دینداری درونی معنادار شدن زندگی را درپی دارد
کد خبر: 4069698
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۹

دینداری درونی معنادار شدن زندگی را درپی دارد

عضو هیئت علمی موسسه جامعه‌المصطفی‌گفت: مهمترین مسئله این دنیا خودشناسی است. شناخت خود، دینداری درونی را در پی دارد و دینداری درونی، معنادار شدن زندگی و فراغت از اضطراب و افسردگی را به دنبال دارد.

حجت الاسلام جانباز

به گزارش ایکنا از قزوین، حجت‌الاسلام‌والمسلمین نوید جانباز، عضو هیئت علمی موسسه جامعه‌المصطفی‌، در جمع دانشجویان غیر‌ایرانی که امروز ۱۸ تیرماه در رویداد فرهنگ ملل در دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) گرد هم آمده بودند، با بیان اینکه عرفه روز شناخت است، اظهار کرد: دینداری درونی، معنادار شدن زندگی و فراغت از اضطراب و افسردگی است.

وی گفت: دعای‌عرفه منشور خودشناسی است. نامه‌ی خداشناسی است. مناجاتی برای شناخت خود و دنیاست. مهمترین مسئله در دنیا شناخت خود است و ثمره‌ی آن احساس آرامش و نشاط است که در اثر آن انسان از انتخاب‌های خود خشنود و از تردید و دودلی در زندگی رها شده و به خودشناسی واقعی خواهد رسید.

عضو گروه پژوهشی مجلس خبرگان بیان کرد: در روز عرفه امام‌حسین (ع) پیام خودشناسی می‌دهد. عرفه شروع شناخت بهتر نسبت‌به وجود خود و جهان‌هستی است. این رشد شناختی وقتی اتفاق بیفتد دیگر احساس اضطراب و حال بد در وجود انسان باقی نخواهد ماند.

وی اظهار کرد: هر یک از ما یک نسخه منحصر به‌ فرد هستیم و رسالتی بر دوش داریم که برای رسیدن به آن باید تلاش کنیم و فارغ از اضطراب و تردید و با وجودی سرشار از آرامش و نشاط به اهداف خود دست یابیم.

مدرس موسسه آموزشی پژوهشی‌ امام‌خمینی (ره) افزود: خودشناسی در سلامت‌ روان‌ انسان اثراتی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به آرامش، نشاط، ارتباط سالم و دینداری و کسب معنویت اشاره کرد.

حجت‌الاسلام جانباز در ادامه خاطر‌نشان کرد: آرامش، دور بودن از اضطراب، استرس و ناامنی است. نشاط، انگیزه برای ادامه زندگی، انرژی روحی و روانی برای رشد و دستیابی به اهداف است.

وی افزود: ارتباط سالم، داشتن انتخاب‌های صحیح و شناخت‌صحیح و روابط سالم با پدر و مادر، خواهر و برادر است یعنی اینکه در مسائل و مشکلات انسان‌ها را ببخشیم، از مسائل به سادگی بگذریم، غصه‌دار نشویم و از رفاقت‌ها آرامش و نشاط کسب کنیم.

عضو هیئت علمی موسسه جامعه‌المصطفی‌گفت: بسیاری از مشکلاتی که در حال حاضر ما را دچار چالش کرده‌اند ریشه در گذشته دارند. کسی که به خودشناسی رسیده باشد می‌داند که از چه ناحیه‌ای در گذشته آسیب دیده است و آن را با ارتباط سالم، سلامت روان، آرامش و نشاط به سرمنزل اصلی خود هدایت خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگر این است که بتوانیم ارزیابی درستی از خود داشته باشیم. همانطور که اثر انگشت هر کسی متفاوت است روح و روان و هویت‌ها هم منحصر به فرد است.

حجت‌الاسلام جانباز تصریح کرد: منشاء همه اضطراب و افسردگی‌ها و عدم معنادار شدن زندگی به هویت نایافتگی برمی‌گردد. تنها موجودی که در دنیا هویتش تحمیلی نیست انسان است که با عدم شناخت خود مسیری سرشار از اضطراب و افسردگی را طی خواهد کرد.

عضو گروه پژوهشی مجلس خبرگان در پایان بیان کرد: همه گرفتاری‌ها از ماست. دشمن‌ترین موجود برای به‌هم ریختن آرامش و نشاط ما خودمان هستیم. روی شناخت خود تمرکز نکرده‌ایم. خود را شفاف نمی‌شناسیم. توصیفات ما از خودمان واقعی روشن و شفاف نیست بنابراین اغلب مشکلات با هویت یافتگی حل خواهند شد.

انتهای پیام
captcha