نماینده ایران طبق برنامه اجرای خوبی داشت / دلیل خط و خش‌ها در صوت نوری
کد خبر: 4093131
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۴:۴۶
نصرت الله عارف حسینی:

نماینده ایران طبق برنامه اجرای خوبی داشت / دلیل خط و خش‌ها در صوت نوری

استاد راهنمای حاضر در شصت و دومین دوره مسابقات قرآن مالزی گفت: ما بر اساس مسابقات مالزی و تجربیاتی که از دوره‌های قبل داشتیم مدلی را طراحی کردیم و نوری خیلی زود توانست خود را با این مدل تطبیق دهد فقط کمی به خاطر شرایطی که ایجاد شد و به لحاظ صوت، یکی دو مورد گرفتگی صدا پیش آمد اما باز طبق برنامه او اجرای خوبی داشت.

نصرت الله عارف حسینی، استاد قرائت همراه در مسابقات قرآن مالزی

نصرت الله عارف حسینی، استاد راهنمای حاضر در کنار مسعود نوری، نماینده ایران در مسابقات قرآن مالزی ضمن بیان این مطلب در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی ایکنا به کوالالامپور با اشاره به تلاوت قاری ایرانی در این دوره رقابت‌ها گفت: از حدود دو ماه پیش کار خود را با نوری در تهران شروع کردیم. سی جلسه تلاوت و تمرین داشتیم و مدلی را طراحی و اجرا کردیم و بر اساس آیین‌نامه‌های مالزی و تجربیاتی که از دوره‌های قبل داشتیم این مدل قرائت کمک می‌کرد که سبک اجرای کلاسیک مقامات شبیه به مکتب مصطفی اسماعیل و البته با تغییراتی همراه باشد.

وی با بیان اینکه مسعود نوری در تمرینات به مرور موفق‌تر  ظاهر شد تأکید کرد: البته سبک و سیاق او قبل از این در مسابقات قرآن کشوری به گونه‌ای دیگر بود و ما بر اساس مسابقات مالزی این مدل را چیدیم و او خیلی زود توانست خود را با این مدل تطبیق بیشتری بدهد فقط کمی به خاطر شرایطی که ایجاد شد و به لحاظ صوت، یکی دو مورد گرفتگی صدا پیش آمد اما باز طبق برنامه اجرای خوبی داشت.

دلیل خط و خش‌های ظاهر شده در صوت نوری

عارف حسینی در ادامه با اشاره به اینکه قرعه به نام نوری افتاد تا اولین قاری این مسابقات باشد، گفت: یک قاری باید همیشه آماده تلاوت باشد به هر حال از همه شرکت‌کنندگان می‌بایست یک نفر قاری نخست می‌شد بلاخره قرعه‌کشی انجام شد و این غیر قابل تغییر بود ولی قاعدتاً کار سختی است به دلیل اینکه فضا فضای افتتاحیه است و قاری زیاد نمی‌تواند پیش‌بینی کند که چند دقیقه دیگر نوبتش می‌شود و هنوز با این فضا برای تلاوت آشنا نیست که چطور استقبال می‌شود و بازخورد مستعمین چگونه است.

وی گفت: در واقع فضایی کاملاً رسمی ناگهان تبدیل به جو مسابقات شد و در همین فضای سخت رسمی هم ماند و باب تشویق و تحسین باز نشد و این کار سختی است که برای چنین مسابقاتی اولین نفر باشید. این مؤثر است و در روحیه قاری و تلاوت او تأثیرگذار است و بخشی از این تأثیرات روحی با ترشحات پشت حلقی و گرفتگی صدا همراه شد و خود را در خط و خش صدا نشان داد.

حسینی در رابطه با آیین‌نامه مسابقات قرآن مالزی هم گفت: این آیین‌نامه سال‌ها است که تغییری نداشته و ما نیز با علم به اینکه آیین‌نامه حتی بعد از وقفه مسابقات به دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا ثابت بوده است، تمرین کردیم تا تلاوت منطبق با این شیوه‌نامه باشد.

استاد راهنمای حاضر در مسابقات قرآن مالزی با بیان اینکه نوری تلاوت خوبی را داشت، تصریح کرد: البته من تلاوت و اجراهای خیلی بهتری را از ایشان دیده‌ام و شاید انتظار بیشتری داشتم ولی باز باید منتظر ماند تا سایر تلاوت‌ها را دید و ببینیم خدا چه می‌خواهد.

وی درباره رقیب جدی این دوره مسابقات برای نوری افزود: نمایندگان حاضر در این رقابت‌ها چندان نام‌آشنا نیستند اما باز نمی‌شود گفت چه کسی رقیب نوری خواهد بود اما به لحاظ کشورها معمولاً سبقه اندونزی، مالزی، عراق، افغانستان و مصر خوب بوده است و معمولاً هم رتبه‌های اول تا چهارم و پنجم از آن این گروه کشورها بوده است.

عارف حسینی در ادامه به چهره آشنای برخی داوران این دوره رقابت‌های قرآنی مالزی اشاره و تصریح کرد:‌ مسابقات مالزی با وجود اینکه تلاش می‌کند از داوران سایر کشورها استفاده کند اما تعداد داورانی که از کشور خود انتخاب می‌کند، معمولاً ثابت هستند و تعدادشان هم قابل توجه است و سبک و سیاق خاصی هم برای داوری دارند که در جای خود این امر نقاط مثبت و منفی و نکات قابل تأملی دارد. ولی معتقدم هیئت داوران در هر کشوری کاربلد هستند و می‌شود بستری فراهم شود تا دیگر داوران هم تبادل نظر کنند.

وی در خصوص تلاوت دیگر شرکت‌کنندگان در شب نخست رقابت‌های قرآن مالزی گفت: یک قاری از بلژیک اجرا داشت که تلاوت متوسطی داشت و خانم نماینده از اندونزی در نیمه اول و دوم تلاوت خود موفق اما در نیمه سوم چندان موفق عمل نکرد و این خانم در مقایسه با نماینده خانم دیگر تلاوت بهتری داشت. 

عارف حسینی در ادامه تصریح کرد: اگر بستری فراهم شود که مستمعین و حضار تشویق می‌کردند شاید فضای مسابقات خیلی تغییر می‌کرد چون فضای رسمی افتتاحیه به شکل ناگهانی به فضای مسابقه تبدیل شد و گویی هنوز در قالب افتتاحیه مانده است در واقع خیلی ابتدا و انتهای افتتاحیه ورود به جو مسابقه معلوم نبود و می‌طلبید که به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که شرکت کننده از حالت ژست حضور در افتتاحیه رها می‌شدند و راحت‌تر تلاوت‌های خود را ارائه می‌کردند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha