اسلام و اسلام‌هراسی در کانادا
کد خبر: 4027374
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۰

اسلام و اسلام‌هراسی در کانادا

طیق آمار رسمی کشور کانادا، امروزه، گرایش به دین اسلام در این کشور با سرعت بیشتری نسبت به دیگر ادیان در حال وقوع است. جمعیت مسلمانان کانادا از سال ۱۹۹۶ تا به امروز، سه برابر شده است که تناسب این رقم در مقایسه با تعداد افراد کاتولیک مذهب، ۹ به ۱ است.

طیق آمار رسمی کشور کانادا، امروزه، گرایش به دین اسلام در این کشور با سرعت بیشتری نسبت به دیگر ادیان در حال وقوع است. جمعیت مسلمانان کانادا از سال ۱۹۹۶ تا به امروز، سه برابر شده است که تناسب این رقم در مقایسه با تعداد افراد کاتولیک مذهب، ۹ به ۱ است.

بر اساس آمار رسمی کشور کانادا، جمعیت مسلمانان در سراسر این کشور، با سرعتی چند برابر بیشتر از سایر ادیان، در حال افزایش است. بر اساس نتایج نظرسنجی ملی خانواده‌ها که روز چهارشنبه منتشر شد، دین اسلام هرچند به سختی، اما حتی سریع‌تر از تعداد کانادایی‌هایی که خود را فاقد دین می‌دانند، در حال رشد است. یکی از دلایل این مسئله البته مهاجرت به کانادا توسط مردم مسلمان خاورمیانه و دیگر کشورهای مسلمان جهت سرمایه گذاری در کانادا یا تحصیل در کانادا میباشد. با ماندگار شدن مسلمانان در این کشور و تشکیل خانواده، نرخ رشد جمعیت آنها بیش از پیش خواهد بود.

طی یک نظر سنجی، اکثر کانادایی‌ها (۶۸ درصد )، گفتند که وابستگی های مذهبی دارند، اما کمتر از۲۳ درصد آن‌ها،  به طور منظم در مراسمات مذهبی در کلیساها، معابد، مساجد یا کنیسه ها شرکت می‌کنند. تنها ۱۶ درصد از کانادایی ها، بصورت هفتگی در فعالیت های مذهبی مانند مراسم عشای ربانی شرکت می کنند، در حالی که ۲۳ درصد از شرکت کنندگان در این نظر سنجی گفتند که به صورت ماهانه در این مراسم ها شرکت می کنند.

آمار و ارقام مربوط به سهم گروه های مذهبی مختلف نسبت به کل جمعیت از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۹ ، نشان می دهد که:

  • نسبت یهودیان کانادایی از ۱.۱% به ۱% کاهش یافته است.
  • جمعیت سیک ها از ۰.۷٪ به ۱.۴٪ رسیده و دو برابر شده است.
  • جمعیت هندوها از ۰.۵٪ به ۱.۷٪ رسیده و دو برابر شده است.
  • جمعیت مسلمانان از ۱.۱ ٪ به ۳.۷ ٪ رسیده و افزایش داشته است.

تا اواخر سال ۱۹۸۵، تعداد مسلمانان کانادا بسیار اندک بود، به طوری که در یک نظرسنجی فدرال، دین اسلام، جزو اقلیت های مذهبی بود و با عنوان دیگر ادیان طبقه بندی میشد. در آن سال‌ها، جمعیت مسلمانان چنان کم بود که آژانس ملی آمار کانادا و اداره آمار کانادا، واژه «مسلمان» را از پرسشنامه آمار و سرشماری سال ۱۹۴۴ خود حذف کردند. آژانس ملی آمار کانادا میگوید، گروه "شاهدان یهوه"، "مورمون ها" و "باپتیست ها" بیشترین حضور منظم در فعالیت های مذهبی گروهی را در بین دیگر کانادایی ها داشتند.

آژانس ملی آمار کانادا طی گزارشی در سال ۲۰۱۷، تغییرات چشمگیری را برای ساختار مذهبی کشور تا سال ۲۰۳۶ پیش بینی کرده است. پیش بینی می شود که نسبت مسیحیان که در سرشماری سال ۱۹۸۱ به طور متوسط ​​۹۰٪ بوده و در حال حاضر ۶۳٪ باشد و احتمالا به حدود ۵۲٪ نیز کاهش یابد. 

رشد اسلام هراسی درکانادا، توام با رشد جمعیت مسلمانان

اسلام هراسی در کانادا، طبق تعریف جامعه اسلامی آمریکای شمالی، کانادا، به مجموعه ای از گفتارها، رفتارها و برخوردهایی اطلاق می شود که نشانگر حس اضطراب، ترس، تنفر و خشم نسبت به اسلام یا مسلمانان کانادا است. به خصوص که بعد از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در ایالات متحده، انواع آمار، نظرسنجی ها و همچنین گزارشات حوادث، به طور مداوم وجود اسلام هراسی در کانادا را تایید کرده اند. بر اساس آمار رسمی کشور کانادا، علیرغم کاهش تعداد کلی این جنایات در مدت مشابه، تعداد جرایم ناشی از نفرت گزارش شده توسط پلیس علیه مسلمانان کانادا بین سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ بیش از سه برابر شده است. با این حال، اداره آمار کانادا بیان می کند که "این افزایش اعداد و آمار ممکن است در پی گزارش بیشتر به پلیس توسط مردم، ثبت شده باشد".

در سال ۲۰۱۵، اداره پلیس در سراسر کشور،  ۱۵۹ مورد جنایت ناشی از نفرت علیه مسلمانان را ثبت کرد که این رقم در مقایسه با ۴۵ مورد سال ۲۰۱۲، حاکی از افزایش ۲۵۳ درصدی است. تبعات اسلام هراسی خود را به صورت تخریب مساجد و تجاوزات فیزیکی به مسلمانان، خشونت علیه زنان مسلمان که حجاب یا نقاب دارند، نشان داده است. در ژانویه ۲۰۱۷، شش نفر مسلمان در یک تیراندازی در مسجد شهر کبک کشته شدند. اسلام هراسی توسط دولت های کانادا در سطح فدرال، استانی و شهری محکوم شده است.

در ژوئن ۲۰۲۱، پنج عضو از یک خانواده مسلمان، قربانی یک حمله خانگی در شهر لندن، استان انتاریو شدند. چهار عضو این خانواده در اثر این حمله جان باختند و نفر پنجم که پسری ۹ ساله بود، به شدت مجروح شد. این اقدام از پیش طراحی شده بود و انگیزه فرد مهاجم نیز، نفرت ضد مسلمانان گزارش شده است.

وقتی سیدرا احمد (نویسنده، محقق،دانشجو مقطع کارشناسی ارشد در تورنتو)، زندگی مسلمانان در کانادا را توصیف می کند، ازعبارت تشبیه قورباغه داخل آب در حال جوش برای این امر استفاده می کند. او می گوید اگر قورباغه را ناگهان در آب جوش بیندازید، بیرون می پرد. اما اگر قورباغه را در آبی قرار دهید که دمای آن به تدریج افزایش یابد، قورباغه متوجه تغییر دما نمی شود و زنده زنده می جوشد.

این محقق می گوید که برخی از مردم متوجه وجود اسلام هراسی در جامعه کانادایی نیستند و این پدیده روز به روز در حال بدتر شدن است، به ویژه پس از انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا، که با لفاظی های ضد مهاجرتی و سیاست های او مانند ممنوعیت مهاجرت مسلمانان به کشورش، اوضاع جامعه برای مسلمانان وخیم تر شد.

وی در ادامه سخنانش به فاجعه دردناکی از خصومت با مسلمانان در کانادا که در هفته‌های آینده نیز سالگرد آن (واقعه تیراندازی در مرکز فرهنگی اسلامی شهر کبک) برگذار خواهد شد، اشاره می کند. طی این رخداد هولناک، پس از تیراندازی یک مرد مسلح در مسجد در ۲۹ ژانویه، شش مرد مسلمان کشته و تعداد زیادی زخمی شدند.  

انجمن دانشجویان مسلمان ، که خود را بزرگترین تشکل دانشجویی دانشگاه تورنتو توصیف می کنند، شب بعد از تیراندازی به سازماندهی مراسم یادبود برای کشته شدگان این فاجعه کمک کردند. عماره وسیم، معاون ارتباطات در MSA می گوید که حدود ۷۰ نفر در این رویداد، غم و اندوه خود را با خانواده های کشته شدگان شریک شدند.

احمد، دانشجوی کارشناسی ارشد می گوید که، از این واقعه ی تیراندازی به بدترین شکل ممکن و در توییتر مطلع شد. گرچه احمد هنوز متاثر از غم این واقعه ی تراژدیک است، اما از طرفی احساس  می کند پایان نامه کارشناسی ارشد خود که تحقیقی در مورد خشونت اسلام هراسی که زنان مسلمان با آن روبرو هستند، را باید سریعتر به پایان برساند و نشر دهد.

در همان تابستان، احمد در رسانه های اجتماعی از داوطلبان برای شرکت در این مطالعه دعوت کرد و در عرض یک ماه، ۲۱ زن داوطلب شرکت در تحقیق او شدند. سن داوطلبان بین ۱۸ تا ۵۸ سال بود. ۹ نفر سیاهپوست بودند، ۱۸ نفر نیز حجاب، نقاب یا چادر داشتند و هر کدام داستانی در مورد حمله به آنها به دلیل اعتقاداتشان داشتند.

یکی از این زن ها میگفت که مرد غریبه ای در ماشین او را "تروریست" خطاب کرده و سعی کرده است که او را با خودرو زیر بگیرد. یکی دیگر می‌گوید شخصی در مترو سعی کرده حجابش را از سرش بردارد و یکی از شرکت کنندگان هم میگوید که در یک مهمانی توسط مردی مورد تمسخر قرار گرفته و به او گفته اند: "اگر من این کار را با تو بکنم، پدرت خانه من را منفجر می کند؟"

انتهای پیام
captcha