ضرورت آشنایی مردم با خواص دارویی محصول زرشک
کد خبر: 4091672
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۱

ضرورت آشنایی مردم با خواص دارویی محصول زرشک

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: زرشک یک داروخانه گیاهی است که مردم باید با فواید آن آشنا شوند.

مهدی جعفری، مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبیبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، مهدی جعفری، مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی امروز ۲۱ مهرماه در جشنواره زرشک خراسان جنوبی اظهار کرد: زرشک به عنوان تره بار با شعار زرشک خراسان جنوبی برای همه مردم ایران روانه بازارهای کشور خواهد شد.

وی افزود: زرشک خراسان‌جنوبی بالغ بر ۱۹ هزار هکتار گستره دارد که ۹۸ درصد زرشک دنیا را از آن خود کرده و ۸۵ هزار تن برداشت ما در استان است.

جعفری با بیان اینکه زرشک یک داروخانه گیاهی است که مردم باید با فواید آن آشنا شوند، بیان کرد: زرشک امروز هویت خراسان‌جنوبی است تولید بر اساس مؤلفه‌هایی است که در حوزه سیاست، اقتصاد، فرهنگی و محیط زیستی تعریف می‌شود که اگر در کنار هم قرار بگیرید شاهد تولید پایدار خواهیم بود.

وی اظهار کرد: وقتی ۵۰ هزار خانوار از این مهم ارتزاق کرده و حدود ۲۵۰ هزار نفر از جمعیت استان از این محصول زندگی می‌کنند زرشک پایگاه اجتماعی را به همراه خواهد داشت.

جعفری با بیان اینکه به لحاظ فرهنگی نیز به دلیل اینکه همه استان درگیر این محصول است هویت فرهنگی زرشک استان را در کشور نام آشنا کرده است، بیان کرد: پنج کمیته شهرستانی در جشنواره زرشک خراسان جنوبی در زیرکوه، قاینات، بیرجند، درمیان و سربیشه فعال شده که از ۲۱ تا ۲۷ مهرماه ۶۰ عنوان برنامه اجرایی خواهد شد.

وی یادآور شد: امیدواریم بتوانیم آموزش را در مراحل کاشت و داشت و برداشت طوری عرضه کنیم که بهترین زرشک وارد بازار داخلی و خارجی شود.

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: بازارسازی و فراوری مهمترین هدف جشنواره زرشک است که امیدواریم با حضور فعالان صنایع در استان این امر محقق شود.

محند غیرتی، فرماندار شهرستان زیرکوه نیز در این آیین گفت: اقتصاد شهرستان زیرکوه، کشاورزی و دامداری است که با بارندگی کشاورزان نیاز به کمک ندارند اما خشکسالی عرصه را بر مردم تنگ کرده و نیازمند کمک دولتمردان هستند.

وی افزود: این شهرستان با ۱۳۰ کیلومتر مربع مرز مشترک با کشور افغانستان در شرقی‌ترین نقطه خراسان جنوبی قرار گرفته است.

غیرتی با بیان اینکه در دولت سیزدهم اقدامات خوبی صورت گرفته که در بودجه ۱۴۰۱ دیده شد و امیدواریم با تخصیص قابل توجه بخشی از مشکلات مردم را مرتفع کنیم، یادآور شد: می‌طلبد دولتمردان از تمام ظرفیت‌ها در جهت توسعه یافتگی زیرکوه بردارند.

سلمان اسحاقی، نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: هر میزان که در حوزه فرآوری زرشک و زعفران در خراسان جنوبی کار شود قطعا در هزینه درمان و بهداشت مردم صرفه جویی خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه امیدواریم با برگزاری این جشنواره اتفاقات خوبی در حوزه زرشک استان خراسان جنوبی رقم بخورد، افزود: امید داریم دولت در حوزه فرآوری زرشک سرمایه‌گذاری کند.

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مردم زیرکوه حافظان و نگهبانان مرز هستند و سال‌های بسیاری می‌گذرد اما خدمات این مردم هنوز دیده نشده و اگر در حوزه فرآوری زرشک سرمایه گذاری کنیم درواقع به بهبود اقتصاد مردم این منطقه کمک کرده‌ایم.

حجت الاسلام حسن صباغیان، امام جمعه زیرکوه نیز در این مراسم اظهار کرد: قطب تولید زرشک دنیا شهرستان قاینات و زیرکوه است اما تاکنون برای زرشک کاری انجام نشده و اگر انجام شده بسیار کم بوده است.

وی افزود: امروز نیازمند مسئولان فعال، پرکار، انقلابی و جهادی هستیم تا جایگاه مردم را به شان واقعی خود برسانیم.

صباغیان یاداور شد: معتقد هستم که در توزیع اعتبارات به استان خراسان جنوبی و در استان به شهرستان زیرکوه ظلم شده است و باید این تبعیض‌ها جبران شود که اگر جبران نشود آه کشاورزان دامن مسئولان را خواهد گرفت.

 

انتهای پیام
captcha