برگزاری آیین کهن «کیسه‌ مراد» در دامغان
کد خبر: 4053997
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۹

برگزاری آیین کهن «کیسه‌ مراد» در دامغان

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان گفت: آیین سنتی کیسه‌دوزان با قدمتی بیش از ۵۰۰ سال در مسجد تاریخانه دامغان برگزار شد.

برگزاری مراسم «کیسه‌ مراد» در دامغان

مهدی قاسمی، رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان در گفت‌وگو با ایکنا از سمنان، با اشاره به اینکه مراسم سنتی کیسه‌دوزان با قدمتی بیش از ۵۰۰ سال در مسجد تاریخانه دامغان برگزار شد گفت: این مراسم یک آیین سنتی و مذهبی است که هم‌زمان با آخرین روزهای ماه مبارک رمضان با حضور زنان و دختران دامغانی در مسجد تاریخی و کهن تاریخانه این شهر برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در این مراسم بانوان دامغانی بر اساس آئینی 500 ساله، برای برآورده شدن حاجات و آرزوهایشان کیسه‌ای می‌دوزند که به کیسه «لعن ابن ملجم» یا کیسه «مراد» معروف است.

قاسمی با تأکید بر اینکه این آئین ریشه در اعتقادات مذهبی مردم دارد، متذکر شد: دوخت کیسه مراد همراه با ذکر سلام و صلوات و در فاصله بین دو نماز ظهر و عصر انجام می‌شود و عده‌ای نیز این کیسه را به نیت باروری، بخت‌گشایی، برکت مال و دارایی می‌دوزند.

به گفته ویبرخی زنان مبلغی پول به نیت تشرف به سفرهای مذهبی در این کیسه گذاشته و در طول سال از همین مبلغ برای سفر به اماکن مذهبی و زیارت امامان و معصومین(ع) هزینه می‌کنند.

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان یادآور شد: بانوانی که حاجت سال پیش آن‌ها برآورده شده، سال بعد هنگام کیسه‌دوزی به شکرانه مستجاب شدن دعایشان نان و شیرینی بین سایر بانوان تقسیم می‌کنند تا هنگام افطار استفاده کنند و یا مقداری پارچه و نخ و سوزن برای دوخت کیسه به مسجد آورده و بین سایر نمازگزاران تقسیم می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در شهر صد دروازه دامغان زنان و دختران حاجت‌مند پس از دوختن کیسه مراد دو رکعت نماز حاجت به امید برآورده شدن نیاز خود می‌خوانند و معتقدند که خداوند در این روز عزیز، هیچ بنده‌ای را بی‌بهره نمی‌گذارد گفت: کسانی که در سال‌های قبل با دوختن کیسه مراد به آرزوهای خود رسیده‌اند، مقداری نخ و سوزن با خود به مسجد می‌آورند و برخی مبلغی پول به نیت تشرف به اماکن متبرکه بین دیگر زنان حاضر در مسجد تقسیم می‌کنند.

قاسمی افزود: مسجد تاریخانه یکی از مهم‌ترین بناهای بازمانده‌ از قرون اولیه اسلامی در ایران است و به خاطر اهمیت معنوی و تاریخی آن، آیین کیسه‌دوزان در این مکان برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha