مخدوش کردن سیره نبوی از توطئه‌های راهبردی نظام سلطه است
کد خبر: 4050644
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۱
استاد دانشگاه تونس:

مخدوش کردن سیره نبوی از توطئه‌های راهبردی نظام سلطه است

عبدالکریم شبلی، مخدوش کردن سیره نبوی را توطئه راهبردی نظام سلطه دانست و گفت: این اقدام نظام استکباری امتداد اقدام قریش در صدر اسلام است که درصدد ممانعت کردن از امتداد رسالت نبوی بودند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست «جامعیت در سیره نبی رحمت(ص) در سایه مرجعیت قرآنی» از سلسله‌نشست‌های تخصصی کمیته بین‌الملل بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن امشب، 29 فروردین‌ماه به طور مجازی در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد.

عبدالکریم شبلی، استاد دانشگاه تونس نخستین سخنران این نشست بود که تأکید کرد: نبی اکرم(ص) شخصیتی عظیم است که همگان به عظمت وی ایمان دارند و شخصیت باعظمت رسول خدا (ص) مورد اتفاق همه مسلمانان و مستشرقان است، اگرچه روایات جعلی که با قرآن هماهنگی ندارد، زیاد است‌.

وی در ادامه بر ضرورت اقتدا به سیره نبوی تأکید کرد و گفت: رسول اکرم(ص) دارای صفات ربانی و الهی بود، این در حالی است که نظام سلطه درصدد مخدوش کردن این سیره ارزشمند است.

عبدالکریم شبلی با اشاره به این که سانسور کردن شخصیت عظیم نبی اکرم(ص) از توطئه‌های اصلی نظام سلطه است، گفت: استکبار جهانی در عصر حاضر از تمامی ابزارهای ممکن برای مخدوش کردن رسالت و شخصیت نبی اکرم(ص) بهره می‌برد.

 وی گفت: من بیست سال است پیرامون سیره رسول خدا(ص) تحقیق می‌کنم، و در حقیقت باید بگویم که سیره نبوی به دلیل تاخیر در تدوین دارای اشکالاتی است، این در حالی است که دشمنان اسلام به دنبال بزرگ کردن برخی اشکالات به زندگی رسول الله(ص) هستند، اما رسالت نبوی آشکارتر از این نواقص  است.

این استاد دانشگاه تونس با اشاره به اتهامات قریش به نبی مکرم است گفت: این اتهامات امروزه توسط دشمنان اسلام بازپخش می‌شود و این روایات نادرست ناشی از حسادت استکبار قریش در زمان صدر اسلام است که به دنبال تخریب شخصیت رسول خدا (ص)بودند.

وی تأکید کرد: نکته دیگر اتهامات مستشرقان به زندگی رسول خدا (ص) است که بسیاری از آنها با نگاه قرآن به عنوان منبعی مهم و زنده از زندگی رسول خدا(ص) همخوانی ندارد.

این اندیشمند تونسی به فشارهای مادی و محاصره علیه پیامبر(ص) در زمان حیات ایشان اشاره کرد و گفت: سیاست‌های استکباری قریش در طول تاریخ به‌ویژه در دوره معاصر تکرار می‌شود.

عبدالکریم شبلی در پایان بر ضرورت تدریس سیره نبوی و ویژگی‌های شخصیتی نبی اکرم(ص) در سطح جهان تأکید کرد. 

ابوالفضل خوشمنش، استاد علوم قرآن دانشگاه تهران دومین سخنران این نشست بود که بر ضرورت الگوگیری از شخصیت نبی مکرم اسلام تأکید کرد.

وی افزود: پیامبر اکرم(ص) براساس آیات قرآن کریم «رحمة للعالمین» است که این رحمت از آغاز تا انجام زندگی بشر را شامل می‌شود و در حقیقت نبی مکرم اسلام تجلی صفات رحمان و رحیم است.

خوشمنش در ادامه با اشاره به این که تمام صفات رحمت الهی در نبی مکرم اسلام مجسم شده است، گفت: رحمان شامل رحمت ظاهری در دنیا می‌شود، اما رحیم از صفات ویژه الله سبحانه وتعالی و بندگان و صالحان الهی است که در شخصیت پیامبر(ص) نمود پیدا کرده است.

وی اظهار کرد: در سوره اسراء آمده است که خداوند بزرگترین حکمت که توحید است را به رسول خدا (ص) داده است. وفای به عهد، انصاف در تجارت و... نیز در این سوره، حکمت شمرده شده است.

خوشمنش با اشاره به این که خداوند حکمت را که گمشده بشر امروز است به رسول خدا داد، تاکید کرد: بشر امروز نیازمند بازخوانی شخصیت پیامبر مهربانی است.

ضرورت رجوع به مرجعیت قرآن

سومین سخنران نشست بین‌المللی «جامعیت در سیره نبی رحمت(ص) در سایه مرجعیت قرآنی» که به دو شیوه حضوری و مجازی برگزار شد، «نورالدین أبولحیه»، مفسر و پژوهشگر قرآنی از کشور الجزایر بود که بر ضرورت فهم شخصیت پیامبر(ص) از طریق رجوع به قرآن تأکید کرد.

وی در ادامه به آیه 162 سوره انعام «قُلْ إِنَّ صَلَاتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ: بگو در حقيقت نماز من و [ساير] عبادات من و زندگى و مرگ من براى خدا پروردگار جهانيان است» اشاره کرد و گفت: این آیه در حقیقت آینه شخصیت پیامبر(ص) در قرآن است.

این مفسر قرآن الجزایری با اشاره به این که ما اعتبار و سند قرائت قرآن را از پیامبر(ص) می‌گیریم، گفت: همان‌طور که سند قرائت ما باید متصل به نبی(ص) باشد، بهتر است اعتبار سند زندگی خود را نیز از سیره نبوی بگیریم.

وی در ادامه بر ضرورت رجوع به مرجعیت قرآن برای تحقیق پیرامون زندگی رسول خدا(ص) اشاره کرد و گفت: ما تا زمانی که درکی از نبی اکرم(ص) نداشته باشیم، درکی از اسلام نخواهیم داشت و در حقیقت آشنایی با رسول خدا از طریق قرآن محقق می‌شود.

نورالدین ابولحیه با اشاره به اینکه قاعده «جری و تطبیق» قاعده‌ای مهم برای تحقیق پیرامون رسول اعظم(ص) در قرآن  است، تأکید کرد: هدایت شامل همه انسان‌ها است و رسول خدا(ص) پیامبر همه بشریت است.

ابولحیه در ادامه بازخوانی اخلاق نبوی را از ضرورت‌های امروز بشر معاصر دانست و گفت: بشر امروز در حوزه اخلاق با بحران مواجه است و اقتدا به اخلاق رسول خدا بهترین الگو برای خروج از این بحران است.

وی در ادامه با تأکید بر این مطلب که پیامبر(ص) الگوی همه بشریت است، گفت: ایشان خود راوی زندگی پیامبران گذاشته است و این میراث بسیار مهم برای همه انسان‌ها است.

این مفسر قرآن در پایان اظهار کرد: برخی از روشنفکران هستند که پیرامون نبی مکرم اسلام اظهار‌نظرهایی می‌کنند که مخالف نص صریح قرآن است؛ بنابراین برای تحقیق پیرامون زندگی رسول خدا(ص) باید به مرجعیت قرآن رجوع کنیم و پیامبر(ص) را در آینه قرآن بیابیم.

 

تجسم صداقت و راستگویی در سیره نبوی

خانم «مهناز اعتضادی»، مدرس دانشگاه از دیگر سخنرانان این نشست بود که با موضوع «زن الگو در قرآن کریم» سخنرانی کرد.
وی گفت: الگویی که قرآن کریم از زن ارائه می‌دهد، با تصویر زن در عصر جاهلی و جامعه غربی امروز بسیار متفاوت است.

این مدرس دانشگاه گفت: توصیفات جسمانی در قرآن کریم بسیار اندک است و حتی زمانی که در کلام وحی از «حورالعین»(زنان بهشتی) سخن گفته می‌شود، قرآن کریم بسیار گذرا از این موضوع عبور کرده و در ابتدا به بهشت اشاره کرده و سپس موضوع زنان بهشتی را مطرح می‌کند.

مهناز اعتضادی همچنین با اشاره به این که اختلاف متن قرآن با سایر متون عربی از دیگر جنبه‌های اعجاز کتاب الهی است، گفت: قرآن کریم از تصویرسازی، استعاره و تعابیر برای توصیفات زیاد استفاده کرده است.

این مدرس دانشگاه در ادامه اظهار کرد: قرآن کریم در بیان صفات بیشتر بر صفات معنوی تمرکز کرده و  بیان زیبایی معنوی رسول خدا(ص) در قرآن موضوع بسیار مهمی است که باید به آن توجه قرار گیرد.

وی در ادامه با اشاره به این که دو صفت عبودیت و ایمان از مهم‌ترین ویژگی‌های سیره رسول الله(ص) در قرآن کریم است، اضافه کرد: همچنین راستگویی از برجسته‌ترین ویژگی‌های رسول خدا به‌شمار می‌رود و زندگی نبی مکرم اسلام سراسر تجسم صداقت و راستگویی بود.

اعتضادی در پایان حکمت و دانش را از دیگر ویژگی‌های شخصی نبی اکرم(ص) دانست و تأکید کرد: رسول الله(ص) پاکدامنی حضرت یوسف(ع) را در حد اعلا داشت.

علیرضا شمالی، استاد دانشگاه آزاد اسلامی آخرین سخنران این نشست بود که در ابتدای سخنان خود با اشاره به آیه 28 سوره رعد «الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ: همان كسانى كه ايمان آورده‏‌اند و دل‌هايشان به ياد خدا آرام مى‏‌گيرد آگاه باش كه با ياد خدا دل‌ها آرامش مى‏‌يابد»، گفت: قرآن کریم دو بار نازل شده است، یکبار  بر رسول خدا(ص) و بار دیگر بر  امت رسول الله(ص).

وی افزود: قرآن کریم یکبار از «أنزل» استفاده کرده که در سوره قدر به آن اشاره کرده و بار دیگر از «نزّل» استفاده کرده که در آیه 9 سوره «حجرات» «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ» به آن اشاره شده است.

علیرضا شمالی گفت: منظور از «أنزل» نزول دفعی قرآن از سوی خداوند متعال بر پیامبر(ص) است، چرا که نبی اکرم(ص) توانایی و ظرفیت آن را داشت و منظور از «نزّل» نزول تدریجی قرآن است که بر امت رسول الله(ص) نازل شده است.

این استاد دانشگاه گفت: همان‌طور که که نزول قرآن کریم تدریجی بوده، باید در زمینه آموزش تدریجی قرآن به مردم نیز به تدریجی‌بودن آموزش و قدرت فهم و پذیرش آن‌ها توجه کرد.

شمالی بیان کرد: نمی‌توان از کسی که در نخستین مرحله قرار دارد، انتظار داشت تا تمامی احکام اسلامی و قرآنی را یاد بگیرد؛ همچنانکه از یک کودک نمی‌توان انتظار داشت همه علوم را در یک مدت کوتاه فرا بگیرد.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: نزول تدریجی قرآن بر امت رسول الله(ص) نشان می‌دهد که مردم نمی‌توانند معارف قرآن را یک مرتبه بپذیرند.

وی اضافه کرد: تربیت انسان از نگاه پیامبر(ص) هم با این روش تدریجی قابل تأمل است.

این استاد دانشگاه در پایان با اشاره به آیه 286 سوره بقره لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا لَهَا: خداوند هيچ كس را جز به قدر توانايى‌‌اش تكليف نمى‌كند» اشاره کرد و گفت: هرکس ظرفیت خاصی دارد و ما از روش تدریجی نزول قرآن، تدریجی بودن امر آموزش و تربیت را می‌فهمیم.

 

انتهای پیام
captcha