رشد 2.5 برابری آثار وقفی در گنجینه رضوی
کد خبر: 3952612
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۷

رشد 2.5 برابری آثار وقفی در گنجینه رضوی

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: در سال جاری با توجه به شرایط کرونایی دو نیم برابر جذب بیشتر در حوزه وقف داشته‌ایم که ارزش آن 13 میلیارد تومان برآورد شده است.

رشد 2.5 برابری آثار وقفی در گنجینه رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، امروز 19 بهمن‌ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل سالن کنفرانس کتابخانه آستان قدس رضوی برگزار شد، بیان کرد: کتابخانه آستان قدس رضوی با قدمتی هزارساله شامل بیش از 30 میلیون منبع چاپی، نفیس، خطب، سنگی، سمعی‌بصری، غیر کتابی، اسنادی و مطبوعاتی به 92 زبان است.

وی ادامه داد: سالانه بیش از 7 میلیون مخاطب از منابع کتابخانه آستان قدس رضوی بهره‌مند می شوند که علاوه بر این 60 کتابخانه در سراسر کشور و یک کتابخانه در هندوستان وابسته با آستان قدس رضوی فعال است.

حسینی با اشاره به مرجعیت علمی کتابخانه آستان قدس رضوی افزود: مجموعه کتابخانه‎ها، موزه و اسناد آستان قدس رضوی، به عنوان یک قطب فرهنگی مهم در سراسر میهن اسلامی می‎تواند خاستگاه و آمادگاه برای تحقق علمی و نظری گام دوم انقلاب اسلامی باشد و قدیمی‎ترین قرآن وقفی در سال 1327 هجری قمری در این کتابخانه وقف شده است.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی ادامه داد: با مطالعه گام دوم انقلاب دو توصیه مهم گسترش علم و پژوهش که مورد تاکید مقام معظم رهبری است و پایه و اساس همه تحولات جامعه ما مبتنی بر رشد و تعالی فرهنگی با محوریت فرهنگ کتابخوانی است.

وی بیان کرد: اگر کتابخانه‌ها محصور به قفسه‎ها باشند، به ماموزیت خود عمل نکرده‌اند، چرا که کتاب و کتابخوانی در جهت حل معضلات اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و گسترش اخلاق و معنویت است و مبنای کار ما نیز در سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، ارتقاء همین موارد است.

حسینی ادامه داد: اینکه چرا دنبال کتاب درمانی هستیم؟ چرا نقادان و نویسندگان را تشویق می‌کنیم؟ چرا به دنبال گسترش فرهنگ کتابخوانی هستیم؟ همه و همه برای این است که در گام دوم انقلاب بتوانیم در راستای تغییر سبک زندگی حرکت کنیم که محوریت این امر بیانیه گام دوم انقلاب است.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با اشاره به آماری در حوزه آثار وقفی ابراز کرد: در سال 97 تعداد 220هزار منبع وقفی داشتیم که در سال 98 این عدد به 323 هزار اثر و منبع وقفی رسید و در سال 99 با توجه به شرایط کرونایی آن آمار به 826 هزار رسیده است که مشتمل بر مخطوطات، اسناد موزه‌ای، کتاب‌های چاپی و منابع دیجیتال است.

وی تصریح کرد: آنچه در سال جاری از آثار و منابع، وقف این سازمان شده بالغ بر 13 میلیارد تومان ارزش دارد و در سال جاری با توجه به شرایط کرونایی دو نیم برابر جذب بیشتر در حوزه وقف داشته‌ایم و این حوزه را می‌توانیم توسعه دهیم و در این خصوص یک طراحی پنج ساله صورت گرفته تا ارتقاء انجام شود.

حسینی اضافه کرد: یک بخش از بخش‌های 17 گانه سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی شامل موزه هدایای رهبری است که به عنوان بزرگترین اهداء‌کننده هستند.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی اظهار کرد: در سال 99 تعداد 15 اثر شامل سنگ مقام، ضریح فولادی، سکه‌های دوره ولایت عهدی است که برای ثبت در حافظه ملی در شهریور ماه 99 به ثبت رسید و بنا داریم 20 اثر را در سال آینده به ثبت برسانیم.

ثبت جهانی فرهنگ زیارت در دستور کار است

وی با اشاره به اهمیت موضوع زیارت گفت: زیارت یک الگوی تربیتی انسان‌ساز، جامعه‌ساز و تمدن‌ساز است که این مدل را اهل‌بیت(ع) به ما آموخته‌اند و متن آن زیارت جامعه کبیره، زیارت امین‌الله و اوج قله آن زیارت عاشوراست، این زیارت سلوک و مناسک هستند و صرفا یک برنامه مذهبی نیست که بنا داریم این را به ثبت ملی برسانیم و برای این امر مقدماتی باید فراهم شود و مقوله زیارت را به عنوان یک ارزش فرهنگی به ثبت جهانی می‎رسانیم تا افتخاری به نام آستان قدس رضوی ثبت شود.

حسینی با اشاره به برنامه‌های فرهنگی گفت: برگزاری هفتادو چهارمین برنامه سه‌شنبه‌های فرهنگی ابتکاری بود که برای معرفی آثار فرهنگی این مرکز از سال 97 طراحی شد و در شرایط کرونایی این برنامه به صورت وبینار هر سه‌شنبه در حال برگزاری است.

تعاملات بین‌المللی مرکز اسناد و گنجینه رضوی

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی تصریح کرد: امضای تفاهم‌نامه با موزه‌های مهم دنیا از جمله موزه روسیه از دیگر اقدامات ما بوده است و در این خصوص با یک رشد جدی در عرصه موزه‌ها به عنوان مجموعه برتر از سوی شورای بین‌المللی موزه‌ها انتخاب و از تمبر سه‌شنبه‌های فرهنگی نیز رونمایی شد.

وی از توسعه 9 هزار متری کتابخانه‌های آستان قدس رضوی، در سال 1400 خبر داد و افزود: ما موظف به صیانت از این میراث هستیم و در بخش مخازن نیز 160 هزار نسخه خطی و سنگی اضافه خواهیم کرد، در دهه فجر نیز در جهت ترویج فرهنگ مطالعه و در دسترس قرار دادن کتب به مخاطبان نیز اهدا و امانت کتاب را در دستور کار داریم.

حسینی اضافه کرد: از ابتدای سال تاکنون 52 هزار جلد کتاب به 23 سازمان و نهاد فرهنگی اهدا کردیم و آماده راه‎اندازی کتابخانه حضرت معصومه(س) و کتابخانه مسجد پنج تن با زیربنای هر کدام به مساحت 250 مترمربع در مناطق حاشیه شهر هستیم.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی عنوان کرد: اجرای طرح «پیک دانش» طراحی شده تا نیازی به مراجعه حضوری نباشد و در این راستا سفارشات کتاب به صورت تلفنی و یا از طریق مجازی به مخاطبان ارسال می‌شود.

حسینی با اشاره به اینکه کتابخانه‌ها پیشران حرکت فرهنگی هستند، افتتاح پایگاه تخصصی انقلاب در کتابخانه دیجیتال از از دیگر اقدامات این سازمان برشمرد و اظهار کرد: بیش از 10 هزار نسخه دیجیتال به امانت داده شده و از آنجا که این طرح جدید است، نیاز به تکمیل دارد.

انتهای پیام
captcha