تعهد و تخصص؛ مهم‌ترین ویژگی کارگزاران نظام اسلامی
کد خبر: 3967013
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم:

تعهد و تخصص؛ مهم‌ترین ویژگی کارگزاران نظام اسلامی

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با بیان اینکه قبول پست و مقام در جامعه اسلامی پذیرش امانتی سنگین است، گفت: تعهد و تخصص زیربنای سایر ویژگی‌های یک مسئول است. داشتن تعهد و تخصص همراه یکدیگر، به قدری ضروری است که در صورت نبود یکی از آنها، نباید مسئولیتی را به عهده گرفت.

به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، به همت معاونت علمی و پژوهشی بسیج دانشجویی دانشکده علوم قرآنی تهران و با همکاری انجمن علمی دانشجویی دانشکده علوم قرآنی تهران و بسیج دانشجویی دانشکده علوم قرآنی شاهرود، نشست علمی ــ بصیرتی «ویژگی‌های فردی و مدیریتی کارگزاران نظام اسلامی از دیدگاه قرآن و روایات» با سخنرانی داود صائمی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، چهارم اردیبهشت‌ماه با حضور دانشجویان و اساتید به‌صورت مجازی برگزار شد.

داوود صائمی با معرفی ویژگی‌های کارگزاران جامعه اسلامی بر اساس آیات و روایات، تعهد و تخصص را از مهم‌ترین ویژگی‌های این افراد دانست و گفت: تعهد و تخصص زیربنای سایر ویژگی‌های یک مسئول است. آیات متعددی در خصوص وفاداری به عهد و پیمان در قرآن کریم ذکر شده است. خداوند در این آیات تذکر داده است که انسان در قبال عهدی که بر گردن دارد، مورد سؤال واقع می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم  با بیان اینکه قبول پست و مقام در جامعه اسلامی پذیرش امانتی سنگین است، تصریح کرد: اگر این وظیفه و مسئولیت به درستی انجام نشود طبق آیات قرآن عواقبی بدی در پی خواهد داشت؛ از جمله مورد سؤال قرار گرفتن از جانب خداوند، از نیکی به دور بودن در صورت خیانت، مؤمن نبودن و مورد لعن واقع شدن شخص خیانت کار.

صائمی در ادامه به ذکر روایاتی در زمینه ویژگی‌های کارگزاران پرداخت و افزود: امام علی(ع) در نامه پنجم نهج‌البلاغه خطاب به اشعث ابن قیس، فرماندار آذربایجان می‌فرماید پست فرمانداری برای تو وسیله آب و نان نخواهد بود، بلکه امانتی در گردن تو است. براین اساس وفاداری عنصری مهم است که در صورت عدم تعهد و خیانت، طبق آیات قرآن، شخص خاطی ملعون خواهد بود.

وی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) مبنی بر خطر جاه‌طلبی و حب مقام، گفت: پیامبر اکرم(ص) خطاب به اباذر فرمود ای اباذر حب مال و جاه بر دین مرد از دو گرگ خونخوار بر گله گوسفند بیشتر صدمه می‌زند که شبانه بر آن هجوم آورند.

صائمی با ذکر مصادیقی از قرآن، تعهد را امری خطیر و مسئولیتی بزرگ دانست و به دو نکته حائز اهمیت در ماجرای حضرت یوسف(ع) اشاره کرد و گفت: حضرت یوسف(ع)، از پادشاه مسئولیت امور ارزی و مالی را درخواست کرد، زیرا خود را شایسته چنین سمتی می‌دانست. بنابراین، مهم است که اگرشخصی توانایی پذیرش مسئولیتی را دارد آن را قبول کند و در غیر این صورت آن را به اهلش واگذار کند.

استادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم به مصداقی دیگر از آیات پرداخت و اظهار کرد: طبق آیاتی از سوره قصص، حضرت موسی(ع) به‌دلیل دو خصلت امانتداری وشجاعت به خانه حضرت شعیب(ع) راه پیدا کرد و چوپان این خانواده شد. پس ضرورت این دو خصلت برای مسئولیت جامعه اسلامی که امری بزرگ و سنگین‌تر است، قطعا مهم‌تر و ضرورتر است.

وی به ویژگی مهم دیگر یعنی تخصص پرداخت و گفت: داشتن تعهد و تخصص همراه یکدیگر، به قدری ضروری است که در صورت نبود یکی از آنها، نباید مسئولیتی را به عهده گرفت. تخصص بدون تعهد و در عین حال تعهد بدون تخصص برای پذیرش امور جامعه کافی نیست.

صائمی در پایان به ذکر روایات متعددی در خصوص ویژگی تخصص در کارگزاران پرداخت و گفت: براساس مضمون روایت امام علی(ع) کسی که کاری را بدون علم، تخصص و بصیرت انجام دهد به سان یک رونده در جاده است که در مسیر اشتباه است و هرچه سرعت را بیشتر می‌کند نه تنها زودتر نمی‌رسد بلکه از مسیر بیشتر فاصله می‌گیرد.

زهرا مطهری
انتهای پیام
captcha