حج نماد اتحاد و انسجام مسلمانان است
کد خبر: 4069846
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۲

حج نماد اتحاد و انسجام مسلمانان است

خطیب نماز عید قربان سنندج با اشاره به اینکه حج نماد اتحاد و انسجام هر چه بیشتر مسلمانان است، گفت: امروز جوامع اسلامی باید بیشتر از هر زمان دیگری این آیین معنوی را الگوی خود قرار داده و در راستای حفظ وحدت گام بردارند.

ماموستا فایق رستمی و ماموستا مختار هاشمی

به گزارش ایکنا از کردستان، ماموستا مختار فرجی، خطیب نماز عید قربان در خطبه نماز عید قربان که امروز، 19 تیرماه در مسجد جامع سنندج برگزار شد، اظهار کرد: حج نماد وحدت و فرصت مناسبی برای حفظ انسجام و برادری بین مسلمانان است لذا کشورهای اسلامی باید اختلافات را کنار گذاشته و در مسیر اتحاد و انسجام گام بردارند.

وی افزود: نبود اتحاد و انسجام بین جوامع اسلامی موجب شده که امروز شاهد تجاوز و دست‌درازی آمریکای جنایتکار به کشورهای اسلامی باشیم، همچنانکه می‌بینیم کشورهایی مثل یمن و افغانستان به آسانی مورد حمله و ظلم و جنایت قرار می‌گیرند.

خطیب نماز عید قربان با بیان اینکه امروز دشمنان اسلام روی اتحاد مسلمانان دست گذاشته‌اند، بیان کرد: برگزاری چند روزه نماز عید قربان یا رمضان، فرصتی برای دشمن در راستای نفود به کشورمان و ایجاد تفرقه و تشتط است، بنابراین باید هوشیار بود و بهانه دست دشمن نداد.

وی ادامه داد: طبق شریعت اسلام، تا زمانی که ماه رؤیت نشده است نباید نماز عید برگزار شود و امروز با تجهیزات کامل هلال ماه در کشورمان رصد می‌شود و سپس به مردم اعلام می‌شود، پس همه باید تابع حکومت و اعلام عید از جانب دفتر رهبر معظم انقلاب و ستاد استهلال باشیم.

ماموستا فرجی بر لزوم حفظ وحدت در کشورمان تأکید کرد و ادامه داد: آگاه باشیم و بدانیم که رؤیت هلال ماه در کشورهای اسلامی به صورت همزمان نیست و افق در این مناطق متفاوت است، لذا خودسرانه و با برگزاری نماز عید قربان، در مسیر شاد کردن دشمنان و عملی شدن توطئه‌های آنان حرکت نکنیم.

وی با اشاره به اینکه حج نماد اتحاد و انسجام هر چه بیشتر مسلمانان است، افزود: امروز جوامع اسلامی باید بیشتر از هر زمان دیگری این آیین معنوی را الگوی خود قرار داده و در راستای حفظ وحدت گام بردارند.

خطیب نماز عید قربان سنندج تأکید کرد: در آیین معنوی حج، هیچ تفاوتی بین حجاج نیست و همه یکرنگ و یکدست بوده و حجاج باید از فرصت حضور در سرزمین وحی، برای جلب رضایت پروردگار و تقرب به آستان الهی بیشترین بهره را ببرند.

پیام قربانی کردن فرزند؛ تسلیم شدن در برابر امر الهی

ماموستا فایق رستمی، امام جمعه سنندج در پیش خطبه نماز عید قربان اظهار کرد: از مردم استان کردستان که همواره در آیین‌های دینی و مذهبی پیشگام بوده، تقدیر و قدردانی می‌کنم.

وی با اشاره به آثار و برکات ماه ذی‌الحجه افزود: کنگره عظیم حج و حضور وحدت آفرین ایمان‌داران و مسلمانان سراسر جهان در این کنگره از آثار و برکات این ماه مبارک است.

امام جمعه سنندج بیان کرد: در این ماه مبارک نزدیک به چهار میلیون مسلمان به سوی مرکز عبودیت، طاعت، خداپرستی، وحی و رسالت و نزول قرآن کریم، مرکز تولد و وفات رسول اکرم(ص) حرکت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در دشت عرفات تمام مسلمانان جهان از هر گروه و طبقه خاصی در کنار هم و در یک پوشش و جامه سر بر پیشگاه خداوند نهاده و طلب رحمت و مغفرت را از درگاه ذات متعالی خدای سبحان دارند، ادامه داد: حج برنامه‌ای است که رسول‌ خدا (ص) می‌فرماید: «کسی که از خانه خود به قصد انجام سفر حج خارج شود اگر در راه جانش را از دست دهد تا قیامت حج و عمره برای وی ثبت ‌خواهد شد».

ماموستا رستمی به جایگاه متعالی دشت عرفات اشاره کرد و افزود: رسول اکرم(ص) می‌فرماید: «در دشت عرفات دعای هر انسانی گیراست» این حدیث پیامبر اکرم(ص) جایگاه متعالی دشت عرفات را بر ما مشخص می‌کند.

وی اظهار کرد: در شیطان رجم مسلمانان عنوان می‌کنند که خدوندا ما آمده‌ایم که اعلام کنیم که هیچگاه تسلیم برنامه شیطان نخواهیم شد و اخلاص و بندگی خود را در پیشگاه احدیت تو اعلام کنیم.

امام جمعه سنندج به قربانی کردن فرزند در پیشگاه خداوند اشاره کرد و افزود: قربانی کردن حضرت اسماعیل حاوی پیام‌های فراوانی از جمله تسلیم شدن پسر در مقابل امر پروردگار، اطاعت پدر، گام گذاشتن خالصانه این پدر و پسر در مسیر ایمان و اهمیت قربانی کردن در پیشگاه خداوند بوده است.

وی افزود: براین اساس از سوی پرودگار برای ما دستوراتی آمده است که عید قربان، جشن نزدیک شدن و تقرب به باری تعالی و قربانی کردن برای گرفتن دست فقرا و نیازمندان آمده است.

ماموستا رستمی یادآور شد: حج امسال برای حجاج و تمام مسلمانان از جایگاه متعالی‌تری برخوردار است چراکه عرفه و روز جمعه یکی شده و این امر جایگاه حج را والاتر کرده است.

انتهای پیام
captcha