محفل انس با قرآن در جهاددانشگاهی کردستان برگزار شد
کد خبر: 4050419
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۶

محفل انس با قرآن در جهاددانشگاهی کردستان برگزار شد

محفل انس با قرآن به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی و خبرگزاری ایکنای کردستان امروز، 29 فروردین‌ماه در سالن جلسات جهاددانشگاهی کردستان برگزار شد.

محفل انس با قرآن

به گزارش ایکنا از کردستان، محفل انس با قرآن به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی و خبرگزاری ایکنای کردستان در راستای گرامیداشت ماه مبارک رمضان و میلاد امام حسن مجتبی(ع) امروز، 29 فروردین‌ماه در سالن جلسات جهاددانشگاهی کردستان برگزار شد.

این محفل قرآنی با حضور استاد سیدبهاءالدین حسینی، از اساتید قرآنی و اساتید دانشگاهی استان کردستان برگزار شد که با تلاوت آیات پایانی سوره لقمان بر معنویت این محفل افزود در ادامه این محفل معنوی استاد حسینی به مباحث علم، جایگاه علم در قرآن و و ارتباط قرآن با علم پرداخت.

این استاد قرآنی افزود: ژانر نگارش قرآن زبان عربی فاخر ادبی با لهجه حجازی 1400 پیش بوده است و از لحاظ معنا کاملاً مبرهن بوده که یک کتاب فرابشری و فراانسانی است.

وی با اشاره به اینکه گروهی دین و مسائل دینی را به گونه‌ای نشان می‌دهند که مربوط به اقشار فرودست جامعه است، افزود: این گروه معتفدند که دین برای کنترل طبقه عوام جامعه است و لنین و استالین هم دین را افیون جامعه عنوان کرده‌اند، اما باید گفت تمام مباحث موجود در قرآن کریم فراانسانی است.

حسینی افزود: مسائل علمی از جمله اجرام آسمانی، کیهان شناسی، علوم نجوم که با دقت در قرآن مورد بحث قرار گرفته، اعجاب‌انگیز بوده است و به صورت صریح و واضح به این علوم اشاره کرده است که این علوم برای بشر 1400 سال قابل فهم نبود.

وی با اشاره به اینکه در قرآن کریم به طور صریح به کروی بودن زمین از طریق مشارق و مغارب اشاره شده است، افزود: خداوند متعال در آیه «فَلا أُقْسِمُ بِرَبِّ الْمَشارِقِ وَ الْمَغارِبِ إِنّا لَقادِرُونَ؛ سوگند به پروردگار مشرق‌ها و مغرب‌ها که ما قادریم» کلمه مشارق و مغارب به موضوع کروی بودن زمین اشاره دارد.

این استاد دانشگاه به موضوع اجرام شناسی قرآن اشاره کرد و افزود: در آیه 38 سوره یس که می‌فرماید«وَالشَّمْسُ تَجْرِي لِمُسْتَقَرٍّ لَهَا ذَٰلِكَ تَقْدِيرُ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ؛ و خورشید [نیز برای آنان نشانه ای از قدرت ماست] که همواره به سوی قرارگاهش حرکت می کند. این اندازه گیری توانای شکست ناپذیر و داناست» و همچنین در آیه 39 سوره یس می‌فرماید: «وَالْقَمَرَ قَدَّرْنَاهُ مَنَازِلَ حَتَّىٰ عَادَ كَالْعُرْجُونِ الْقَدِيمِ؛ و برای ماه منزل هایی قرار دادیم تا اینکه به صورت شاخه کهنه هلالی شکل و زرد رنگ خرما برگردد [و باز به تدریج بدر کامل شود». در این آیه به صورت صریح به موضوع حرکت کهکشان راه شیری اشاره شده است.

وی افزود: مسئله لقاح ابر بریا بارش در قرآن 1400 سال عمر دارد، اما در علم روز یکی از مقاهیم جدید و امروزی است که به تازگی دانشمندان آن را کشف کردند.

حسینی اظهار کرد: قرآن همچنین به مسئله ژنتیک نیز اشاره‌ای داشته است و می‌فرماید: «وَهُوَ الَّذِي أَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ نَبَاتَ كُلِّ شَيْءٍ فَأَخْرَجْنَا مِنْهُ خَضِرًا نُخْرِجُ مِنْهُ حَبًّا مُتَرَاكِبًا وَمِنَ النَّخْلِ مِنْ طَلْعِهَا قِنْوَانٌ دَانِيَةٌ وَجَنَّاتٍ مِنْ أَعْنَابٍ وَالزَّيْتُونَ وَالرُّمَّانَ مُشْتَبِهًا وَغَيْرَ مُتَشَابِهٍ ۗ انْظُرُوا إِلَىٰ ثَمَرِهِ إِذَا أَثْمَرَ وَيَنْعِهِ ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكُمْ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ؛ و اوست که از آسمان آبی فرستاد و به وسیله آن گیاهان گوناگون را [از زمین] رویاندیم، و از آن ساقه‌ها و شاخه‌های سبز درآوردیم و از آن دانه‌های متراکم را خارج می‌کنیم، و از شکوفه درخت خرما خوشه های سر فروهشته [به وجود می‌آوریم]، و باغ‌هایی از انگور و زیتون و انار شبیه به هم و بی‌شباهت به هم [بیرون می‌آوریم]؛ به میوه‌اش چون میوه دهد و به رسیدن و کامل شدنش با تأمل بنگرید، مسلماً در این [امور] برای قومی که ایمان می‌آورند، نشانه‌هایی [بر توحید، ربوبیّت و قدرت خدا] ست.» در این آیه به بحث ژنتیک اشاره شده است.

انتهای پیام
captcha