نازی کریمی، رئیس هیئت داوران بخش بانوان سی و هشتمین دوره مسابقات بینالمللی قرآن ایران در گفتوگو با ایکنا درباره پیشینه فعالیتهای قرآنی خود گفت: از سال 1997 فعالیتهای قرآنی را به شکل جدی آغاز کردم. باید بگویم دنبال کردن انقلاب اسلامی و ظهور حرکتهای قرآنی در ایران باعث شد که من به قرآن کریم علاقه پیدا کنم.
بیشتر بخوانید:
وی درباره نحوه انتخاب خود به عنوان عضو هیئت داوران این دوره مسابقات گفت: انتخاب من برای داوری این مسابقات بدین گونه بود که ما در بحرین فعالیتهایی برای بانوان قرآنی داریم که تقریباً از سال 1992 آغاز شده است. ما در زمینه اعزام خواهران فعال قرآنی به جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در دورههای تخصصی در زمینه تجوید، مقامات و حفظ توجه زیادی داریم. از این طریق با اساتید قرآنی زیادی در ایران آشنا شدیم و آنها از ظرفیت قرآنی بحرین مطلع شدند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه در بحرین سازمانی به اسم «مجمع قرآنی بانوان» داریم که مثل مؤسسه فرهنگی قرآن کریم که همه ظرفیتهای قرآنی بانوان در آنجا جمع شده است. اساتید قرآن خواهر و برادر ایرانی با این مجمع ارتباط دارند و از طریق حضور در این دورهها با ما آشنا شدند و ما به این مسابقات دعوت شدیم.
در واقع من بیشتر فعالیتهای اداری داشتهام اما با توجه به حضورم در ایران از من خواسته شد که در هیئت داوران حضور داشته باشم. خواهری از بحرین در زمینه صوت و لحن و مقامات در این مسابقات حضور دارد که در این زمینه بسیار خوب بود و داوطلب شد.
وی درباره برگزاری این مسابقات در ایران در شرایط همهگیری کرونا گفت: کرونا همه فعالیتهای انسان را تحت تأثیر خود قرار داده و روند زندگی را دچار وقفه کرده است اما اراده انسان بالاتر از هر چالشی است. دین اسلام به ما میآموزد که با همه مشکلات مقابله کنیم. به همین دلیل جمهوری اسلامی و همه کشورها سعی کردهاند مسیر زندگی را ادامه دهند و تکنولوژی هم در این زمینه به ما کمک کرده است. به همین دلیل این مسابقات با موفقیت و بدون وقفه و خلل برگزار میشود. امروزه ما همه قرائتها را با کیفیت صوتی خوب و واضح مشاهده میکنیم که قبلاً این امکان وجود نداشت.
این داور بحرینی درباره سطح استعدادهای قرآنی حاضر در این مسابقات با توجه به اینکه تنها فیلم قرائت خود را فرستاده بودند و شناخت فیزیکی از آنها وجود نداشت، گفت: حقیقتاً شاهد بودیم که سطح اغلب بانوان شرکتکننده در این مسابقات بالا بود. برخی از آنها در یک زمینه خاص ممتاز هستند. مثلاً یک کشور در زمینه قرائت برتر است. الحمدلله قرائتها سطح بالایی داشتند.
وی افزود: 70 تا 80 درصد از شرکتکنندهها سطح بسیار بالایی داشتند. معتقدم شرکتکننده تانزانیا بسیار بدیع ظاهر شد. هرچند در هنگام قرائت او صدای حیوانات خانگی و صدای بوق ماشینها را میشنیدیم. آنها در شرایط بسیار سادهای زندگی میکنند اما واقعاً سطح قرآنی بالایی دارند و این به لطف فرهنگ قرآنی انقلاب اسلامی است.
وی درباره معیارهای داوری این دوره از مسابقات گفت: ملاکهای داوری این مسابقات بسیار دقیق بود و ما پنجشنبه با هیئت داوران نشستی داشتیم؛ هر چند برخی از ما یکدیگر را بهخوبی نمیشناختیم اما به سرعت برخی مشکلات و نقطه نظرات مطرح شد. مثلاً اختلافات اندکی در ملاکهای ارزیابی وجود داشت که برطرف شد. از جمله اینکه برخی خواهران خواستار مهلت بیشتر برای قاریان بودند. در امور دیگر کمیته فنی با سرعت و دقت کار داوری را انجام داد.
این فعال قرآنی بحرینی در پاسخ به سؤالی درباره لغو بسیاری از مسابقات قرآنی در کشورهای دیگر با توجه به شیوع کرونا گفت: میدانیم که استکبار جهانی سعی میکند که اسلام را نابود کند و بر امت اسلامی واجب است که با این نقشه مبارزه کند. این یک چالش آشکار و جنگی بزرگ است.
در شرایط کرونا که مساجد، حسینیهها و عبادتگاهها بسته شده و فعالیتهای جمعی ممنوع شده و فعالیتهای دینی بیش از دیگر فعالیتها آسیب دیده این امر نگرانکننده است اما الحمدلله این مسابقات در این شرایط برقرار است.
به نظر من کشورهایی که از برگزاری مسابقات خودداری میکنند از سیاستهای استکباری پیروی و در نتیجه این فعالیتها را تخریب میکنند؛ بر خلاف جمهوری اسلامی که این مسابقات را برگزار کرده و برای دستاندرکاران آرزوی موفقیت میکنم.
وی درباره فعالیتهای قرآنی در بحرین گفت: الحمد لله در بحرین ما فعالیتهای قرآنی زیادی داریم. این فعالیتها را «الحراک القرآنی» میخوانیم. این فعالیتها در حوزه مردان بسیار پیشرفته است و عواملی وجود دارند که باعث پیشرفت این فعالیتها در حوزه مردان میشوند از جمله بعد رسانهای. از نظر رسانهای امکانات بیشتری برای مردان نسبت به زنان فراهم است. مثلاً امکان انتشار تلاوتهای زنان وجود ندارد.
وی افزود: با این حال به نظر من فعالیتهای قرآنی بانوان حتی از برادران هم پیشرفتهتر و همگام با تحولات بینالمللی است مثلا حضور در دورههای قرآنی عراق یا دورههای مجازی. حتی کمیتههای داوری نیز تحولات قرآنی را دنبال میکنند. مثلا خواهران قرآنی بحرین با علاقه بسیار زیاد این مسابقات را دنبال میکنند تا با تغییرات تازه همگام شوند به همین دلیل فعالیتهای قرآنی در بحرین پیشرفته است. فعالیتهای حفظ کل قرآن در بحرین سال 2005 با استفاده از تجارب قرآنی جمهوری اسلامی ایران آغاز شد. یعنی مثلا گروهی از خواهران از 13 مؤسسه قرآنی در قم و مشهد در دو هفته دیدار کردند. آنها به این نتیجه رسیدند که با استفاده از این تجارب و با توجه به شرایط جاری در بحرین «ما میتوانیم».
رئیس هیئت داوران بخش بانوان مسابقات بینالمللی قرآن ایران ادامه داد: از سال 2005 تا کنون بانوان حافظ قرآن زیادی در بحرین داریم. جمهوری اسلامی در این زمینه بسیار پیشرفته و نسل جدید در این زمینه بسیار فعال است. امیدواریم در بحرین هم نسلهای جدید بیشتر به این امر اهتمام بورزند.
وی درباره تنوع رشتهها و تنوع گروههای مختلف دانشجویان، نابینایان، طلاب و ... گفت: این امر دلیل تخصصی بودن و افزایش قابلیتهاست. در هر رشتهای داوران متخصص وجود دارند که در دیگر کشورها اینگونه نیست.
کریمی درباره سطح برگزاری مسابقات ایران در مقایسه با مصر و مالزی که سابقه طولانی در برگزاری این مسابقات دارند، گفت: حقیقت این است که من بیشتر مسابقات ایران را نسبت به مصر و مالزی دنبال میکنم.
ایران با آغوش باز از همه استقبال میکند اما کشورهای دیگر اینگونه نیست. حکومتها با همه مردم همکاری نمیکنند. ما که شیعه اثنی عشری هستیم امکان شرکت در مسابقات همه کشورها را نداریم. به همین دلیل میتوان گفت مسابقات در این کشورها مردمی نیست بلکه از سوی دولتها برگزار میشود و این اشکال بزرگی است.
حوزه هنری تهران صبح جمعه، میزبان بانوان بود تا شاهد اجرای متسابقان ایرانی و دیگر کشورهای حاضر در بخش فینال سی و هشتمین دوره مسابقات بینالمللی قرآن کریم باشد. این رقابتها شب گذشته، 13 اسفند به کار خود پایان داد.
انتهای پیام