استدلال‌های موافقان و مخالفان استیضاح وزیر صمت
کد خبر: 4096106
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲
گزارش ایکنا از جلسه استیضاح فاطمی‌امین

استدلال‌های موافقان و مخالفان استیضاح وزیر صمت

وضعیت نابسامان بازار خودرو، جولان دلالان در این بازار، جذب نیروی انسانی فاقد تخصص و ... مهم‌ترین دلایل موافقان استیضاح بود و از طرف دیگر مخالفان استیضاح وزیر صمت را خار چشم مافیای خودرو و وزیری سامانه‌محور خواندند.

صحن علنی مجلس

به گزارش خبرنگار ایکنا، جلسه استیضاح سیدرضا فاطمی، وزیر صمت امروز، سه‌شنبه، دهم آبان ماه به صورت علنی در صحن مجلس برگزار و و موافقان و مخالفان به بیان نظرات و استدلال‌های خود پرداختند.

جلال رشیدی کوچی، نماینده مردم مرودشت به عنوان موافق استیضاح گفت: برای مدیریت یک مجموعه عریض و طویل مانند وزارت صمت، اصل شجاعت در برابر مافیای زور و تزویر مهم است. در ابتدا به نظر می‌رسید که آقای فاطمی‌امین قابلیت مدیریت این مجموعه را دارد اما به مرور زمان اثبات شد که وی قابلیت مدیریت چنین مجموعه‌ای را ندارد و در قضیه خودروسازی به ما این عدم مدیریت ثابت شد.

وی با بیان اینکه ما از دولت فسادستیز آقای رئیسی انتظار داریم در برابر مافیای خودروسازی بایستد، افزود: مگر رهبر معظم انقلاب اسلامی به دولت توصیه نکرده‌اند به بازار خودرو سروسامان داده شود. آقای فاطمی‌امین شما قول داده بودید مانع افزایش قیمت خودرو می‌شوید اما چنین نشده است.

آرزوی جوانان برای خرید خودرو

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها بیان کرد: ما خرید خودرو را برای مردم به ویژه جوانان به یک آرزو تبدیل کرده‌ایم. اگر رویه موجود دهن‌کجی به مردم نیست پس چیست؟ البته عده‌ای تلاش کرده‌اند با یکسان کردن قیمت کارخانه و بازار، قرعه‌کشی را حذف کنند که این خود پاک کردن صورت مسئله است. متأسفانه شما مصوبه واردات خودرو را با یک آیین‌نامه به نفع خودروسازان سوزاندید. ایکاش در هنگام تنظیم آیین‌نامه به صحبت های دلسوزان خود گوش فرا می‌دادید.

رشیدی کوچی تأکید کرد: امروز به‌دلیل عدم توانمندی و عدم نظارت شما بخش خودروسازی هرطور دوست دارد رفتار می‌کند و بر مردم  سوار شده‌اند. یک جوان با ماهی 20 میلیون تومان حقوق بعد از 10 ماه یا یک سال نمی‌تواند به راحتی خودروی پراید خریداری کند. خودروسازان چه کسانی هستند که نه زور مجلس به آنها می‌رسد و نه زور آقای وزیر و نه زور دولت و واقعاً این درست نیست.

وی گفت: امروز نگاه مردم به نمایندگانشان است و قصه خودرو یک قصه مبتلابه هست و امروز مردم، ما را قضاوت می‌کنند و لذا من از نمایندگان می‌خواهم که اجازه دهند یک فرد قوی‌تر بر مسند وزارت صمت بنشیند تا مشکلات این وزارتخانه را رفع کند.

ضعف فاطمی‌امین در مبارزه با فساد

سید احمد رسولی‌نژاد، نماینده مردم دماوند به عنوان دیگر موافق استیضاح با بیان اینکه آقای فاطمی‌امین در حوزه مبارزه با فساد ضعیف عمل کرده است، افزود: ایشان در رابطه با خودرو حدود هشت ماه قبل به مجلس قول داد که بعد از دو ماه سهام خودروسازان را به مردم واگذار کند که بعد از هشت ماه هنوز این کار را انجام نداده است. چرا قول دادید و نتوانستید به قول خود عمل کنید؟

وی ادامه داد: رفتارهای شما باعث شده تا میلیاردها تومان به جیب دلالان برود به عنوان مثال تعلل شما در پذیرش خودروهای پرتیراژ در بورس کالا به دلالی در کشور دامن زده است. حتی در حوزه مدیریت قیمت سیمان هم ناکام مانده‌اید.

عضو کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به عدم حضور فاطمی‌امین در کمیته مبارزه با پولشویی گفت: شما عضو کمیته مقابله با پولشویی هستید اما یک بار در جلسه کمیته مقابله با پولشویی حضور نداشته‌اید، چرا حضور پیدا نمی‌کنید؟ همین دیشب جلسه کمیته بود اما باز هم حضور نداشته‌اید. همچنین شما سامانه تجارت را به مرکز مقابله با پولشویی متصل نکرده‌اید؛ در صورتی که قرار بود این سامانه به این مرکز متصل شود.

شکاف در عرضه و تقاضای بازار خودرو

سومین موافق استیضاح، صدیف بدری، نماینده مردم اردبیل بود که گفت: استیضاح یکی از ابزارهای نظارتی مجلس است و از این سو نه‌تنها تهدیدی برای دولت نیست، بلکه موجب تقویت کابینه خواهد شد. همان‌گونه که می‌دانید وزیر صمت سال گذشته در همین مجلس از برنامه‌های خود برای اصلاح رویه‌های موجود در بازار خودرو رونمایی کرد و گفت تا زمانی‌که تولید افزایش پیدا نکند، نمی‌توان قیمت را کاهش داد اما بعد از این مدت هنوز میان عرضه و تقاضا شکاف عمیقی وجود دارد و به بهانه افزایش قیمت افزایش تولید رقم نمی‌خورد.

وی افزود: افزایش کیفیت خودرو از دیگر قول‌های آقای وزیر بود که این هم محقق نشده و مردم ناراضی هستند و حق با مردم است. سالانه 17 هزار نفر از هم وطنانمان جان خود را در جاده‌ها از دست می‌دهند و بیش از 360 هزار نفر هم مجروح می‌شوند.

عضو کمیسیون عمران با بیان اینکه از دیگر وعده‌های آقای وزیر حذف قرعه‌کشی بود اما در چرخش عجیب ایشان اعلام کردند که نمی‌توان یک‌باره قرعه‌کشی را حذف کرد، ادامه داد: شرایط بازار کمترین تشابهی با اظهارات آقای وزیر ندارد. وزیر محترم صمت نسبت به بازار خودرو فاقد راهبرد است و او درک عمیقی از شرایط بازار ندارد و به دلیل نبود راهبرد مناسب، بازار خودرو را بلاتکلیف نگه داشته است.

بدری گفت: بیش از 70 نفر وارد وزارت صمت شده‌اند که یک روز هم سابقه کار در وزارت صمت را ندارند و فقط با فامیل‌بازی وارد وزارت صمت شده‌اند. گرانی مستمر و افسارگسیخته کالاهای اساسی نتیجه عدم مدیریت کافی آقای فاطمی‌امین است و لذا باید در این وزارتخانه تغییراتی صورت گیرد.

دوران ان‌شاءالله و ماشاءالله گذشته

هاجر چنارانی، نماینده مردم نیشابور از دیگر موافقان استیضاح فاطمی‌امین گفت: مردم از دولت انتظار دارند که دولت سیزدهم شرایط زندگی‌شان را بهبود ببخشد. امروز نیازمند تصمیم صریح دولت هستیم. زندگی مردم سخت و سخت‌تر از قبل شده است.

وی ادامه داد: سرمایه‌های مردم در بورس بی‌ارزش شده و قیمت خودرو روزبه‌روز افزایش پیدا کرده است. مردم از مجلس انتظار اتخاذ تصمیم انقلابی دارند به‌ویژه از مجلسی که رهبر معظم انقلاب آن را مجلس انقلابی تفسیر کرده‌اند. آقای وزیر دوران ان‌شاءالله و ماشاءالله تمام شده است. زمانی شما از بهبود شرایط سخن گفتید که گویا قرار است شرایط را بهبود ببخشید اما امروز قیمت‌ها کمر مردم را شکانده است. آیا خبر دارید که برخی تولیدکنندگان تایر خودرو دست به دپوی تایر زده‌اند تا قیمت تایر افزایش پیدا کند.

نماینده مردم نیشابور تأکید کرد: مدیران وزارت صمت پشت تریبون خوب حرف می‌زنند اما در عمل برنامه‌ای برای کنترل بازار ندارند. 30 درصد نارضایتی‌های امروز به خاطر عملکرد ضعیف وزارت صمت است.

چنارانی درباره قرعه‌کشی قرعه گفت: قرعه‌کشی خودرو توهین به شعور مردم است، زیرا مشاهده شده در یک خانواده بیشتر اعضایش در قرعه‌کشی برنده شده‌اند اما خانواده‌ای که حتی دوچرخه هم ندارد در قرعه‌کشی برنده نمی‌شود

هضم در دل مافیا

سیدمرتضی حسینی، نماینده مردم میانه از دیگر موافقان استیضاح با بیان اینکه نمایندگان بارها از استیضاح وزیر منصرف شده‌اند و گفته‌اند بهتر است دوباره به آقای فاطمی‌امین فرصت داده شود، افزود: اما امروز شرایط خودروسازی و فولاد و معادن اصلاً خوب نیست. اکنون تعدادی از معادن با کمبود تجهیزات و نیروی انسانی مواجه هستند و از سوی دیگر شاهد کم‌فروشی هستیم.

وی ادامه داد: با مرور کارنامه 14 ماه آقای فاطمی‌امین می‌توان به راحتی پی برد که به هیچ یک از وعده‌های خود عمل نکرده است. کاهش قیمت مصالح ساختمانی و رقابتی کردن بازار خودرو از وعده‌های آقای وزیر بود که به هیچ یک عمل نکرده است. آقای وزیر شما نه تنها با مافیای خودرو مقابله نکرده‌اید بلکه در دل اینها هضم شده‌اید.

نماینده مردم میانه با بیان اینکه در شرایط کنونی مبارزه با فساد نوعی جهاد اکبر محسوب می‌شود، گفت: ولی در وزارت صمت مبارزه با فساد انجام نمی‌پذیرد. هیچ یک از مردم از صنعت خودروسازی رضایت ندارند، متأسفانه نه می‌گذارند صنعت خودروسازی آزادانه تولید کنند ونه می‌گذارند شرکت‌های دیگر خودروسازی شکل بگیرد. اگر مسئله مافیا در دولت آقای رئیسی رفع نشود قرار است در چه دولتی رفع شود؟

تغییر چارت وزارت صمت بدون کار کارشناسی

موافق بعدی استیضاح وزیر صمت، حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی‌لارگانی، نماینده مردم فلاورجان بود. وی تأکید کرد: از همان ابتدا نسبت به توانمندی آقای فاطمی‌امین تردید داشتیم که امروز به دلیل سوء مدیریت ایشان وضعیت صنایع بدتر از قبل شده است. آقای فاطمی‌امین بدون کار کارشناسی چارت وزارت صمت را تغییر دادند و 71 نفر را که فاقد کد استخدامی بودند به وزارت صمت آوردند و موجب ناامیدی کارکنان این وزارتخانه شده است.

وی افزود: شما گفته بودید سهام خودروسازان را به مردم واگذار خواهید کرد و سالانه یک میلیون خودرو صادر خواهید کرد، اما کدام یک را عملیاتی کرده‌اید؟ به جای اینکه فضای انحصار در بازار خودرو را از بین ببرید، واردات خودرو را به دست شرکت‌هایی داده‌اید که خودشان منشأ فساد و رانت هستند به عبارتی موش را به دست گربه سپرده‌اید.

عضو کمیسیون اقتصادی گفت: قرار بود قیمت‌ها را به شهریور سال گذشته بازگردانید اما به مدد مدیریت شما بازگشت قیمت‌ها به قیمت بهار امسال هم آرزوست.

رئیس‌جمهور خودش فاطمی‌امین را استیضاح کرده

به گزارش ایکنا، در ادامه این جلسه، لطف‌الله سیاهکلی، نماینده مردم قزوین به عنوان موافق استیضاح گفت: زمانی‌که یک مدیر ضعیف بر مسند کار می‌نشیند، دشمن به هدف خودش می‌رسد. نفوذ به معنای آن است که یک مدیر ناکارآمد بر سر کار آید. امروز روز اعلام استقلال مجلس است و نمایندگان باید به این مسئله توجه داشته باشند.

وی اظهار کرد: فاطمی‌امین وعده و قول زیاد می‌دهد و در مدت ۹ ماه به حدود ۳۹ شهرک و شهرک صنعتی مجوز داده است. در حالی که بسیاری از این شهرک‌ها پشتوانه اجرایی ندارند.

عضو کمیسیون صنایع با بیان اینکه طرح استیضاح فاطمی‌امین سه ماه پیش اعلام وصول شد اما رئیس جمهور دو ماه فرصت خواست تا این وزارتخانه تفکیک شود که دو ماه تبدیل به سه ماه شد و این اتفاق نیفتاد، افزود: مفهوم این مسئله آن است که رئیس جمهور قبل از استیضاح ما، وزیر خودش را استیضاح کرده بود و قرار بود دو وزیر برای این وزارتخانه معرفی کند که فاطمی‌امین قرار بود دیگر وزیر این دو بخش نباشد.

سیاهکلی بیان کرد: یک آدم صفر کیلومتر و کار اجرایی نکرده نمی‌تواند وزارت صمت را اداره کند. متأسفانه تخصص فاطمی امین IT است اما وی هنوز نتوانسته در حوزه تخصصی خودش و راه‌اندازی سامانه‌ها هم به خوبی کار کند.

در ادامه این جلسه محمدباقر قالیباف درباره علت عدم حضور رئیس جمهور در جلسه استیضاح فاطمی‌امین گفت که رئیس جمهور به دلیل استقبال از نخست وزیر ارمنستان نتوانسته در جلسه امروز حاضر شود.

پس از شنیدن نطق موافقان استیضاح، وزیر صمت پیام رئیس جمهور را در رابطه با علت عدم حضورش در مجلس و دفاع از وزیر صمت قرائت کرد.

فاطمی‌امین؛ خار چشم مافیای خودرو

بعد از اینکه موافقان استیضاح سخنان خود را مطرح کردند نوبت به مخالفان استیضاح رسید. محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران گفت: فاطمی‌امین، وزارت صمت را در شرایط بسیار سخت تحویل گرفت و این وزارتخانه در شرایط ایده‌آلی قرار نداشت.

وی افزود: نباید همه وظایف وزارت صمت محدود به مسئله و مشکلات بازار خودرو باشد، چون وزارت صمت وظایف دیگری هم دارد، البته این بدان معنا نیست که باید کیفیت خودرو بهبود نیابد و قیمتش کاهش نداشته باشد. حرکت جدیدی برای ارتقای کیفیت و کاهش قیمت خودرو آغاز شده و باید به فاطمی‌امین در این رابطه فرصت داد و همچنین مدنظر قرار دهیم که فاطمی امین خار چشم مافیای خودرو است.

وزیری سامانه‌محور

مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن از دیگر مخالفان استیضاح گفت: ۱۸ نفر از اعضای کمیسیون صنایع و معادن با استیضاح فاطمی‌امین مخالف هستند. سامانه‌محور بودن یکی از ویژگی‌های مثبت آقای وزیر است؛ چون بیش از پنج هزار و 800 فروشگاه در حال رصد شدن هستند که قبلاً تعدادش خیلی کم بود. در حوزه معدن هم شفافیت‌هایی ایجاد شده که همه ناشی از وجود این سامانه است.

نماینده مردم زنجان با بیان اینکه فهم خوب آقای وزیر از نظام مسائل صنعت، معدن و تجارت، ویژگی مهمی دیگر اوست، عنوان کرد: به عنوان مثال در دولت قبل در حوزه فولاد درگیر مسائل بازار رانتی و فساد و دلالی بودیم و علی‌رغم قیمت‌های دستوری این محصول با اختلاف بالا در بازار به فروش می‌رسید؛ پس از بررسی‌های کارشناسی، ساده‌ترین راهکار عرضه کالاهای پایه‌ای مانند فولاد، سیمان و غیره در بورس کالا بود و ابزار نظارتی آن نیز عوارض بر صادرات که این موضوع از سوی وزیر مورد تأکید قرار دارد.

 

انتهای پیام
captcha