خودشناسی افضل و بالاترین حکمت‌هاست
کد خبر: 4047818
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴

خودشناسی افضل و بالاترین حکمت‌هاست

کارشناس مذهبی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه امام علی(ع) بالاترین فضیلت را خودشناسی عنوان می‌کنند، گفت: معرفت نفس بالاترین حکمت‌هاست. انسانی که نفس گرانبهای خویش را بشناسد آن را به ثمن کم‌بها نخواهد فروخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین مومنی، استاد حوزه علمیهبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین مؤمنی، استاد حوزه علمیه در مراسم مناجات‌خوانی در جمع زائران و مجاوران که شامگاه 19 فروردین‌ماه در حرم بانوی کرامت برگزار شد، با بیان اینکه جوانی مهمترین فرصت برای کسب معرفت است، اظهار کرد: بالاترین حکمت‌ها معرفت نفس است، چراکه اگر انسان ارزش و اهمیت نفس خویش را بداند هرگز آن را به ثمن کم‌بها نخواهد فروخت.

وی ادامه داد: نفس آدمی به حدی با ارزش و گرانبهاست که خداوند ۱۲۴ هزار پیامبر و امام را برای راهنمایی انسان‌ها فرستاده است و در کنار انبیا نعمت عقل را نیز به انسان اعطا کرده است.

مؤمنی افزود: نعمت عقل به تنهایی برای کنترل غضب، شهوت و دیگر گناهان کافی است و خداوند با به ودیعه نهادن عقل در وجود آدمی به انسان امکان مدیریت اعمال خویش را داده است.

کارشناس مذهبی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با تأکید بر اینکه امام علی(ع) بالاترین ارزش را معرفت نفس و خودشناسی عنوان می‌کنند، گفت: معرفت نفس بالاترین حکمت‌هاست؛ چرا که انسان مؤمن به واسطه نعمت خودشناسی در طریق حق و حقیقت قرار می‌گیرد.

وی معرفت نفس را انتهای علم دانست و افزود: بالاترین جهل این است که انسان نفس و ارزش نفس خود را نشناسد که همین جهل به نفس، موجب آلوده شدن انسان به انواع گناهان می‌شود.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه چشم گوش و شکمی که ظرف حرام باشد، نمی‌تواند ظرفی برای شنیدن صدای امام معصوم شود، ادامه داد: انسانی که منتظر باشد و برای دیدار امام خویش عطش داشته باشد و به واسطه معرفت نفس خود را به گناه آلوده نکند، قطعا به دیدار امام زمان(عج) خود نائل می‌شود.

مؤمنی یادآور شد: پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند من صراط مستقیم هستم و بعد از من امام علی(ع) و فرزندان ایشان صراط مستقیم هستند و کسی که می‌خواهد در صراط مستقیم باشد به واسطه خودشناسی و معرفت نفس باید ارزش وجودی خود را شناخته و نفس خود را به ثمن کم‌بها نفروخته بلکه به‌واسطه خودشناسی در مسیر ولایت اهل بیت و امام معصوم(ع) حرکت کند و کسی که ولی‌شناس باشد به یقین در بندگی خداوند رستگار شده و به فوز عظیم بندگی نائل خواهد آمد.

انتهای پیام
captcha