انجمن‌های اسلامی توان دانش‌آموزان را به نمایش گذاشتند/ برخی فقط شعار می‌دهند
کد خبر: 3997138
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹
حسین تاریخی اظهار کرد:

انجمن‌های اسلامی توان دانش‌آموزان را به نمایش گذاشتند/ برخی فقط شعار می‌دهند

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان وجود و فعالیت دانش‌آموزان را سرمایه عظیمی برشمرد و گفت: مواجهه برخی افراد با این سرمایه بزرگ دانش‌آموزی شاید شعاری باشد اما فعالیت مجموعه اتحادیه انجمن‌های اسلامی نشان داده اگر به دانش‌آموزان اعتماد شود، آنها توانایی انجام کارهای بزرگ را دارند.

لبه گزارش خبرنگار ایکنا، در آستانه چهل و دومین سالگی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، سومین اجلاسیه کنگره سیزدهم این اتحادیه، امروز دوشنبه 22 شهریورماه با حضور حجت‌الاسلام حاج‌علی‌اکبری، نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه، کاظمی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش و جمعی از دانش‌آموزان و مسئولان در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حسین تاریخی، دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با اشاره به قدمت 40 ساله کنگره در مجموعه انجمن‌های اسلامی، گفت: کنگره انجمن‌های اسلامی تجلی‌گاه نقش‌آفرینی ویژه دانش‌آموزان در انجمن اسلامی است و کمتر مجموعه‌ای تا این حد همراهی دانش‌آموزان را تجربه کرده است.

وی وجود و فعالیت دانش‌آموزان را سرمایه عظیمی برشمرد و گفت: مواجهه برخی افراد با این سرمایه بزرگ دانش‌آموزی شاید شعاری باشد اما فعالیت مجموعه اتحادیه انجمن‌های اسلامی نشان داده اگر به دانش‌آموزان اعتماد شود، آنها توانایی انجام کارهای بزرگ را دارند.

تاریخی اظهار کرد: اینکه در این فضا توانستیم دور هم جمع شویم یادآور این است که مسئولیتی که به ما سپرده شده ویژه است و توقع مقام معظم رهبری میدان‌داری عرصه فرهنگی در مدارس است.

تاریخی از تک تک اعضای قرارگاه که طی این مدت تلاش ویژه کرده‌اند و اکنون قرار است مسئولیت خود را واگذار کنند تشکر کرد و گفت: سال گذشته تنها دوره قرارگاه ملی بود که نتوانستیم بچه‌ها را حتی یک بار دور هم جمع کنیم؛ فکر نمی‌کردیم روزی بیاید که چنین اتفاقی بیفتد اما اقتضائات زمانی، این اتفاق را به وجود آورد.

وی با اظهار امیدواری از اینکه در دوره جدید شرایط تشکیل جلسه گسترده را داشته باشیم، گفت: سیزدهمین کنگره با فعالیت دولت سیزدهم همزمان شده است. این دوره گذار، سختی‌های ویژه‌ای به همراه داشت که گریبانگیر ما هم بود و امیدوارم شاهد تحولات جدی در تمام ساختار کشور از جمله ساختار آموزشی باشیم.

در ادامه این نشست، رحمان جلیلی، سخنگوی شورای مرکزی اتحادیه به ارائه گزارشی از عملکرد اتحادیه پرداخت و گفت: اجلاسیه دوم آبان‌ماه برگزار و دو دانش‌آموز انتخاب شدند که در دوره سوم سیزدهمین اجلاسیه مسئولیت خود را به دو دانش‌آموز دیگر خواهند داد.

وی با تأکید بر اینکه در این دوره، جلسات صحن شورای مرکزی و کمیته‌ها و کارگروه‌ها با جدیت برگزار شد، گفت: در مجموع 19 جلسه برگزار شد که از جمله اهم تصمیمات؛ تصویب اهداف و بودجه، تصویب الزامات و بایسته‌های تشکل، تصویب برنامه 1400، بررسی صلاحیت سه مسئول استانی، بازطراحی ساختار تشکل، ایجاد واحد پژوهش و نظارت راهبردی با هدف تقویت پژوهش‌های حوزه نوجوانان و ... است.

جلیلی با اشاره به درخواست نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمن اسلامی دانش‌آموزان مبنی بر تدوین برنامه راهبردی و تحولی، گفت: تدوین این طرح وارد فاز دوم شده است.

عدم تحقق عدالت آموزشی

سخنرانی دو نفر از اعضای انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزی به نمایندگی از سایر اعضا، ادامه بخش این مراسم بود. مهدی حیاتی، دانش‌آموز عضو انجمن اسلامی دانش‌آموزان در این نشست ضمن تشریح مشکلاتی که دانش‌آموزان در مدارس با آن مواجه هستند، عدالت آموزشی را یکی از مشکلات بزرگ برشمرد و گفت: کم توجهی و یا حتی بی‌توجهی به رشد علمی مدارس دولتی نسبت به مدارس غیر دولتی از نشانه‌های عدم تحقق عدالت آموزشی است و انتظار می‌رود با تقسیم عادلانه امکانات آموزشی علیه این مسئله اقدام شود.

وی بر لزوم توجه به فضای فرهنگی و تربیتی در مدارس تأکید کرد و گفت: 12 سال از زندگی دانش‌آموزان در مدارس می‌گذرد اما بسیاری از این سال‌ها صرف حفظیات و رقابت‌های درسی غیرسازنده می‌شود. ما خواستار توجه بیشتر به مهارت‌آموزی و مسائل فرهنگی و تربیتی هستیم.

در ادامه خانم یکدلپور، دیگر دانش‌آموز عضو انجمن اسلامی دانش‌آموزان به فعالیت قرارگاه ملی دختران با حضور 63 دختر دانش‌آموز اشاره کرد و گفت: جمع‌آوری ایده‌های دانش‌آموزان برای برگزاری مراسم سالگرد شهادت سردار سلیمانی، ایده‌پردازی جهت فعالیت مجازی در ایام کرونا، تولید محتوای رسانه‌ای دانش‌آموزی در پس حمله به مدرسه سید‌الشهدا در افغانستان، اجرای طرج محب، نقد کتاب مدیریت خانواده و سبک زندگی و ... از جمله فعالیت‌‌های ما بوده است.

وی در ادامه به تشریح دغدغه‌های دانش‌آموزان دختر در مدارس پرداخت و گفت: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها مسئله عدالت آموزشی از جمله افزایش هزینه تحصیل است. محتوای برخی از کتاب‌های درسی در برابر نیازهای دانش‌آموزان پاسخگو نیست و ناکارآمد محسوب می‌شود و پیشنهاد می‌کنیم که برخی از دروس به صورت کارگاه آموزشی و مهارت‌آموزی برگزار شود.

این دانش‌آموز عضو انجمن اسلامی دانش‌آموزان بر لزوم توجه به الزمات مدارس دخترانه از جمله تعیین لباس فرم براساس شرایط آب‌وهوایی هر منطقه به نحوی که در مدارس نیاز به داشتن حجاب وجود نداشته باشد، اشاره کرد و گفت: نیاز به برگزاری کارگاه آموزشی با هدف هویت‌شناسی و تشریح وظایف، حقوق و جایگاه بانوان در اسلام وجود دارد. تعبیه اتاق بهداشت در مدارس دخترانه از دیگر نیازهای دختران است. همچنین استفاده از معلمان جوان و افزایش تعداد معلمان از دیگر مطالبات ماست.

علیرضا کاظمی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش نیز در این مراسم با تأکید بر اینکه آینده نظام در دستان دانش‌آموزان است، گفت: دانش‌آموزان تشکل‌های دانش‌آموزی بار بزرگی از این مسئولیت را بر عهده دارند.

وی با اشاره به اینکه پیام حجت‌الاسلام رئیسی، رئیس جمهوری مبنی بر ضرورت بازگشایی مدارس به جامعه ابلاغ شده است، گفت: بازگشایی مدارس در دستور کار آموزش و پرورش قرار گرفته و با اقداماتی که انجام شده، زمینه حضور کم‌دغدغه و تدریجی دانش‌آموزان را طراحی کرده‌ایم و طی دو روز آینده ابلاغ و تکلیف مدیران مدارس مشخص خواهد شد.

در پایان این مراسم حجت‌الاسلام حاج علی اکبری، نماینده مقام معظم رهبری در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان به صورت ویدئو کنفرانس، ضمن قدردانی از تلاش‌های دانش‌آموزان عضو اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزی و امیدواری از بازگشایی مدارس، گفت: دوستان ما در اتحادیه تلاش کردند فضای کرونایی در فعالیت آنها تأثیر جدی نداشته باشد. خبرهای خوبی از فعالیت شما در خیمه‌های مدرسه انقلاب گرفته تا کمک‌های مؤمنانه، رزمایش‌ها، برنامه عید غدیر و ... دریافت کرده‌ام که جای تبریک دارد.

وی افزود: جای تبریک به مسئولان آموزش و پرورش وجود دارد که فرزندانشان در شرایط کرونایی میدان را رها نکردند. شرایط آنها عوض شده اما تلاش کردند این شرایط آنها را در طی مسیر، کند نکند و امیدواریم نشاط و تحرک بیشتر را با بازگشایی مدارس تجربه کنیم.

حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری اضافه کرد: قبل از بازگشایی مدارس شاهد حرکت مضاعفی در سطح انجمن‌ها خواهیم بود و با ورزیدگی و نشاط بیشتر و روحیه قوی‌تر وارد صحنه فعالیت‌های انقلابی خود خواهیم‌ شد.   

در ادامه نشست رتبه‌های برتر کنکور سال جاری عضو انجمن معرفی و تجلیل شدند.

انتهای پیام
captcha