آشنایی با ۵ محور «مرام‌نامه امام حسین(ع)»
کد خبر: 4010734
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۴

آشنایی با ۵ محور «مرام‌نامه امام حسین(ع)»

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس ضمن تشریح محورهای پنج‌گانه «مرام‌نامه امام حسین(ع)»، یکی از درس‌های سبک زندگی را دوستی با صالحان و پاکان برشمرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس به گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس، بامداد امروز، 14 آبان در سلسله سخنرانی‌های مجازی خود با موضوع «سبک زندگی مهدوی» گفت: یکی از درس‌های سبک زندگی مهدوی دوستی با صالحان و پاکان است آن هم با معیارهایی که ائمه اطهار(ع) برای ما بیان فرموده‌اند.

وی فرازهایی از وقایع عاشورا و سخنان امام حسین(ع) را یادآور شد و افزود: سؤالی که درباره عاشورا مطرح می‌شود این است که چرا امام حسین(ع) به این عظمت رسید و مرام‌نامه این امام چیست که قریب 30 هزار نفر در مقابل او صف‌آرایی کردند اما تسلیم نشد و ایستادگی کرد و تن به ذلت و سازش نداد.

حدائق با بیان اینکه مرام‌نامه امام حسین(ع) 5 دلیل دارد، گفت: دلیل اول بندگی خداست. کسانی که بندگی خدا می‌کنند زیربار ظلم و ستم نمی‌روند. کسی که از خدا می‌ترسد از هیچ چیز هراسی ندارد. امام صادق(ع) فرمودند: اگر از خدا ترسیدید، همه از شما حساب می‌برند ولی اگر از خدا نترسیدید از همه حساب می‌برید.

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز، دومین دلیل را تبعیت از رسول‌الله(ص) برشمرد و گفت: تبعیت از حضرت رسول(ص) انسان‌ها را تربیت می‌کند. امام حسین(ع) فرمودند تراز ما پیامبر(ص) است و به طور کلی تراز تمام ائمه معصومین(ع) پیامبر(ص) بود اما سؤال اینجاست که امروز در زندگی خود چقدر از پیامبر(ص) جهت‌گیری و تبعیت می‌کنیم. برخی افراد یک روایت از پیامبر(ص) می‌خوانند و می‌گویند مربوط به 1400 سال پیش است و این‌ها دیگر امروز جواب نمی‌دهد.

وی سومین دلیل را معاشرت با انسان‌های پاک و صالح اعلام کرد و گفت: معاشرت با انسان‌های پاک و صالح انسان‌ها را در مسیر رحمت و هدایت قرار می‌دهد لذا باید مراقب باشیم که با چه کسانی رفت و آمد داریم و دوستان ما چه کسانی هستند. به مراتب خطر انتشار افکار آلوده گنهکار از ویروس کرونا بدتر است، با ویروس کرونا نهایت انسان می‌میرد اما اگر ویروس گنهکار بر انسان اثر گذاشت، خسرالدنیا و الاخره می‌شود، پس درس امروز درس دوستی با صالحان و پاکان است با همان معیارهایی که ائمه برای ما بیان فرموده‌اند.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس با بیان اینکه چهارمین مطلبی که امام حسین(ع) به عنوان شناسنامه تربیتی و فرهنگی خود یاد می‌کند دامن پاک مادرش حضرت زهرا(س) است، گفت: پنجمین دلیل هم افکار بلند و نفس‌های پاکیزه پدرش و تربیت ایشان است.

وی در ادامه سخنان خود به خودشناسی در سبک زندگی مهدوی اشاره کرد و گفت: حضرت علی(ع) فرمودند کسی که خودش را نشناخت، نمی‌تواند خدایش را بشناسد. چگونه است که راه رسیدن به خدا از خودمان است، چون جلوه‌ای از عظمت خدا هستیم و در محدودیت و ظرفیت انسانیت خودمان، نمودی از نعمت‌های بیکران خدا هستیم.

حدائق در پایان بیان کرد: باید اول خود را بشناسیم و بفهمیم که موجودی عاجز، ضعیف و وابسته و بنده هستیم و در این صورت به سمت و سوی ذاتی کشیده می‌شویم که این کاستی‌ها را پوشش می‌دهد و آن خداست، لذا اگر کسی خود را شناخت و به ضعف و نیاز خودش پی برد، به بی‌نیازی و قدرت خداوند بیشتر واقف خواهد شد.

انتهای پیام
captcha