به گزارش ایکنا از فارس، علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش امروز، 10 خردادماه در آیین افتتاح سالن اجتماعات اردوگاه دانشآموزی شهید دستغیب شیراز ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای 8 سال دفاع مقدس گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز داریم خاطرات شهدا را برای حفظ آرمانهای نظام و انقلاب برای نسل جدید بازگو و در ذهنمان مرور کنیم.
وی با بیان اینکه امروز در آستانه انتخابات سرنوشتساز جمهوری اسلامی ایران قرار داریم انتخاباتی که همیشه مظهر اقتدار و عظمت نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است، گفت: تکلیف نظام تعلیم و تربیت در این حوزه مضاعفتر است و وظیفه دینی، اجتماعی، سیاسی، انقلابی و ملی ماست که زمینه حضور و مشارکت حداکثری دانشآموزان، خانوادهها و همکاران را در این حرکت سرنوشتساز را فراهم کنیم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: شور و شوق انتخابات را باید با استفاده از ظرفیت شبکه شاد و تشکلها احیا کنیم و با راهاندازی پویشهای مختلف انتخابات را به دور از گرایشها و تفکر حزبی به نحو احسن برگزار کنیم.
کاظمی در ادامه سخنان خود با اشاره به وضعیت آموزش در شرایط شیوع کرونا گفت: امروز نظام آموزشی کشور توانست در بحران کرونا سربلند بیرون بیاید و با استفاده از جلوه ناب ایثار معلمان و فداکاری فرهنگیان شبکه شاد را ایجاد کند و سرمایه اجتماعی جمهوری اسلامی را افزایش دهد.
وی بیان کرد: ما معتقدیم هرگز تعلیم و تربیت مجازی جای تعلیم و تربیت حضوری را نخواهد گرفت اما سال تحصیلی را با وجود همه مشکلات باموفقیت به پایان خواهیم برد.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش همچنین گفت: طراحی بستههای تحولی سند تحول بنیادین به عنوان جلوههای قابل مشاهد و قابل سنجش و در کنار ساماندهی نیروی انسانی از اهداف اصلی وزارت آموزش و پرورش بوده است.
وی تصریح کرد: امروز آموزش و پرورش بیش از 100 هزار معلم را سامان داده و مسیر صلاحیتهای حرفهای و شایستگیهای آنان را هموار کرده و نظام رتبهبندی معلمان را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرده است و از حداکثر توان خود برای افزایش انگیزه معلمان بهره برده است.
کاظمی با اشاره به اینکه امروز تنها مسیر ورود به عرصه معلمی دانشگاه فرهنگیان است، گفت: برنامه درسی میتواند موفق باشد که با رویکرد تعلیم و تربیت تمام ساحتی و با رویکرد ایجاد موقعیتهای تربیتی رشددهنده بتواند دانشآموزان را در مسیر تعلیم و تربیت قرار دهد.
وی با تأکید بر اینکه زمانی ما میتوانیم به اهداف سند تحول بنیادین دست پیدا کنیم که ارزشیابیهای خودمان را بر مبنای سند تحول بنیادین طراحی و تنظیم کنیم یعنی یک ارزشیابی تربیتی در تمام ساحتهای تربیتی داشته باشیم، گفت: امروز عملا مسیر تحقق سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش را با بستههای تحولی با توجه به نیروی انسانی و برنامه درسی و ارزشیابی تربیتی دنبال میکنیم.
کاظمی اضافه کرد: در حوزه پرورشی و فرهنگی بیشترین سهم و نقش را در پر کردن خلأهای تربیتی در آموزش و پرورش داشتهایم و با ایجاد فرصتهای تربیتی تلاش میکنیم تا دانشآموزان را به مسیر درست هدایت کنیم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال و سال گذشته با شعار هر دانشآموز حداقل یک نقش و هر دانشآموز حداقل یک تشکل توانستیم ضریب نقشپذیری دانشآموزان را افزایش دهیم، گفت: با ایجاد سبدهای متنوعی از فعالیتها متناسب با ذائقهها و سلایق دانشآموزان در قالب فعالیتهای فرهنگی، هنری، قرآنی، مشاورهای، سیاسی و اجتماعی این مسئله را دنبال کردیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری مراسم افتتاح سالن اردوگاه شهید آیتالله دستغیب شیراز گفت: استان فارس همیشه در حل مسائل آموزش و پرورش پیشتاز بوده به گونهای که مسائل را در حوزههای سختافزاری و نرمافزاری خوب شناسایی، صورتبندی و اولویتبندی حل کرده است و در عرصههای مختلف الگوی دیگر استانها بوده است.
کاظمی افتتاح سالن شهید دستغیب را یک نمونه کوچک از اقدامات ارزشمند استان فارس دانست و گفت: افتتاح سالن شهید دستغیب در شرایط سخت و با تدبیر و ریسکپذیری بالا و با دست خالی به بهترین نحو انجام شده است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: اردوگاههای دانشآموزی بالاترین سرمایههای تربیتی نظام تعلیم و تربیت در خلق موقعیتهای تربیتی در تمام ساحتهای تربیتی است که هیچ بخشی از نظام تعلیم و تربیت این سرمایه را ندارد.
وی با بیان اینکه اردوگاههای دانشآموزی موقعیتهای فعالیتهای گروهی، تعاملی، جمعی، مفرح و بانشاط در تمام ساحات تربیتی را برای دانشآموزان ایجاد میکنند، ادامه داد: آن چیزی که امروز میتواند نظام تعلیم و تربیت را در مسیر صحیح خود قرار دهد و راه را برای تحقق سند تحول بنیادین هموار کند همین اردوگاههای دانشآموزی است که در واقع راه برونرفت آموزش و پرورش از نظام تعلیم و تربیت آموزشزده به یک نظام تعلیم و تربیت تمام ساحته است.
کاظمی با اشاره به اینکه ما باید به دنبال خلق موقعیتهای تربیتی در بخشهای مختلف و در ساحات تربیتی باشیم که اردوگاهها این ظرفیت را دارند، گفت: در این راستا تلاش میکنیم که جایگاه واقعی اردوگاهها، کانونهای ورزشی، پژوهشسراهای دانشآموزی را در فضای تعلیم و تربیت بازکنیم و به عنوان یک مجموعه به هم پیوسته و یک شبکه ارزشمند موقعیتساز تربیتی به آن نگاه کنیم.
انتهای پیام