فلسفه حجاب و تأثیر حیا بر روحانیت انسان
کد خبر: 3984311
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۷
یک کارشناس مذهبی تبیین کرد؛

فلسفه حجاب و تأثیر حیا بر روحانیت انسان

کارشناس مذهبی حرم مطهر رضوی با بیان اینکه فلسفه حجاب و پوشش‌های مناسب برای پاک ماندن از گناه و تجلی کمال در دیانت و اجتماعی شدن انسان است، گفت: حیا کلید همه خوبی‌هاست و بر روحانیت جسم، روح و اخلاق انسان مؤثر است.

فلسفه حجاب و تأثیر حیا بر روحانیت انسانبه گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، زهرا صداقت، کارشناس مذهبی برنامه صحن زندگی بارگاه ملکوتی امام رضا(ع)، ۲۴ تیرماه در جلسه معارفی ویژه بانوان با موضوع «نقش مثبت‌اندیشی بانوان در تحکیم بنیان خانواده» که در صحن مدرسه علمیه میرزا خیرات‌خان شهر مشهد برگزار شد، گفت: زنان جامعه ما باید در مراحل زندگی خود مثبت‌اندیش باشند و به داشته‌هایشان فکر کنند و از آن لذت ببرند، چراکه وقتی انسان مثبت‌اندیش باشد، به زیبایی‌های زندگی‌اش فکر می‌کند؛ زیبایی، عشق تولید می‌کند و بانوی خانواده می‌تواند این عشق را با اخلاص در محیط و حریم خانواده‌اش هزینه کند و در همه شرایط به‌ویژه در زمانی که فشارهای روحی و روانی تحمیل می‌شود با همسر و فرزندانش همراه باشد.

وی بیان کرد: خداوند در آیات 30 تا 32 سوره مبارکه فصلت می‌فرماید «در حقيقت كسانى كه گفتند پروردگار ما خداست‏ سپس ايستادگى كردند فرشتگان بر آنان فرود مى‌آيند و مى‌گويند هان بيم مداريد و غمگين مباشيد و به بهشتى كه وعده يافته بوديد شاد باشيد در زندگى دنيا و در آخرت دوستانتان ماييم و هر چه دل‌هايتان بخواهد در بهشت براى شماست و هر چه خواستار باشيد در آنجا خواهيد داشت روزى آماده‌اى از سوى آمرزنده مهربان است.»

امیدبخش‌ترین پیام الهی

این کارشناس مذهبی ادامه داد: آیه 53 سوره مبارکه زمر یکی از امیدبخش‌ترین پیام‌های الهی است آنجا که خداوند می‌فرماید «قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ؛ بگو اى بندگان من كه بر خويشتن زياده‏‌روى روا داشته‌ايد از رحمت‏ خدا نوميد مشويد در حقيقت ‏خدا همه گناهان را مى‌آمرزد كه او خود آمرزنده مهربان است»؛ خداوند خطاپوش و پوزش‌پذیر است و داشتن امید و امیدآفرینی نخستین جهاد است.

صداقت در ادامه به فلسفه حجاب مبتنی بر سیره عملی خاندان پیامبر اکرم(ص) پرداخت و گفت: فلسفه حجاب و پوشش‌های مناسب برای پاک ماندن از گناه است؛ در واقع فلسفه حجاب تجلی کمال در دیانت و اجتماعی شدن انسان است. باید بدانیم که پوشش صحیح یکی از رفتارهای شایسته‌مدارانه انسان و حیا کلید همه خوبی‌هاست که بر روحانیت جسم، روح و اخلاق او مؤثر است.

ازدواج؛ یک ضرورت اجتماعی

وی خانواده‌های متعهد و مسئولیت‌پذیر و دارای سبک زندگی توحیدی را یکی از سرمایه‌های ارزشمند در جامعه برشمرد و گفت: ازدواج یک ضرورت اجتماعی است و تشکیل نهاد خانواده و در ادامه همسرداری، فرزندآوری و فرزندپروری پایه‌های تحکیم بنیان خانواده و عشق‌ورزی را قوام می‌بخشد و از اصول ایجاد امید و نشاط است.

ادامه این مراسم با اقامه نماز جماعت ظهر و عصر، معرفی کتاب از سوی زهرا علی‌پور، دکلمه‌خوانی صبا امیری، قرائت زیارت آل یاسین با نوای سیدمهدی خباز، سخنرانی بتول مقراضچی، قرائت دعای مخصوص ذالحجه، برپایی نمایشگاه عکس مادرانه و تجلیل از برگزیدگان دلنوشته‌های امام رضایی، معرفی زنان شهید از صدر اسلام تا بیداری اسلامی، اجرای برنامه انتظار و مهدویت با محوریت خانواده و... همراه بود.

یادآور می‌شود، جلسات سخنرانی معارفی، تفسیر و تدبر در قرآن از سوی دفتر بانوان اداره مراسم و آئین‌های معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی با عنوان «صحن زندگی» در مدرسه علمیه میرزا خیرات‌خان مشهد به‌صورت هفتگی و روزانه در سه بخش صبح، ظهر، شب ویژه دختران و بانوان زائر و مجاورین برگزار می‌شود.

سیده‌زهرا محسنی

انتهای پیام
captcha