از درگیری‌های گسترده در قدس تا دست‌یابی گروه‌های فلسطینی به سند آشتی ملی
کد خبر: 4091571
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۶
بسته تحولات فلسطین؛

از درگیری‌های گسترده در قدس تا دست‌یابی گروه‌های فلسطینی به سند آشتی ملی

درگیری‌ها بین فلسطینیان و اشغالگران صهیونیست در مناطق مختلف قدس اشغالی به ویژه اردوگاه شعفاط و شهرک سلوان شب گذشته و سحرگاه امروز به اوج خود رسید. از سویی گروه‌های فلسطینی در مذاکرات الجزایر به سند آشتی ملی دست یافتند.

به گزارش ایکنا به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، درگیری‌ها بین فلسطینیان و اشغالگران صهیونیست در مناطق مختلف قدس اشغالی به ویژه اردوگاه شعفاط و شهرک سلوان شب گذشته و سحرگاه امروز به اوج خود رسید؛ در این درگیری‌ها جوانان فلسطینی خودروی پلیس رژیم صهیونیستی را در شهرک سلوان به آتش کشیدند.

شبکه 14 تلویزیون رژیم صهیونیستی شب گذشته در گزارشی اعلام کرد: امشب اوضاع در قدس به کلی از کنترل خارج شده است.

یک افسر ارشد پلیس رژیم صهیونیستی نیز تصریح کرد: امشب سخت‌ترین شب برای نیروهای «اسرائیلی» پس از عملیات «نگهبان دیوارها» (نبرد سیف القدس در غزه) بوده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی هم ضمن انتقاد از دولت یائیر لاپید، وضعیت کنونی را نتیجه ضعف و ناتوانی این دولت در تمامی جبهه‌ها خوانده است.

منابع عبری زبان از زخمی شدن شماری از نظامیان و شهرک‌نشینان اشغالگر صهیونیست در درگیری‌های قدس خبر دادند.

از درگیری‌های گسترده در قدس تا دست‌یابی گروه‌های فلسطینی به سند آشتی ملی در الجزایر

علاوه بر این رزمندگان مقاومت فلسطین در سحرگاه روز پنجشنبه با یورش صهیونیست‌ها به مقبره یوسف در شهر نابلس در شمال کرانه باختری مقابله کردند. این هجوم به بهانه انجام مناسک تلمودی و با حمایت کامل نظامیان صهیونیست صورت گرفت. رزمندگان مقاومت فلسطین با تیراندازی به سوی صهیونیست‌ها با این هجوم مقابله کردند.

منابع محلی از حضور بیش از 80 دستگاه خودرو نظامی و بولدوزرهای نظامیان صهیونیست در منطقه شرقی نابلس خبر داده‌اند. این حضور گسترده در خیابان‌های اطراف مقبره یوسف نبی (ع) به منظور تأمین امنیت شهرک‌نشینان مهاجم صورت گرفت.

این منابع تأیید کردند: یک فلسطینی پس از اصابت گلوله جنگی به وی برای مداوا به بیمارستان منتقل شده همچنین شماری نیز به دلیل اصابت گلوله‌های پلاستیکی و استنشاق گاز اشک‌آور آسیب دیده‌اند.

مقاومت علیه اقدامات رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی شدت گرفته است. گروه‌های مقاومت فلسطین در کرانه باختری و اراضی اشغالی سال 1948  با انتشار گزارشی از انجام 18 عملیات از سوی مقاومت علیه اشغالگران صهیونیست در ماه سپتامبر گذشته خبر دادند.

نظامیان اشغالگر و همچنین شهرک‌نشینان صهیونیست نیز با انجام 51 عملیات، اقدامات گسترده‌ای علیه فلسطینیان در مناطق اشغالی انجام داده‌اند که منجر به شهادت و زخمی شدن شماری از جوانان، کودکان و غیرنظامیان فلسطینی شده است.

دستیابی گروه‌های فلسطینی به سند آشتی ملی

منابع فلسطینی از دست‌یابی گروه‌های فلسطینی در الجزایر به سند آشتی ملی خبر دادند.

نمایندگان 14 گروه فلسطینی از جمله حماس، جهاد اسلامی و فتح در دو روز گذشته نشست‌هایی را در الجزایر به منظور پیشبرد و تحقق پرونده آشتی ملی و کنار گذاشتن اختلافات داخلی برگزار کردند.

دور دوم گفت‌وگوهای آشتی ملی فلسطین با مشارکت نمایندگان گروه‌های فلسطینی روز چهارشنبه برگزار شد و در پایان آن، این گروه‌ها به سندی تحت عنوان «سند آشتی ملی» دست یافتند.

از درگیری‌های گسترده در قدس تا دست‌یابی گروه‌های فلسطینی به سند آشتی ملی در الجزایر

بر همین اساس، الجزایر قرار است برای پایان دودستگی و اختلافات داخلی فلسطین و تحقق آشتی ملی، دست به اقداماتی فعال و سازنده بزند.

منابع فلسطینی اعلام کردند که اعلامیه الجزایر در خصوص آشتی ملی فلسطین قرار است با حضور رئیس‌جمهور الجزایر  و نمایندگان 14 گروه فلسطینی به امضا برسد.

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس نیز از تلاش‌های رئیس‌جمهور الجزایر برای ایجاد وحدت میان گروه‌های فلسطینی و همچنین تعهد این کشور به آرمان فلسطین قدردانی کرد.

پیش‌نویس این توافق که قرار است امروز (پنجشنبه) امضا شود، شامل بندهای زیر است:

اول؛ تأکید بر اهمیت وحدت فلسطینی به عنوان اساس ایستادگی و مقاومت علیه اشغالگر در راستای تحقق اهداف مشروع ملت فلسطین، تکیه بر زبان گفت‌وگو و مشورت در حل اختلافات داخلی در چارچوب سازمان آزادیبخش فلسطین «ساف».

دوم؛ اتخاذ تمام گام‌های عملی در راستای پایان فوری اختلافات با هدف تحقق آشتی ملی و تقویت اصل شراکت سیاسی از جمله انتخابات به نحوی که امکان مشارکت گسترده در انتخابات سیاسی آینده را فراهم کند.

سوم؛ ضرورت تقویت نقش ساف و فعال‌سازی سازمان‌های آن با مشارکت تمام گروه‌های فلسطینی به عنوان تنها نماینده مشروع ملت فلسطین.

چهارم؛ شورای ملی فلسطین در داخل و خارج با مشارکت تمام گروه‌های فلسطینی در سریع‌ترین زمان ممکن و طی یک سال از زمان امضای توافق تشکیل شود.

پنجم؛ تسریع در برگزاری انتخابات شورای قانونگذاری و ریاستی (ریاست تشکیلات خودگردان)  و مشخص کردن دامنه زمانی برای آن به نحوی که از یک سال بیشتر نشود. این انتخابات باید بر اساس قانون در قدس برگزار شود.

ششم؛ تشکیل دولت وحدت ملی که به مشروعیت بین‌المللی پایبند باشد. دولتی که مأموریت اصلی آن اجرای راهبرد ملی و واحد برای مقابله با رژیم اشغالگر با در نظر گرفتن تحولات مهم در دو صحنه منطقه‌ای و بین‌المللی باشد.

هفتم؛ اتحاد سازمان‌های ملی فلسطین و بسیج تمام امکانات برای اجرای پروژه‌های بازسازی و حفاظت از زیرساخت‌ها.

هشتم؛ فعال‌سازی سازوکار دبیران کل گروه‌ها در راستای پایان اختلافات و تحقق آشتی و شراکت سیاسی.

نهم؛ یک تیم مشترک الجزائری-فلسطینی به ریاست الجزائر بر اجرای بندهای این توافق نظارت کند.

 

انتهای پیام
captcha