دفتر سی‌وهفتمین شب شعر عاشورا در شیراز بسته شد
کد خبر: 4084225
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۴:۰۵

دفتر سی‌وهفتمین شب شعر عاشورا در شیراز بسته شد

سی‌و‌هفتمین دوره شب شعر عاشورا که مطابق یک سنت هر ساله در ایام صفر با نغمه‌سرایی شاعران عاشورایی سراسر کشور در شیراز برگزار می‌شود، طی دو روز در شیراز برگزار شد.

سی و هفتمین شب شعر عاشورا، شیرازبه گزارش ایکنا از فارس، شب شعر عاشورا یکی از برنامه‌های فاخر هنری مذهبی است که 37 سال به همت مردم متدین و ولایت‌مدار شیراز برگزار شده است. این شب شعر هر ساله در ماه صفر برگزار می‌شود که امسال سی‌وهفتمین دوره آن طی شب‌های 16 و 17 شهریورماه بعد از نماز مغرب و عشا با نغمه‌سرایی شاعران عاشورایی سراسر کشور در تالار حافظ شیراز برگزار شد.

احد ده بزرگی، پدر شاعران آیینی فارس و دبیر علمی این برنامه معنوی در سخنانی گفت: شب شعر عاشورا به‌عنوان مستمرترین و باسابقه‌ترین حرکت ادبیات آیینی و غیردولتی جایگاه ارجمندی به‌عنوان عزاداری فرهیختگان و اعتکاف ادبی شاعران را کسب کرده است که همچنان مردمی، مستقل و غیر دولتی اجرا شده است.

وی با اشاره به موضوع مراسم امسال این شب شعر افزود: امسال موضوع محوری برنامه «حواریون حسین(ع)» انتخاب شد که به مسیحیت و عاشورا و شهدا و چهره‌های مؤثر مسیحی واقعه عاشورا از جمله وهب، راهب مسیحی دیر و سفیر مسیحی روم در دربار یزید پرداخت.

هاشم کرونی، دبیر ادبی شب‌های شعر عاشورا نیز در حاشیه این مراسم گفت: پرداختن به دغدغه‌های علمی ادبیات عاشورایی از نقاط شاخص شب شعر عاشورا در قیاس با برنامه‌های مشابه است و برای نیل به این هدف مثل هر سال کتاب پیش کنگره منتشر کردیم که کتاب امسال «حواریون حسین(ع)» به قلم دانشمند عاشورایی محمدرضا سنگری منتشر شد.  

وی افزود: این اثر از مدت‌ها قبل به دو شکل چاپی و اینترنتی از طریق سایت، وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی وب و همراه در اختیار شاعران قرار گرفت تا متناسب با موضوع منابع صحیح تاریخی و معرفتی در دسترس شاعران خصوصا شاعران جوان باشد. همچنین در طول مراسم گعده‌ها و حلقه‌های معرفتی ویژه‌ای با حضور بزرگان معارف و ادبیات عاشورایی ویژه شاعران برگزار شد.

دبیر ادبی شب شعر عاشورا ادامه داد: علاوه بر این‌ها به روال سالانه کتاب اشعار دوره سی‌وششم با عنوان «دریغ» منتشر شده و همزمان با مراسم عرضه شد. این آثار همچنین از طریق نرم‌افزارهای عرضه الکترونیکی کتاب به صورت کتاب الکترونیکی نیز عرضه شده و خواهد شد.

کرونی با اشاره به حضور شاعران سراسر کشور در مراسم گفت: امسال علاوه بر منتخبین فراخوان، شاعران برجسته و اساتید شناخته شده‌ای نیز از جمله سیدمهدی شجاعی، محمدرضا سنگری، مصطفی رحماندوست، مصطفی محدثی خراسانی، افشین علا، قاسمعلی فراست، حامد عسکری، سیدحسین متولیان، رضا بیات، میلاد عرفان‌پور، محمود حبیبی کسبی، هادی جانفدا، امیر مرزبان، مجتبی خرسندی، امیر رسولی، حامد حجتی و ...  در این مراسم حضور داشتند.

انتهای پیام
captcha