برخورداری از عزت و عظمت در گرو درک درست و عمل صحیح به آموزه‌های قرآنی
کد خبر: 3959413
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۴
حجت‌الاسلام حکیمی تصریح کرد:

برخورداری از عزت و عظمت در گرو درک درست و عمل صحیح به آموزه‌های قرآنی

مدیر مؤسسه فرهنگی ـ قرآنی کریمه آل‌رسول(ص) قم گفت: مفاهیم قرآنی و سیره نبوی را نباید با برداشت‌های شخصی، تحریف کرد. بلکه در جهت فهم قرآن با استناد به نظر مفسران و فرمایشات مقام معظم رهبری حرکت کنیم تا دچار خسارت و زیان نشویم. بنابراین عزت و عظمت در گرو درک درست و عمل صحیح به آموزه‌های قرآنی است.

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالفضل حکیمی، مدیر مؤسسه فرهنگی ـ قرآنی کریمه آل‌رسول(ص) قم در محفل قرآنی، شامگاه گذشته 22 اسفندماه در سالن آیت‌الله خامنه‌ای حرم حضرت معصومه(س) به سخنرانی پرداخت. وی با اشاره به آیه 164 سوره مبارکه آل‌عمران و منتی که خداوند پس از مبعوث کردن پیامبر اکرم(ص) بر مؤمنان گذاشته است، گفت: براساس آیه «لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولً مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ...» حضرت پیامبر(ص)، تالی کتاب خدا بود و بامحوریت کتاب آسمانی قرآن، جامعه بشری را هدایت کردند.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های پیامبر(ص)  الگو و سرمشق بودن برای تمام انسان‌ها است که در سوره احزاب، آیه 21 به آن اشاره شده است. همانطور که درباره حضرت ابراهیم(ع) اسوه و الگو بودن مطرح شده است، در ویژگی‌های پیامبر اسلام(ص) نیز این موضوع مطرح است. از دیگر ویژگی‌های پیامبر(ص) این است که حضرت به وحی متصل بودند و آنچه که می‌گفتند از ناحیه خداوند متعال بوده است و این موضوع در سوره مبارکه نجم، آیات 3 و 4 «وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى/ إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَی» اشاره شده است و این آیات سنت روشن برای حجت بودن سنت رسول خدا(ص) است.

حکیمی بیان کرد: پیروی از پیامبر رحمت دارای آثاری است، چنانکه در آیه 31 سوره آل‌عمران بر عزت پیدا کردن و محبوبیت تصریح شده است. در این باره باید قرآن را به خوبی بشناسیم و معرفتمان نسبت به قرآن درست باشد تا دچار تحریف قرآن نشویم. چنانکه مقام معظم رهبری هنگامی که از دشمن‌شناسی صحبت می‌کنند، بر سیره پیامبر(ص) استناد می‌کنند، چنانکه در آیاتی از سوره مبارکه توبه، به آن تصریح شده است.

مدیر مؤسسه فرهنگی ـ قرآنی کریمه آل‌رسول(ص) قم درباره ویژگی‌های پیروان پیامبر(ص) گفت: بنابر آیه پایانی سوره مبارکه فتح «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ...» پیامبر فرستاده خداوند است و امت رسول خدا(ص) این‌گونه هستند که با کفار و منافقین و دشمنان سرسخت و نفوذناپذیر هستند، اما نسبت به خودشان مهربان هستند.

وی با تأکید بر اینکه باید در برداشت از قرآن دقت شود، ادامه داد: نباید با برداشت‌های شخصی، مفاهیم قرآنی و سیره نبوی را تحریف کرد. بلکه در جهت فهم قرآن با استناد به نظر مفسران و فرمایشات مقام معظم رهبری حرکت کنیم تا دچار خسارت و زیان نشویم.

حکیمی با اشاره به آیه‌ای از سوره انفال «وَ اَعِدّوا لَهُم مَااستَطَعتُم مِن قُوَّة»، افزود: هرآنچه که توان دارید، در موضوع مسائل اقتصادی، نظامی، فرهنگی و اجتماعی باید آمادگی خود را در برابر دشمن بالا ببریم. اینها نشان می‌دهد که نباید نسبت به افرادی که می‌خواهند این ملت و مملکت را به طرق مختلف یک بار با تحریم و یکبار با از بین بردن ارزش‌ها و به شهادت رساندن حاج قاسم سلیمانی و ... آسیب بزنند، اعتماد کنیم. چنانکه مقام معظم رهبری با تأسی به آیات قرآن، به درستی و حکیمانه فرمودند به دشمن‌ نباید اعتماد کرد و اگر این سخن را گوش ندهیم، شاهد آسیب‌های جدی خواهیم بود و در به وجود آوردن مشکلات معیشتی و سایر شرایط سخت بر مردم مقصر خواهیم بود.

وی تأکید کرد: بر ما و مسئولان لازم است تا به سخنان قرآن برگردیم و آنها را به درستی درک کنیم و صحیح عمل کنیم. تا همواره از عزت و عظمت بیشتری برخوردار باشیم.

انتهای پیام
captcha