امام‌حسین (ع) شکوفاترین بخش فطرت انسانی در روز عرفه است
کد خبر: 3985475
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۸

امام‌حسین (ع) شکوفاترین بخش فطرت انسانی در روز عرفه است

یک پژوهشگر علوم دینی معتقد است فطرت وجودی ما در روز عرفه شناسایی می‌شود. امام حسین در واقع شکوفاترین بخش فطرت ما انسانهاست زیرا خداوند در اوج عبادت حاجیان در عرصه عرفات عنایت ویژه‌ای به زائرین امام حسین دارد.

امام‌حسین شکوفاترین بخش فطرت انسانی در روز عرفه است

وجیهه اشرفی، پژوهشگر علوم دینی در خصوص فلسفه روز عرفه یادداشتی در اختیار ایکنای سمنان قرار داد که در ادامه می‌خوانیم:

روز عرفه مصادف با روز نهم ذیحجه و یکی از مقدس‌ترین روزها در تقویم اسلامی است، دومین روز از سفر حج. در سحرگاه این روز، زائران مسلمان از منا به یک دامنه تپه و دشت مجاور به نام کوه عرفه و دشت عرفه راه می‌یابند.

اهمیت دعا کردن در این روز بسیار زیاد است. اهمیت دعا کردن به قدری مهم است که حتی روزه در این روز به شرطی مستحب است که فرد از خواندن دعا جا نماند. روز عرفه روز صحبت کردن با خداست. روزی برای گفتن حرف‌ دل و مسئلت از صاحب این عالم است.
دعای امام حسین علیه‌السلام در روز عرفه یکی از اعمال این روز است. این دعا سراسر عرفان است. حضرت در ابتدای دعا به نیایش و ستایش خداوند پرداخته‌اند. پس از آن خداوند را شکر کرده‌اند و سپس به درخواست آمرزش و مغفرت الهی پرداخته‌اند. بخش‌هایی از این دعا به صلوات بر پیامبر(ص) و آلش اختصاص یافته است.

روز عرفه دارای جایگاه ویژه‌ای در مناسک حج و دین است. عرفه خود دارای رازی است که ریشه این مکان مقدس (عرفات) و رمز ارتباط دارد با مقام نورانی ولی خدا. سر عبادت قرب و نزدیک شدن به خدا است که در این راستا باید انسان به مقام عبادت خداوند متعال معرفت و شناخت داشته باشد. حضور و شناخت و نزدیک شدن به مقام عبادت اصل اساسی در عرفه است.

وجود مقدس امام حسین در دعای عرفه انسان را تعلیم می‌دهد که اگر انسان قرار است به کمال برسد زمینه‌ها و برکاتی که او را به مقام هدایت می‌رساند بشناسد. در جایگاه عرفه آنچه که ما باید درک کنیم هدایت است. خداوند اول به زائرین امام حسین در روز عرفه بیشتر توجه دارد زیرا رمز ولایت در مقام زیارت امام حسین و ولی خداست. در مقام اتصال به ولی خداست. عواملی که ما را اتصال می‌دهد به ولی خدا. چگونه از این اتصال بهره‌مند شویم به استناد آیات و روایات،؛ امانت خداوند ولایت و پایبندی به ولایت‌پذیری ولی خدا و فنای در حق است.

جایگاه مقدس عبادت در قالب حج، دعا و توسل همه در گرو مقام شامخ قرآن و اهل بیت است. روز عرفه روز رهایی از آتش جهنم است زیرا امید و رحمت ذات اقدس الهی وسعت می‌یابد. در این روز احاطه علمی به خداوند متعال از طریق ائمه برای انسان فراهم می‌شود. در این روز یادآوری حمایتهای و تلاشهای عالی امام حسین در مقام ولی خدا و یاران باوفایش از روز نهم ذی‌الحجه به منصه ظهور می‌رسد.

فطرت وجودی ما در روز عرفه شناسایی می‌شود. امام حسین در واقع شکوفاترین بخش فطرت ما انسانهاست. در اوج عبادت حاجیان در عرصه عرفات خداوند عنایت ویژه‌ای به زائرین امام حسین دارد. در زیارت عاشورا هم که حدیث قدسی است همه زمانها و مکانها را عاشورا و کربلا دانسته که در این راستا عرفه یعنی به معرفت رسیدن . در این روز وجود ذات اقدس الهی راهی برای ما فراهم کرده تا با اتصال به ولی خدا کاملترین حضور خداوند یعنی ولی خدا بر روی زمین را داشته باشیم.

اعمال و فضایل روز عرفه شامل روزه گرفتن، که پاداش فراوانی دارد، ولی اگر روزه سبب ضعف و ناتوانی جهت دعا و انجام اعمال و عبادات روز عرفه شود ترک آن بهتر است. غسل که مستحب است قبل از غروب آفتاب انجام شود. زیارت امام حسین علیه السلام که برابر هزار حج و هزار عمره و هزار جهاد و بلکه افضل از این است.

انتهای پیام
captcha