آغاز پذیرش مرکز تخصصی تفسیر برای سال 1401
کد خبر: 4042346
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۲
صادقی در گفت‌وگو با ایکنا خبر داد:

آغاز پذیرش مرکز تخصصی تفسیر برای سال 1401

حجت‌الاسلام محمدحسین صادقی، معاون آموزش مرکز تخصصی تفسیر حوزه علمیه از آغاز پذیرش طلبه در مرکز تخصصی تفسیر حوزه علمیه از امروز 21 اسفند ماه تا 15 فروردین ماه سال آینده خبر داد.

محمدحسن صادقیحجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین صادقی، معاون آموزش مرکز تخصصی تفسیر حوزه علمیه در گفت‌وگو با ایکنا از آغاز پذیرش دوره جدید این مرکز برای سال تحصیلی آینده خبر داد و گفت: مرکز تخصصی تفسیر در سال 1370 تحت اشراف آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در کنار رشته‌های قضا، تبلیغ و کلام در حوزه علمیه تاسیس شد.

وی افزود: هر کدام از این رشته‌ها را یکی از مراجع معظم متصدی شدند، رشته تفسیر را آیت‌الله العظمی مکارم بر عهده گرفتند، تصدی رشته کلام را آیت‌الله العظمی سبحانی و رشته تبلیغ را حجت‌الاسلام و المسلمین نبوی، معاون سابق تبلیغ حوزه عهده‌دار شدند.

صادقی اظهار کرد: تا به امروز 31 دوره در سه مقطع سطح دو، سه و چهار که بالغ بر هزار و 700 فارغ‌التحصیل داشتیم و عمده آنها به عنوان هیئت علمی در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه مشغول خدمت هستند البته در کنار آن افرادی هم به سمت امامت جمعه، مسند قضا و ... مشغول شده‌اند.

وی افزود: بالغ بر 50 کتاب در موضوعات مختلف توسط قرآ‌ن‌پژوهان نوشته شده است، همچنین نشریه یاسین و مجله تخصصی قرآنی را منتشر کرده‌ایم، سایت مرکز هم تاسیس شده که مورد استقبال بسیاری واقع شده است ضمن اینکه واحد پاسخ به پرسش‌های قرآنی از سوی مرکز تخصصی تفسیر تاسیس و به بیش از دوهزار و 500 پرسش قرآنی پاسخ داده شد.

معاون آموزش مرکز تخصصی تفسیر تصریح کرد: پاسخ به پرسش‌های قرآنی در قالب چند جلد کتاب منتشر و در دسترس عموم قرار گرفته است و علاقه‌مندان می‌توانند از آن بهره مند شوند.

تلفیقی از سیستم حوزه و دانشگاه

وی افزود: سیستم آموزشی حوزه تلفیقی از سیستم حوزوی و دانشگاهی است و به صورت نیمسال با دروس مشخص و زمانبندی خاص برگزار می‌شود و مباحث و موضوعات مورد بحث، تاریخ قرآن، علوم قرآن، تفسیر تطبیقی، تفسیر موضوعی، منتخب التفاسیر و مقایسه تاریخ و عهدین و ... است که با استقبال طلاب روبرو شده است.

معاون آموزش مرکز تخصصی تفسیر حوزه علمیه گفت: در این مرکز از محضر بزرگانی چون آیت‌الله معرفت، آیت‌الله شب‌زنده‌دار، آیت‌الله آصفی، آیت‌الله یزدی و ... استفاده شده است که دار فانی را وداع کرده‌ و در قید حیات نیستند و امروز هم از وجود استادان ارزشمندی چون، آیات بهشتی، عبداللهی، رحمانی، خاتمی، ربانی گلپایگانی، مودب، فاکر، رضایی، رستم نژاد، داودی، عابدی و بهجت‌پور و ... بهره می‌بریم. هر کدام از این بزرگان صاحب آثار ارزشمندی هستند.

وی افزود: با عنایت مدیر حوزه‌های علمیه و حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی، رئیس مرکز تخصصی تفسیر بنا داریم در همان سه مقطع اعلام شده(2،3 و 4)، پذیرش داشته باشیم، چون در سال قبل سطح دو را پذیرش نداشتیم، فرق پذیرش امسال با ساال‌های قبل این است که امسال براساس درختواره ابلاغی از سوی معاونت آموزش حوزه اقدام به پذیرش می‌کنیم.

صادقی بیان کرد: در سطح دو در رشته علوم اسلامی با گرایش تفسیر و علوم قرآن، در سطح سه، رشته تفسیر با گرایش تفسیر موضوعی و در سطح چهار، رشته تفسیر موضوعی با گرایش اخلاقی اقدام به پذیرش داریم و این گرایش برای اولین بار در سطح چهار در سال جاری اجرا می‌شود.

پذیرش بدون آزمون کتبی

وی با درخواست از طلاب برای ثبت نام و حضور در این دوره‌ها اظهار کرد: امسال برای سطح دو و سه آزمون کتبی وجود ندارد و صرفا مصاحبه علمی انجام خواهد شد و در سطح چهار هم هم آزمون و هم مصاحبه انجام می‌شود و بعد از پذیرش قطعی افراد پذیرش شده مشغول تحصیل می‌شوند.

معاون آموزش مرکز تخصصی تفسیر حوزه علمیه اضافه کرد: مدت زمان تحصیل در این مرکز در همه مقاطع هم حدود دو سال و نیم تا سه سال است، در سطح دو، 40 واحد، در سطح سه، حدود 60 و در سطح چهار، 36 واحد تدریس می‌شود و این غیر از پایان‌نامه است که واحدهای جداگانه دارد. 

صادقی گفت: ثبت نام هم از امروز یعنی 21 اسفند ماه 1400 آغاز شده و تا 15 اردیبهشت ماه 1401 ادامه خواهد داشت و ثبت نام هم به صورت حضوری و مجازی امکانپذیر است. 

وی افزود: در هر مقطعی دو کلاس دایر می‌شود؛ در سطح دو، 50 نفر پذیرش قطعی داریم، در سطح سه، 40 نفر و در سطح چهار هم 20 نفر پذیرش خواهند شد و در مجموع 110 نفر در سال جاری وارد رشته‌های تفسیری مرکز تفسیر خواهند شد و فقط طلبه پذیرش خواهیم داشت از این رو برای سطح چهار، باید پایه ده خود را تکمیل کرده باشند؛ برای سطح سه، پایه هشت و برای سطح دو، پایه شش باید تکمیل شده باشد.

انتهای پیام
captcha