فیلمسازی درباره شهید سلیمانی افتخار است/ حاج قاسم نیاز به اغراق ندارد
کد خبر: 3943215
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۸
کارگردان «خانه امن» در گفت‌و‌گو با ایکنا؛

فیلمسازی درباره شهید سلیمانی افتخار است/ حاج قاسم نیاز به اغراق ندارد

محمود معظمی عقیده داد که شهید سلیمانی از چنان بزرگی و عظمتی بهره برده که فیلمسازی درباره ایشان برای وی و بسیاری دیگر افتخار و آرزو است.

محمود معظمی، کارگردان تلویزیون در گفت‌و‌گو با ایکنا با بیان اینکه‌ پرداختن به قهرمانان ملی یکی از وظایف اصلی سینما و تلویزیون است، اظهار کرد: اگر به تولیدات سینمای جهان دقت کنید متوجه خواهید شد بخشی از آثار هر کشوری مختص به قهرمانان آن سرزمین است. این اتفاق در هالیوود به شکل بارزتری‌تری دیده می‌شود، اما در این حوزه ما آنچنان که باید پر کار نبوده‌ایم. این امر نیز دلایل مختلف دارد که دو نمونه از آن را ذکر خواهم کرد.

وی افزود: دلیل اول به مسائل سخت‌افزاری بر می‌گردد، چون کارهایی که عموماً درباره قهرمانان تولید می‌شود دارای پروداکشن‌های عظیم است. نکته دوم به مشکلات مادی چنین تولیداتی مربوط می‌شود، منظور اینکه اگر قرار است کاری درباره سرداران این سرزمین ساخته شود باید نهایت امکانات از سوی سازمان سفارش‌دهنده در اختیار عوامل تولید قرار گیرد.

اعتماد به هنرمندان

این فیلمساز بیان کرد: توصیه من این است که به هنرمندان خود اعتماد کنیم، چون فیلمسازی که می‌خواهد روایتگر زندگی قهرمانان این سرزمین باشد، تمام سعی خود را خواهد کرد تا بهترین شکل رشادت و زندگی آن قهرمان را برای مخاطب خود بیان کند.

معظمی با بیان اینکه افتخار است روزی فیلمسازی بتواند فیلم یا سریالی درباره حاج قاسم سلیمانی بسازد تاکید کرد: سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به جرات یکی از عزیزترین انسان‌ها برای ملت ایران است زیرا همه به خوبی می‌دانند ایثارگری‌های سردار دل‌ها باعث شد نه تنها کشورمان، بلکه منطقه در امنیت به سر برد. این کلام تنها ادعای من نیست، حتی بسیاری از کارشناسان بین‌المللی از جمله غربی‌ها هم روی این نکته تاکید دارند. با این توضیح، ساخت فیلم یا سریالی درباره ایشان افتخاری است که آرزو می‌کنم بتوانم روزی بدان دست یابم.

ترویج سبک زندگی سردار سلیمانی

کارگردان سریال «بوی باران» اضافه کرد: اگر قرار باشد فیلم یا سریالی درباره حاج قاسم جلوی دوربین رود دو مسیر را در کار پیش خواهم گرفت. بخشی از سریال را به روابط انسانی این سردار شهید با خانواده و مردمش اختصاص خواهم داد، زیرا در این زمینه ناگفته‌های زیادی وجود دارد که می‌تواند برای همه اقشار مردم به عنوان الگو برای سبک زندگی معرفی شود. مسیر دوم در سریالم مختص به وجه قهرمانانه این شهید است زیرا عملیات‌های دفاعی که ایشان هدایت کردند بسیار عظیم و شگفت‌انگیز بود؛ ‌به‌ اندازه‌ای که تصورش برای خیلی از قدرت‌های جهان سخت است.

وی با اشاره به اینکه در این حوزه باید کاری دقیق انجام شود، تاکید کرد: فیلم یا سریال‌سازی درباره سرددار سلیمانی اتفاقی کوچک نیست که بخواهیم به راحتی به آن دست یابیم. در قدم اول، فیلمنامه این کار باید با تحقیقات فراوان نوشته شود و از نظارت خانواده سردار شهید نیز در این رابطه استفاده لازم بشود و حتی بعد از نگارش فیلمنامه، متن باید به تایید خانواده این شهید بزرگوار برسد. در قدم دوم باید امکاناتی که در اختیار این کار قرار می‌گیرد، کامل باشد، چون کار ضعیف و کوچک، ناخودآگاه روی کیفیت هم تاثیر منفی خواهد گذاشت. در این رابطه می‌خواهم از فیلمی موفق نام برم. فیلم سینمایی «چ» حاتمی‌کیا. این فیلم توانسته به لحاظ کیفی به استانداردهای خوبی دست یابد در نتیجه مفهوم کار نیز مطلوب بود. درباره سردار دل‌ها نیز لازم است کاری اینچنین تولید شود تا شاید بتوان گوشه‌ای از عظمت وی را به تصویر کشید.

آثاری با محوریت حاج قاسم، مخاطب جهانی دارد

وی در پاسخ به این سوال که مخاطب فیلم یا سریالی که تصویر زندگی شهید سلیمانی است تنها به داخل کشور مختص می‌شود؟ چنین توضیح داد: معتقدم جانفشانی‌ها ایشان برای غربیان نیز مثمر ثمر واقع شد زیرا اگر سردار سلیمانی داعش را سرکوب نمی‌کرد شاید تاثیرات آن داعش در غرب شکلی وخیم‌تر پیدا می‌کرد.

این فیلمساز با اشاره به اینکه نیازی به اغراق‌گویی درباره سردار سلمانی وجود ندارد، تاکید کرد: گاهی مواقع در سینما و تلویزیون برای اینکه قهرمانان وجه حماسی‌تر داشته باشند پیرامون رفتارشان اغراق صورت می‌گیرد اما درباره سردار سلیمانی چنین مسئله‌ای به هیچ‌وجه ضرورتی ندارد، چون کارهایی که ایشان کردند به خودی‌خود چنان عظیم است که نشان دادن صرف آن اقدامات، خود بیانگر حماسه‌ای بزرگ خواهد بود.

معظمی در پایان این گفت‌و‌گو اعلام کرد: این مسئله که درباره ایشان فیلم سینمایی ساخته شود  یا سریال. قرار نیست تنها یکی دو اثر درباره زندگی سردار دل‌ها ساخته شود، بلکه این اتفاق می‌تواند در ده‌ها فیلم و سریال رخ دهد.

انتهای پیام
captcha