فراخوان سیاستمداران عراقی برای حفظ وحدت و آرامش + فیلم
کد خبر: 4074417
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۵
با ادامه تظاهرات طرفداران صدر در بغداد صورت گرفت؛

فراخوان سیاستمداران عراقی برای حفظ وحدت و آرامش + فیلم

طرفداران جریان صدر در اعتراض به برگزاری جلسه احتمالی پارلمان عراق برای انتخاب رئیس جمهوری و نخست وزیر، از شب گذشته در بغداد دست به تظاهرات زده‌اند. این در حالی است که مصطفی الکاظمی روز گذشته مردم این کشور را به حفظ آرامش و عقلانیت دعوت کرده بود.

به گزارش ایکنا به نقل از سومریه نیوز،  اوضاع در عراق به سمت تنش بیشتر  می‌رود. صدها طرفدار جریان صدر از چهارشنبه، 5 مرداد  به منطقه سبز در مرکز بغداد یورش بردند و در اعتراض به معرفی محمد شیاع السودانی برای نخست‌وزیری از سوی «چارچوب هماهنگی» ساعت‌ها ساختمان پارلمان را تحت کنترل گرفتند.

 در ادامه این اعتراضات، منابع عراقی اعلام کردند که طرفداران جریان صدر در عراق در مخالفت با برگزاری جلسه احتمالی پارلمان عراق برای انتخاب رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر امروز (شنبه) تظاهرات کردند.

معترضان در بغداد مجدداً تجمع کرده و مخالفت خود با نامزدی محمد شیاع السودانی، برای نخست‌وزیری عراق را نشان دادند.

به گزارش پایگاه خبری روداوو، تظاهرات‌کنندگان طرفدار صدر بر لزوم اجرای مطالبات مقتدی صدر، رهبر این جریان تأکید کردند. آنها با عبور از پل الجمهوریه در مرکز بغداد به سمت منطقه سبز رفتند.

تصاویری که از تظاهرات امروز منتشر شده است نشان می‌دهد تظاهرات‌کنندگان موانع سیمانی را کنار زده‌اند و به ورودی منطقه سبز رسیده‌اند. طرفداران صدر روز چهارشنبه نیز به پارلمان عراق هجوم بردند و وارد ساختمان پارلمان عراق شدند. 

ادامه تظاهرات طرفداران صدر در بغداد؛ فراخوان سیاستمدارن عراقی برای حفظ وحدت و آرامش

در همین حال خبرها از درگیری پلیس با تظاهرات‌کننده‌ها و شلیک گاز اشک‌آور به سوی آنها حکایت دارد. گفته می‌شود در این درگیری‌ها یک نفر زخمی شده است.

براساس ادعای برخی منابع، شب گذشته، گروهی از هواداران جریان صدر به دفاتر گروه‌های سیاسی عراق به طور خاص جریان ملی حکمت عراق حمله کردند.

همزمان گروه‌های نزدیک به صدر در شبکه‌های اجتماعی فراخوانی را برای اجرای تظاهرات علیه دستگاه قضائی عراق مطرح‌ کرده‌اند. 

منابع محلی عراقی مدعی شدند که تظاهرات‌کنندگان وابسته به جریان صدر وارد برخی دفاتر نیروهای چارچوب هماهنگی و به طور خاص جریان ملی حکمت و حزب الدعوه شده‌اند.

پایگاه خبری السومریه نیوز مدعی شد: دفتر جریان ملی حکمت عراق در شهر کوت در استان واسط، دفتر عالیه نصیف، نماینده پارلمان عراق در دو شهر الحریه و الکاظمیه، دفتر احمد سلیم الکنانی، دیگر نماینده پارلمان در الزعفرانیه توسط تظاهرات‌کنندگان که هواداران مقتدی صدر هستند بسته شد.

بر اساس ادعای این پایگاه خبری تظاهرات‌کنندگان صدری همچنین به دفتر جریان ملی حکمت در منطقه ابودشیر الدوره در جنوب بغداد، دفتر حزب الدعوه در الزعفرانیه و مقر جریان ملی حکمت عراق در استان بصره و نیز به دفتر شبکه الفرات در بصره حمله کردند.

مصطفی الکاظمی: حرمت ماه محرم را حفظ کنید

با مطرح شدن فراخوان‌هایی برای تظاهرات در عراق، نخست‌وزیر عراق با یادآوری حرمت ماه محرم از همگان خواست که حکمت پیشه کنند.

به نقل از منابع عراقی، با مطرح شدن فراخوان‌هایی برای تظاهرات در عراق، نخست‌وزیر این کشور با یادآوری تقدس ماه محرم از همگان خواست که حکمت پیشه کنند.

الکاظمی با انتشار توئیتی ضمن تبریک آغاز سال جدید هجری قمری، این مناسبت را دارای پیامی انسانی با ارزش‌های تسامح و صلح برای بشریت دانست.

الکاظمی در توییتر خود نوشت: در آغاز ماه محرم الحرام، تقدس این ماه را به همگان یادآور می‌شویم و از همه می‌خواهیم که حکمت پیشه کنند و از خداوند نعمت مهرورزی و ثبات را طلب می‌کنیم.

ادامه تظاهرات طرفداران صدر در بغداد؛ فراخوان سیاستمدارن عراقی برای حفظ وحدت و آرامش

همچنین محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق از شهروندان این کشور خواست تا به منظور متشنج نشدن اوضاع با یکدیگر همکاری کنند و مسئولیت ملی را برای حفاظت از منافع ملت و وطن خود برعهده بگیرند.

الحلبوسی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: با فرا رسیدن سال جدید هجری قمری از خداوند متعال می‌خواهیم تا حافظ کشورمان باشد و به ما نعمت امنیت و وفاق و مصالحه را عطا کند و این سال، سال تفاهم و همکاری برای ما باشد.

انتهای پیام
captcha