خدمت‌رسانی، معادشناسی و علم محوری مورد توجه دولت باشد
کد خبر: 3992695
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۸
به بهانه آغاز هفته دولت؛

خدمت‌رسانی، معادشناسی و علم محوری مورد توجه دولت باشد

یک استاد حوزه علمیه خراسان‌جنوبی گفت: اصول خدمت و خدمت‌رسانی، معادشناسی و توجه به علم و دانش در کنار امانت‌داری و پاکدامنی از اصول مؤکد اسلام است که باید مورد توجه دولت آینده باشد.

3 اصل اسلام مورد توجه دولت آینده باشدحجت‌الاسلام سید رضا هاشمی، استاد حوزه علمیه خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: هفته دولت فرصتی برای بیان برنامه‌های دولت و ارائه گزارشی از خدماتی است که دستگاه‌های اجرایی انجام داده‌اند، اما امسال هفته دولت مصادف با آغاز کار دولت سیزدهم است که با رأی مردم برای خدمتگذاری بر سر کار آمده است.

وی با بیان اینکه در اسلام علاوه بر تأکید فراوان بر خدمت‌رسانی و رفع نیازهای مردم محروم و مستضعف، سه اصل مورد سفارش قرار گرفته است، افزود: اصل خدمت و خدمت‌رسانی یک وظیفه دینی انسانی است، اما اسلام برای این وظیفه دینی و انسانی سه اصل مهم را سفارش کرده است.

این استاد حوزه علمیه بیان کرد: اصل اول مورد سفارش اسلام، خودشناسی و درک حضور خداست یعنی هنگامی که مسئولی می‌خواهد خدمت رسان باشد و این امر را وظیفه خودش می‌داند باید افتخار کند به این که دارد خدمت به مردم ارائه می‌دهد و به حضور خدا توجه داشته باشد و خدا را ناظر و اعمال خویش بداند چراکه کسی که خدا را حاضر در اعمال و رفتار خودش می‌بیند از هرگونه آسیب و لغزشی در امان خواهد بود.

هاشمی ادامه داد: مسئول جمهوری اسلامی باید از تظاهر کردن،  آمار سازی و خودخواهی،  منت گذاری،  خود محوری و تقلب  دوری کند و وقتی موضوع خدمت رسانی در اسلام را دنبال می‌کنیم،  مشاهده می‌کنیم که خداوند خدمت رسانی را در کنار ایمان آورده است.

وی دامه داد: ایمان به خدا سبب انجام کارهای حسنه می‌شود و شرط عمل خوب، خدمت رسانی با خلوص نیت، ایمان به خدا به مردم است؛ پس اگر قرار است دست نیازمندی گرفته شود باید توجه کنیم که خدا ناظر اعمال ماست.

هاشمی افزود: توصیه دوم دین به معاد شناسی این است که انسان آگاه باشد؛ زمانی که ارباب رجوعی به او مراجعه می‌کند و او سعی در رفع مشکلش دارد باید بداند که روزی در دادگاه عدل الهی حاضر و آنجا باید در پیشگاه خدا پاسخ بدهد.

وی ادامه داد: این روز همان روزی است که امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند : «اِن الیومَ عَمَلُ و لا حسابَ، وَ غَداً حِساب و لا عَمَل؛ امروز انسان‌ها کارهای مختلفی را آزادانه انجام می‌دهند و قیامت روزی است که به اعمالشان حساب‌رسی می‌شود و  باید در دادگاه خدا پاسخگو باشند» و سپس در این روایت فرمودند: « یَومُ المَظلُومِ عَلَی الظالِمِ اَشَدُ مِن یَومِ الظالِمِ عَلَی مَظلومِ ؛روزی که مظلوم قدرت پیدا خواهد کرد که در برابر ظلم به ایستد روز بسیار سخت‌تر خواهد بود از روزی که ظالم مظلوم ظلم کرده است».

این استاد حوزه علمیه بیان کرد: بنابراین بسیار مهم است که مسئول یک نظام اسلامی به معاد توجه داشته باشد چراکه وقتی کسی به معاد و قیامت توجه داشته باشد دیگر خبری از پارتی‌بازی‌ها نیست؛ حق کسی ناحق نمی‌شود  در خدمت‌رسانی نگاهش بر رفع محرومیت است نه تلاش برای منفعت خود.

دولت گام‌های تحول را جدی بگیرد

هاشمی تصریح کرد: اصل سوم که آخرین اصل مورد سفارش دین در عرصه خدمت و خدمت‌رسانی، توجه به علم و دانش در کنار امانت‌داری و پاکدامنی است.

وی ادامه داد: فردی که خودش را مسئول خدمت‌رسانی به مردم معرفی می‌کند باید هم امانت دار باشد و هم متخصص در کار و این امانتداری به بیت‌المال مسلمین و سرمایه‌های اجتماعی باید در ذات مسئول دیده شود و متخصص در دانش مرتبط با خدمت باشد.

این استاد حوزه علمیه یادآور شد: دولت سیزدهم نیز در همین روزها کار تأیید صلاحیت وزرا را بررسی می‌کند و وزرا بعد از طی مراحل مسئولیت‌های خود را بر عهده می‌گیرند که امیدواریم دولت جدید با توجه به سه اصل خدمت‌رسانی و حفظ روحیه جهادی و انقلابی فعالیت کند.

هاشمی بیان کرد: امیدواریم علاوه بر خدمت، گام دوم انقلاب که گام تحول، تحقق جامعه اسلامی و دولت اسلامی و در نهایت تمدن اسلامی است را شاهد باشیم.

انتهای پیام
captcha