افزایش ۱۰ رشته جدید به مسابقات ملی مهارت
کد خبر: 4063496
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۳

افزایش ۱۰ رشته جدید به مسابقات ملی مهارت

مدیرکل آموزش فنی‌وحرفه‌ای خراسان رضوی با اعلام جزئیات بیستمین دوره مسابقات ملی مهارت گفت: مسابقات ملی مهارت علاوه بر ۳۳ رشته در ۱۰ رشته جدید شامل رشته‌های فناوری برگزار می‌شود.

افشین رحیمی، مدیرکل آموزش فنی‌وحرفه‌ای خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان‌رضوی، افشین رحیمی، مدیرکل آموزش فنی‌وحرفه‌ای خراسان‌رضوی، امروز،21 خردادماه، در نشست مطبوعاتی مسابقات ملی مهارت در خصوص جزئیات این دوره از مسابقات، اظهار کرد: مسابقات ملی مهارت که در سال‌جاری بیستمین مرحله آن برگزار خواهد شد، همه ساله در سه مرحله شهرستانی، استانی و کشوری برگزار می‌شود که مرحله جهانی هم دارد و در واقع تنها مسابقات فنی و مهارتی در سطح جهان است.

وی افزود: تأکید ما در اهمیت این کار است که در مرحله شهرستانی شناسایی نخبگان صورت گیرد تا افراد با مهارت بالا به مرحله استانی و مراحل بالاتر راه پیدا کنند. ثبت‌نام از 27 اردیبهشت‌ماه آغاز شده و تا 17 تیرماه ادامه دارد و به دلیل اینکه بازه زمانی ثبت‌نام طولانی است، لذا امکان تمدید وجود ندارد.

رحیمی درخصوص شرایط ثبت‌نام متقاضیان شرکت در این دوره از مسابقات ابراز کرد: این مسابقات برای متولدین 80 به بعد است و شرایط سنی برای پنج رشته کمتر از 24 سال تمام است، همچنین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی یا فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش آموزش و پرورش یا دارندگان گواهینامه‌های سازمان و دارندگان رتبه برتر کشوری در مسابقات مهارت آموزش و پرورش می‌توانند در این مسابقات شرکت کنند.

مدیرکل آموزش فنی‌وحرفه‌ای خراسان رضوی اظهار کرد: شرکت‌کنندگان در هر رشته باید گواهینامه آن رشته را داشته باشد. تعداد 10 رشته‌ افزایش یافته و در سال‌جاری به 43 رشته رسیده است. رشته‌های فناوری خودروهای ریلی، پذیرش هتل، خدمات رستوران‌داری، آرایشگری مردانه، هنر بازی‌های سه بعدی رایانه‌ای، نانوایی نان‌های حجیم، ساخت‌وساز خشک و گچ‌کاری و نگهداری و تعمیر هواپیما برای نخستین بار در مسابقات ملی مهارت برگزار خواهند شد.

وی بیان کرد: خراسان رضوی سال گذشته رتبه دوم در کشور را کسب کرد و امید است با تلاش در عرصه اطلاع‌رسانی بتوانیم افراد مستعدتری را شناسایی کنیم تا در مراحل بالاتر حائز رتبه‌های برتر شویم.

رحیمی گفت: بزرگترین مسابقات رقابتی در ایران کنکور است، لذا افراد ماهر کم داریم و تنها حوزه مهارتی همین مسابقات ملی مهارت است که فرصتی را برای دیده شدن افراد ماهر فراهم می‌کند تا افراد تخصص خود را نشان داده و معرفی شوند.

مدیرکل آموزش فنی‌وحرفه‌ای خراسان رضوی تصریح کرد: ما در خراسان‌رضوی از لحاظ مهارتی جایگاه اول کشور را می‌توانیم داشته باشیم، همان‌طور که صنعت غذا در استان خراسان رضوی به لحاظ کیفیت نسبت به سایر نقاط کشور بیشتر است، لذا با برگزاری این مسابقات تراز خود را در هر حرفه‌ای پیدا می‌کنیم.

وی با بیان اینکه حضور در این مسابقات رایگان است، افزود: رقابت‌کنندگان برتر در دومین مرحله یعنی در مرحله استانی جهت حضور هرچه قوی‌تر در مسابقات مرحله کشوری به مدت یک ماه در اردوی آمادگی به سر خواهند برد، همچنین حائزین رتبه‌های اول تا سوم در مسابقات مرحله کشوری می‌توانند خدمت نظام وظیفه خود را در سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور و تحت عنوان سرباز مربی بگذرانند.

رحیمی اضافه کرد: حائزین رتبه‌های اول تا سوم در مسابقات مرحله کشوری به اردوی انتخابی مسابقات جهانی لیون فرانسه 2024 راه خواهند یافت که این اردوها در سه مرحله و به مدت هشت ماه در سال 1403 برگزار می‌شود.

مدیرکل آموزش فنی‌وحرفه‌ای خراسان رضوی گفت: اطلاعات تکمیلی در خصوص شرکت در این دوره از مسابقات در http://www.khrtvto.ir/portal-mosabeghat درج شده همچنین افراد می‌توانند از طریق تماس با دبیرخانه مسابقات استان به شماره 37287011 اطلاعات بیشتر را کسب کنند.

افتتاح اولین مرکز آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای حاشیه شهر در هفته ملی مهارت

وی در خصوص ماموریت‌های کلی فنی و حرفه‌ای بیان کرد: در حوزه مهارت‌آموزی دو ماموریت داریم، همچنین دو گروه مخاطبین عمده ما هستند، یکی افراد کارجو که خروجی یک نظام آموزشی در کشور هستند، اما مهارت کافی برای ورود به بازار کار را ندارند که ماموریت ما در این خصوص در راستای ایجاد اشتغال از طریق مهارت‌آموزی است، مخاطبین دوم افرادی هستند که شغل دارند، اما به دلیل تغییرات سریع تکنولوژی باید اطلاعات خود را به‌روز کنند که در این راستا کار ما آموزش مهارت برای تثبیت اشتغال است.

رحیمی ادامه داد: ما در استان در دو بخش دولتی و خصوصی فعالیت داریم، تعداد 47 مرکز دولتی داریم که در این بخش در سالی که گذشت 50 هزار و 506 نفر آموزش داشتیم و در بخش غیردولتی 81 هزار و 726 نفر آموزش مهارتی دیدند و مجموعه 132 هزار و 232 نفر آموزش مهارتی را در مراکز دولتی و غیردولتی فرا گرفته‌اند.

مدیرکل آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای خراسان رضوی اظهار کرد: در بخش غیردولتی 1068 آموزشگاه آزاد در استان داریم که مشغول آموزش مهارت‌افزایی هستند که در 45 رشته و 811 قطعه آموزشی آموزش‌های مهارتی را به شهروندان می‌دهیم.

وی افزود: در حاشیه شهر مشهد به دلیل توسعه عدالت اجتماعی و توجه ویژه به محرومین این مهارت‌ها را آموزش می‌دهیم و 115 پایگاه آموزشی داریم که آزاد و سیار هستند، برای نمونه در محل مساجد و مراکزی متعلق به کمیته امداد و سپاه این کلاس ها برگزار می‌شود.

رحیمی با اشاره به آموزش مهارت‌افزایی برای اقشار مختلف از جمله روستائیان، عشایر و زندانیان افزود: برگزاری دوره‌های آموزش مهارت برای هر قشر اهداف خود را دارد، برای نمونه برای روستائیان جهت جلوگیری از مهاجرت، برای زندانیان جهت جلوگیری از جرم مجدد و... این مهارت‌ها صورت می‌گیرد.

مدیرکل آموزش فنی‌وحرفه‌ای خراسان رضوی افزود: در سال گذشته در حاشیه شهر مشهد و شهرستان‌هایی که حاشیه و سکونتگاه غیر رسمی دارند، به تعداد 3848 نفر خانم و 5865 نفر آقا و در مجموع 9713 نفر آموزش مهارتی دیدند.

وی بیان کرد: آخرین مرحله ورود جوانان به بازار کار دوره سربازی است، لذا در این خصوص برای سربازان برگزاری دوره آموزش مهارتی در نظر گرفته شده و در سال گذشته نیز 8031 نفر آموزش مهارتی را فرا گرفته اند.

رحیمی مهارت‌آموزی در محیط کار را از دیگر برنامه‌های آموزشی این اداره برشمرد و گفت: در شهر ما هر واحد صنفی یک آموزشگاه است، در سال گذشته 2273 نفر در 881 واحد صنفی مهارت‌آموزی را فرا گرفته‌اند که این آموزش برای شغل است و براساس نیاز بازار صورت می‌گیرد و یکی از بهترین نوع آموزشی آموزش در محیط کار است که علاوه بر مهارت شغلی نیز فنی مهارت برخورد با مشتری و... را فرا می‌گیرند.

مدیرکل آموزش فنی‌وحرفه‌ای خراسان رضوی افزود: صدور مجوز، اعمال استانداردها و در صورت آسیب دیدن مهارت‌آموزان استفاده از بیمه سازمان فنی‌وحرفه‌ای برای این افراد در نظر گرفته شده است که البته این موضوع نیاز به توسعه و فرهنگ‌سازی دارد که در دو سال اخیر این عدد افزایشی بوده است.

وی گفت: در دوره دانش‌آموزی ما اجرای طرح ایران مهارت را برای دانش‌آموزان دوره متوسطه اول داریم که باید یک مهارت را کسب کنند و در این مقطع این دوره برگزار می‌شود تا دانش‌آموز در صورت کشف استعداد در آن مسیر حرکت کند.

رحیمی با اشاره به شعار سال و حرکت در راستای تحقق این شعار بیان کرد: در حوزه دانش‌بنیان دو مرکز نوآوری در استان ایجاد کردیم و اولین مرکز فنی‌وحرفه‌ای کشور هستیم که دو مرکز نوآوری را تاکنون داشتیم که در سال‌جاری نیز دو مرکز را در دستور کار داریم که در 6 ماه اول یک مرکز نوآوری و یک مرکز تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرکل آموزش فنی‌وحرفه‌ای خراسان رضوی بیان کرد: به شرکت‌های دانش‌بنیان مجوز آموزش مهارتی می‌دهیم و این از آن جهت حائز اهمیت است که آموزش‌های فناوری حوزه خود را ارائه دهند.

وی از افتتاح اولین مرکز آموزش فنی‌وحرفه‌ای در حاشیه شهر خبر داد و گفت: مرکز آموزش فنی‌وحرفه‌ای شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی که عملیات اجرایی آن در پایان سال 99 آغاز شد، همزمان با هفته ملی مهارت به بهره‌برداری خواهد رسید.

رحیمی بیان کرد: اولین ساختمان این مرکز صددرصد آماده شده و ساختمان دوم تاکنون 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته که پس از تجهیز و همزمان با هفته ملی مهارت مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام
captcha