بیمه‌های زنان خانه‌دار و دانشجویان، راهکاری برای اطمینان‌خاطر از آینده فرزندان
کد خبر: 4059855
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۶

بیمه‌های زنان خانه‌دار و دانشجویان، راهکاری برای اطمینان‌خاطر از آینده فرزندان

مدیرکل تامین اجتماعی استان گیلان با تشریح شرایط و ویژگی‌های طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی، بیان کرد: بر اساس ماموریت این سازمان و همسو با سیاست‌های دولت مردمی سیزدهم، از آبان‌ماه سال 1400 طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی با محوریت بانوان و جوانان در دستور کار قرار گرفته است.

علی حسین‌نژاد مدیرکل تامین اجتماعی استان گیلان

علی حسین‌نژاد، مدیرکل تامین اجتماعی استان گیلان در گفت‌و‌گو با ایکنا از گیلان، با بیان این‌که سازمان تامین اجتماعی بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین مجموعه بیمه‌گر کشور است که افزون بر نیمی از جمعیت کشور را تحت پوشش خود دارد، اظهار کرد: بر اساس ماده یک قانون این سازمان، گسترش و تعمیم پوشش‌های بیمه‌ای به اقشار مختلف، ماموریت اصلی این سازمان قلمداد می‌شود.

وی افزود: بر این اساس و همسو با سیاست‌های دولت مردمی سیزدهم برای فراهم نمودن امکان شرایط مناسب جهت توسعه پوشش بیمه‌ای، از آبان ماه سال 1400 طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی با محوریت بانوان و جوانان در دستور کار قرار گرفت.

مدیرکل تامین اجتماعی استان گیلان با اشاره به این‌که بانوان خانه‌دار بخش قابل توجهی از جمعیت کشور را شامل می‌شوند و در مدیریت و تدبیر منزل و امور خانواده نقشی اساسی دارند اذعان کرد: به دلیل فقدان شغل رسمی این گروه از شهروندان، از مزایای پوشش‌های بیمه‌ای به‌صورت مستقیم برخوردار نبوده و در زمره مشمولین قانون کار محسوب نمی‌شوند. از این رو از آذرماه سال 1387 امکان انعقاد قرارداد بیمه‌ای برای این عزیزان در قالب زیرگروه بیمه حرف و مشاغل آزاد فراهم شده و از سال گذشته این مهم به شکلی جدی به‌عنوان یکی از ارکان طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی در دستور کار قرار گرفت.

حسین‌نژاد همچنین با بیان اینکه دختران بالای 18 سال نیز در زمره این بیمه قراردارند، اظهار کرد: در کنار این پوشش از آن‌جا که دغدغه و نگرانی والدین در خصوص آینده فرزندان یکی از نگرانی‌های ثابت خانواده‌ها است و از سویی طولانی‌شدن سال‌های تحصیلات دانشگاهی و فاصله ایجاد شده برای یافتن شغل پس از آن، سبب بالا رفتن سن فرزندان و در نتیجه شروع بیمه‌پردازی از سنین بالاتر و رسیدن به شرایط بازنشستگی در پیری بوده است، بیمه دانشجویان به‌منزله فرصتی مناسب برای جبران این امر تلقی شده و با انعقاد این قرارداد، مشمولین می‌توانند در سال‌های تحصیلات خود به ایجاد سابقه بیمه‌ای اقدام نمایند.

وی افزود: بیمه‌های دانشجویان و زنان خانه‌دار دارای ویژگی‌های خاصی است که امکان تداوم برخورداری از خدمات درمان به تبعیت از والدین یا همسر و استفاده از مستمری پدر و مادر یا همسر هم‌زمان با بیمه‌پردازی در آن میسر بوده و انتخاب نرخ قرارداد و مبنای دستمزد نیز برای افراد به شکل انتخابی و دلخواه فراهم است.

حسین‌نژاد با تاکید بر اینکه سه دامنه تعهداتی با سه نرخ جداگانه برای این نوع قرارداد وجود دارد اذعان کرد: نرخ 12 درصد شامل بازنشستگی و فوت پس از آن، نرخ 14 درصد شامل بازنشستگی و فوت قبل و بعد از آن و نرخ 18 درصد دربردارنده تعهدات کامل مستمری یعنی بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت است. در راستای توسعه تحولات دیجیتالی سازمان، انعقاد این قرارداد نیاز به مراجعه حضوری نداشته و متقاضیان میتوانند با مراجعه به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان به نشانی es.tamin.ir و ثبت‌نام و ایجاد حساب کاربری، از بخش بیمه‌شدگان در مسیر منوی بیمه‌های خاص با انتخاب گزینه بیمه فراگیر خانواده ایرانی نسبت به انعقاد قرارداد و حتی پرداخت آنلاین حق بیمه اقدام نمایند.

شایان ذکر است در حال حاضر بیش از 36000 زن خانه‌دار و افزون بر 1500 دانشجوی گیلانی تحت پوشش تامین اجتماعی استان قرار دارند.

انتهای پیام
captcha