چاپ قرآن با قرائات دهگانه در کویت
کد خبر: 4060938
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷

چاپ قرآن با قرائات دهگانه در کویت

اداره چاپ قرآن و سنت نبوی کویت، قرآنی با قرائت‌های دهگانه به چاپ رسانده است.

نسخه قرآن با قرائات دهگانه در کویت

به گزارش ایکنا به نقل از الخلیج آنلاین، قرآن با ده قرائت در کویت نسخه‌ای است که در حاشیه آن  10 قرائت مشهور به خط عثمانی نوشته شده است.

مبارک الحیان، سخنگوی اداره چاپ قرآن و سنت پیامبر(ص) کویت اعلام کرد: این مرکز نخستین چاپ از مصحف کویتی  با 10 قرائت را منتشر کرده است.

روزنامه الرأی به نقل از الحیان نوشت: این قرآن اولین قرآن در نوع خود در جهان اسلام است و 10 قرائت قرآن را در دو طرف خود به صورت واضح و منظم دارد. 

وی افزود: این قرآن با ذکر تمام قرائت‌های صحیح به خط عثمانی و جدولی که در آن تمام روش‌های قرائت تشریح شده، با رنگ‌های خوب و واضح منتشر شده که خواندن آن برای خوانندگان بسیار آسان است. 


بیشتر ببینید و بخوانید؛


این مرکز در هنگام چاپ قرآن به این نکته توجه داشت که محقق یا قاری باید بتواند قرائت‌های مختلف را با مراجعه به همان صفحه از قرآن به روشی آسان استخراج کند.

الحیان افزود: از جمله دیگر دستاوردهای این مرکز، چاپ ترجمه قرآن به چندین زبان، چاپ تفسیر قرآن اثر نعمت المنان، پروژه بازنگری در چاپ‌های قرآن و پروژه کتابخانه دیجیتال بوده است. الحیان بر عزم این مرکز برای تداوم برنامه‌های خود که به نشر معارف قرآن و سنت در بین تمام اقشار جامعه کمک می‌کند، تأکید کرد.

اداره عمومی نظارت بر چاپ و نشر علوم قرآن کریم و سنت کویت در زمینه نظارت بر چاپ قرآن کریم و آثار مربوط به سنت نبوی، چاپ، نشر و آموزش آنها فعالیت می‌کند.

همچنین دوره‌های تخصصی و فعالیت‌های آموزشی و علمی را با استفاده از بهترین ابزارها، رسانه‌ها و فناوری‌های روز از جمله تولید آثار صوتی و تصویری و غیره در سطح محلی و جهانی ارائه می‌دهد.

درباره قرائت دهگانه(قرائات عشر) قرآن بیشتر بدانیم

قرائت‌های هفتگانه يا دهگانه در حقيقت روش قرائت قرآن هستند، اما اين به معنای تفاوت در قرآن نيست! بلکه به معنای هفت يا 10 روش خواندن و تلاوت کردن آيات قرآن است، مثلا گفته می‌شود: روش حفص از عاصم، که در اينجا حفص بن سليمان بن مغيره البزاز کوفي روش تلاوت عاصم بن ابي جنود کوفي را که از تابعين است، نقل می‌کند و خود عاصم نيز آن روش را از صحابه آموخته و صحابه نيز از پيامبر(ص) ياد گرفته‌اند.

ثابت شده است که پيامبر(ص) قرآن را با چندين روش تلاوت کرده‌اند و اين روش‌های تلاوت توسط صحابه و سپس تابعين سينه به سينه به ما رسيده‌اند که در اين ميان هفت روش تلاوت شُهرت زيادي يافته است، و بعضی از علمای اسلام سه روش ديگر را نيز به آن هفت روش افزوده‌اند و به قرائت‌های دهگانه شهرت يافته است. پس منظور از قرائت‌های هفتگانه يا دهگانه يعنی: هفت يا 10 روش تلاوت قرآن.. که تنها در نحوه تلاوت اندکی متفاوت هستند اما از نظر معنا هيچ فرقی با هم ندارند و همه از همان قرآنی تلاوت می‌شوند که بر پيامبر(ص) نازل شده است.

انتهای پیام
captcha