جلوه‌هایی از پدافند غیرعامل در قرآن
کد خبر: 4009583
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۵

جلوه‌هایی از پدافند غیرعامل در قرآن

رئیس شبکه بهداشت و درمان بیرجند با بیان اینکه خلقتی که خداوند در انسان نهاد، اصول پدافند غیرعامل را شکل می‌دهد، اظهار کرد: پدافند غیر عامل باید یک اصل در کل زندگی باشد و همگان آن را رعایت کنند.

امیرمهدی زنگویی مطلق، رئیس شبکه بهداشت و درمان بیرجندامیرمهدی زنگویی مطلق، رئیس شبکه بهداشت و درمان بیرجند در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: تاریخچه پدافند غیر عامل به خلقت خود انسان برمی‌گردد؛ اگر ما در اعضای بدن کنکاش کنیم، می‌بینیم محافظ‌هایی برای اعضای بدن در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه خلقتی که خداوند در انسان نهاد، اصول پدافند غیرعامل را شکل می‌دهد، اظهار کرد: همانگونه که رهبر معظم انقلاب در بیانات خود می‌فرمایند: «پدافند غیرعامل همانند مصونیت‌سازی کل بدن است که از درون ما را مصون می‌دارد»؛ پس پدافند غیر عامل باید یک اصل در کل زندگی باشد و همگان آن را رعایت کنند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان بیرجند ادامه داد: خداوند در آیه ۸۰ سوره انبیا می‌فرمایند: «وَعَلَّمْنَاهُ صَنْعَةَ لَبُوسٍ لَكُمْ لِتُحْصِنَكُمْ مِنْ بَأْسِكُمْ فَهَلْ أَنْتُمْ شَاكِرُونَ؛ و به داوود فن زره‌سازى آموختيم تا شما را از خطرات جنگتان حفظ كند پس آيا شما سپاسگزاريد»؛ بنابراین باید انسان در هر زمان آمادگی‌های مختص زمان خود را داشته باشند.

زنگویی مطلق تصریح کرد: کلمه پدافند به معنای دفاع و عامل به معنای هجوم است؛ پدافند غیرعامل به معنای مقابله‌های نظامی و رویارویی است که افراد با به‌کارگیری تجهیزات جنگی و نظامی حمله دشمن را دفع می‌کنند، ولی پدافند غیرعامل از مباحث غیر نظامی محسوب می‌شود و با اجرای آن می‌توان از خسارت‌های وارد شده به تجهیزات و تأسیسات به مناطق حساس غیرنظامی و نظامی جلوگیری و تلفات انسانی و آسیب‌ها را به حداقل برسانیم.

وی در خصوص تهدیدها بیان کرد: تهدیدات، اقداماتی هستند که می‌تواند از سوی دشمن صورت گیرد و به دو دسته طبیعی و انسانی تقسیم می‌شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان بیرجند با اشاره به پدافند زیستی، تصریح کرد: در پدافند زیستی شش حوزه تعریف شده است که در رأس آنها انسان هدف نهایی است؛ دام و طیور، نباتات، آبزیان، آب آشامیدنی و صنایع غذایی پنج حوزه دیگر پدافند زیستی هستند و وزارتخانه‌های متولی شامل وزارت بهداشت، دامپزشکی و وزارت کشاورزی است.

لزوم آمادگی کشورهای اسلامی در برابر جنگ‌های بیولوژیک 

وی ادامه داد: در جنگ تحمیلی ایران با عراق رزمندگان با جنگ بیولوژیک نیز روبرو بودند و حملات شیمیایی، آلودگی آب‌ها و همچنین حملات بسیاری از سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیک را متحمل می‌شدند؛ همه اینها در واقع نشان می‌دهد باید آمادگی لازم را برای جلوگیری و رفع این تهدیدات داشته باشیم.

رئیس شبکه بهداشت و درمان بیرجند با بیان اینکه در جنگ‌های بیولوژیک کشورها از ویروس و باکتری‌ها استفاده می‌کنند، افزود: کشورهای مختلف به‌دلیل توانایی ایجاد مصدومیت‌های گسترده سلاح‌های بیولوژیک و همچنین با تعریف کردن دوره‌های پنهانی ویروس‌ها یعنی زمانی که ویروس وارد بدن و پس از مدتی ظهور علائم رخ می‌دهد، از آن استفاده می‌کنند.

وی بیان کرد: همچنین در این جنگ‌ها ممکن است تشخیص درستی صورت نگیرد و همین موضوع سبب ایجاد ترس و وحشت می‌شود که بسیاری از کشورها متأسفانه از این ابزار استفاده می‌کنند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان بیرجند یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل آرمان‌های اسلامی و قرآنی که دارد، از این موارد استفاده نمی‌کند، اما باید آمادگی‌های لازم را داشته باشد و قوی شود تا بتواند با این بحران‌ها به‌صورت مناسب مقابله کند تا تهدیدات زیستی متوجه جامعه نشود.

انتهای پیام
captcha