق زیارت آن حضرت بودند. در امانت‌داری سرآمد همه بود، در راستگویی از دوران جوانی لقب امین به او داده بودند در زیبایی سیرت و صورت همتایی نداشت، به قول و پیمانش وفادار بود، عفت کلام آن حضرت سر مشق همه نیکان بود.

تسلیم در برابر حق

یکى از بزرگ‌ترین مظاهر عبادت آن حضرت این بود که در همه شرایط و اوضاع و احوال، تسلیم الهى بوده و رو به‌سوى او داشت. به یقین کسى که با تسلیم در برابر حقّ، به سوى خدا رو آورد، می‌توان گفت بهترین و برترین مظاهر دیانت را از خود نشان داده است.

پیامبر(ص) هرگز افراط و تفریط نکرد و معتدل بود و تلاش می‌کرد که مسلمانان معتدل شوند؛ لذا سیره‌نویسان و کسانی که توصیف‌کننده پیامبر بودند و نیز ائمه فرموده‌اند که پیامبر(ص) معتدل الامر بود. منطق قرآن و سیره پیامبر این نیست که اسلام با زور، قدرت‌مداری، جنگ و شمشیر پیش رود، منطق قرآن این است که شما انسان‌ها و جامعه نمونه ارائه کنید، اگر این کار را کردید، دیگران هم به شما تأسی خواهند کرد.

آزادگی و حریت

پیامبر یک انسان آزاده به تمام معنا بود. یعنی انسان از غیر خدا آزاد شود و فقط بنده خدا باشد و تنها در برابر او سر خم کند؛ پیامبر اینگونه بود و برای همین آمد که انسان‌ها را آزاد کند تا اسیر نفسانیات، خودخواهی ها و ظلم و ستم دیگران نباشند. انسانی که آزاده می‌شود، از غل و زنجیرها آزاد می‌شود، و این در رفتار و روابط او نمود پیدا می‌کند. به عنوان مثال در روایات ما آمده است که انسان آزاده کینه هیچ کسی را در سینه ندارد و پیامبر(ص) کینه هیچ کس حتی ابوسفیان را نداشت تا جایی که نه فقط در فتح مکه خانه ابوسفیان را خانه امن اعلام کرد که پس از فتح مکه و آرام شدن اوضاع آن او را به عنوان فرمانده به مأموریت فرستاد.

قرآن کریم حضرت محمد(ص) را به عنوان اسوه حسنه معرفی فرموده زیرا امت اسلام الگویی به مانند ایشان دارد که می‌توان از روش زندگی آن حضرت بهره‌مند شد که جامعه ما اگر بتواند خود را به این نقطه برساند و در تمام ابعاد زندگی روش وسیره حضرت را در جامعه پیاده کند تفاوت را در جامعه شاهد خواهیم بود.

صبر و استقامت

مهم‌ترین ویژگی حضرت محمد(ص) صبر و استقامت حضرت است ایشان به دستور خداوند مامور به استقامت است آنجا که خداوند می‌فرماید صبرکن همچنان که پیامبران صاحب شریعت و اولوالعزم استقامت کردند. استقامت و صبر پیامبر در برابر جنگ روانی دشمن است که با هجمه‌های سنگین بر ایشان روا می‌داشت که در این راستا خداوند به حضرت فرمودند نسبت به آنچه که آن‌ها به کار می‌برند صبر کن و اسقامت به خرج بده.

در جنگ اقتصادی وقتی دشمن دعوت حضرت به اسلام را قبول نکرد جنگ اقتصادی را آغاز کرد و که بر این اساس هرگونه خرید و فروش از مسلمانان ممنوع شد این جنگ 3 سال طول کشید که پیامبر همراه با مسلمانان در شعب ابی‌طالب استقامت کرده به گونه‌ای که در تأمین مواد غذایی دچار مشکلات زیادی شدند.

در جنگ نظامی هم دشمنان بیش از 80 جنگ طی 10 سال با پیامبر به راه انداختند که خود حضرت پیشاپیش حضور فعال داشته که این صبر  و اسقامت بهترین الگو برای جامعه ما می تواند باشد که مردم ما با تأسی از حضرت رسول اکرم با تاب‌آوری موجب حیرت دشمنان شدند که بر این اساس در شرایط تحریم اقتصادی که دشمن برای کشور ما به وجود آورده می‌توان آن را تبدیل به فرصت کرد.

انتهای پیام
captcha