مشترکات قرآن، انجیل و تورات از مباحث مورد توجه قرآن‌پژوهان است
کد خبر: 4096433
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۸
در نشست سازمان فرهنگ و ارتباطات تأکید شد؛

مشترکات قرآن، انجیل و تورات از مباحث مورد توجه قرآن‌پژوهان است

نشست تخصصی «مشترکات قرآن، انجیل و تورات» به همت مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این مرکز برگزار و در آن تأکید شد که مشترکات قرآن، انجیل و تورات از مباحث مورد توجه قرآن‌پژوهان است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این نشست با حضور مجید کسایی، استاد دانشگاه و پژوهشگر و جمعی از کارشناسان مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد و علی‌اکبر ضیایی، رئیس این مرکز طی سخنانی در آن گفت: موضوع نشست امروز یکی از مهم‌ترین مباحث مورد توجه قرآن‌پژوهان و علاقه‌مندان به مباحث علوم قرآنی و بین ادیانی است و همواره این نوع مباحث جزء دغدغه‌های مسلمانان، اندیشمندان و دانشمندان بوده است.

وی افزود: ما با برگزاری این نشست تخصصی به دنبال آن هستیم تا به روش قرآنی و به اصطلاح درون دینی بتوانیم به انواع گفت‌وگوهای ادیان بنگریم و از منظر قرآن کریم و تشیع از گفت‌وگوهای دینی بهره‌مند شویم.

سیدمجید سادات کیایی، کارشناس مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها و دبیر این نشست، اظهار کرد: موضوعی که در این نشست بررسی می‌شود کاملا مرتبط با گفت‌وگوهای دینی است. قرآن، تورات و انجیل سه کتاب بزرگ الهی هستند که از مشترکات بسیاری در زمینه عقاید، احکام و اخلاق برخوردارند.

مباحث نشست کتاب می‌شود

وی ادامه داد: در نظر داریم با بررسی مشترکات قرآن، انجیل و تورات، گفت‌وگوهای دو طرفه و همکاری و تعامل ایجاد کنیم و به جمع‌بندی خوبی از نظرات اندیشمندان این عرصه برسیم. همچنین، پس از پایان این نشست‌های تخصصی تمامی مباحث مطروحه را در قالب کتاب گردآوری و منتشر می‌کنیم.

مجید کسایی، استاد دانشگاه و پژوهشگر در این نشست، به اشتراکات ادیان و کتب آسمانی پرداخت و گفت: طی سال‌های اخیر مطالعات بسیاری در زمینه اشتراکات قرآن، تورات و انجیل صورت گرفته و محققان در پی واکاوی مشابهات این سه کتاب مقدس هستند.

وی اظهار کرد: از منظر قرآن کریم، همه ادیان آسمانی در حقایقی مشترک هستند و براساس آن حقایق پی‌ریزی شده‌اند.

این پژوهشگر افزود: این مشترکات برای بسیاری از اندیشمندان جذاب است و اگر اختلافی را مشاهده کردند به پای تکمیل و تکامل می‌گذارند. مسائلی که در تورات آمده در انجیل با تفصیل بیشتری آمده یا مسائلی در تورات نیست اما در انجیل مشاهده می‌کنیم و حتی مسائلی در قرآن کریم آمده؛ اما در تورات و انجیل نیامده است.

وی در ادامه سخنانش تأکید کرد: انجیل گزاره‌های اخلاقی را می‌گوید و تورات گزار‌ه‌های شریعتی را یادآور می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین مظفری، کارشناس مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از دیگر سخنرانان نشست بود که به بررسی صفات مؤمنان از منظر قرآن کریم، شرط مسلمان بودن و اشترکات سه کتاب قرآن، انجیل و تورات پرداخت.

در پایان این نشست، هایده رمضان رستم آبادی، رئیس گروه مسیحیت کاتولیک و یهودیت و زهرا رشیدبیگی، رئیس گروه مسیحیت ارتدوکس و پروتستان نکاتی در خصوص ادیان و توحیدگرایی، گفتمان و نگرش تطبیقی به قرآن کریم، انجیل و تورات مطرح کردند.

انتهای پیام
captcha