واکسن کرونای انستیتو رازی در راه فاز انسانی
کد خبر: 3944174
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۱
وزیر بهداشت خبر داد؛

واکسن کرونای انستیتو رازی در راه فاز انسانی

وزیر بهداشت با اشاره به کارآزمایی بالینی اولین واکسن ایرانی کرونا که از سوی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) تولید شد، از کارآزمایی بالینی دومین واکسن ایرانی کرونا خبر داد و گفت: در روز‌های آینده نیز شاهد کارآزمایی بالینی واکسنی خواهیم بود که در انستیتو رازی تولیده شده است.

دومین واکسن ایرانی کرونا در راه فاز انسانیبه گزارش خبرنگار ایکنا، سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امروز 9 دی‌ماه در مراسم آغاز کارآزمایی بالینی اولین واکسن ایرانی کرونا با بیان اینکه نام حضرت زهرا(س) به فضای اولین تزریق واکسن ایرانی کرونا برکت خواهد داد، اظهار کرد: امروز یک روز امیدوارکننده برای ملت ایران است. خوشبختانه با تلاش محققان توانستیم پس از تست واکسن کرونای ایرانی روی مدل‌های حیوانی، وارد مرحله انسانی آن شویم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه اولین داوطلب تست انسانی واکسن کرونای ایرانی طیبه مخبر، دختر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام است، گفت: واکسن کرونا هر عارضه‌ای داشته باشد، ما خودمان با جان و دل خریداریم.

وی بیان کرد: این حرکت از روز نخست با توان ملی آغاز شد. در ٣٠ سال گذشته برای تولید انواع واکسن تلاش‌های مختلفی انجام شده است. 100 سال است که در منطقه واکسن‌سازی می‌کنیم و کسانی که فکر می‌کنند، اولین بار است که واکسنی را تزریق می‌کنیم، بسیار در اشتباه هستند. در سال ۱۲۹۹ انستیتو پاستور و در سال ۱۳۰۳ انستیتو رازی را داشتیم. ایران اولین واکسن‌ساز آسیاست و به بسیاری از کشور‌های دنیا و منطقه واکسن صادر کرده‌ایم.
 
نمکی گفت: البته مظلوم ماندن و مغفول ماندن این دو مؤسسه بزرگ بین‌المللی لطمه‌هایی را به توسعه واکسن‌سازی کشور زد، اما بر سر آنیم که با کمک معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و همچنین بقیه ساختار‌های وابسته اعم از انستیتو پاستور، رازی و بخش خصوصی، این مزیت کشورمان را به دنیا عرضه کنیم.

نمکی ادامه داد: در کشور برای واکسن کرونا پلتفرم‌های مختلفی را به طور همزمان دنبال کردیم که یکی از آن‌ها آزمایش انسانی است که از امروز آغاز شده است. برای اینکه از دنیا عقب نمانیم و در عین حال بتوانیم اگر یک پلتفرم موفق نبود، پلتفرم دیگری را به عنوان تولید ملی جایگزین کنیم، تمام راه‌ها را رفتیم.
 
وی بیان کرد: در روز‌های آینده نیز شاهد کارآزمایی بالینی واکسنی خواهیم بود که در انستیتو رازی تولیده شده است. امیدوارم در آینده بسیار نزدیک شاهد شروع فاز دوم بالینی و سپس فاز سوم انسانی باشیم و به سمت تولید ملی و تقویت غرور ملی در آینده‌ای نزدیک پیش رویم.
انتهای پیام
captcha