از دیدار نمایندگان فتح و حماس تا تشدید حملات صهیونیست‌ها به مسجد الاقصی
کد خبر: 4099368
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۱
با تحولات فلسطین؛

از دیدار نمایندگان فتح و حماس تا تشدید حملات صهیونیست‌ها به مسجد الاقصی

نمایندگان جنبش فتح و جنبش مقاومت اسلامی حماس در دیداری در بیروت بر یکپارچگی و وحدت فلسطینیان در برابر کابینه افراطی نتانیاهو تأکید کردند. از سوی دیگر مرکز مطالعات قدس درباره تشدید تعرضات صهیونیست‌ها به مسجد الاقصی هشدار داد.

به گزارش ایکنا، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس تأکید کرد که شمشیر قدس که مقاومت آن را برای مقابله با دشمن صهیونیستی برکشیده، تا بیرون راندن اشغالگران از سرتاسر سرزمین فلسطین در نیام نخواهد رفت.

رژیم صهیونیستی تنها زبان زور را می‌فهمد

اسماعیل هنیه ادامه داد: رژیم صهیونیستی با تمامی احزاب و طیف‌هایش تندرو، جنایتکار و متعصب است، بنابراین باید توهم سازش و مذاکرات با اشغالگران برای همیشه کنار گذاشته شود، چرا که این رژیم تنها زبان شمشیر و اسلحه را می‌فهمد.

هنیه همچنین به تشریح چالش‌های فراروی مسئله فلسطین از جمله انتخابات رژیم صهیونیستی و به قدرت رسیدن راست‌گرایان تندرو، تلاش برای سیطره بر مسجد الاقصی و تقسیم زمانی و مکانی آن و توطئه‌ها علیه قضیه فلسطین به‌ویژه موضوع حق بازگشت آوارگان فلسطینی پرداخت و تأکید کرد: مادامی که قدس در خطر باشد، ما یک اولویت و استراتژی داریم مبنی بر اینکه این شهر محور نزاع بین ما و دشمن صهیونیستی است و قدس عاملی برای وحدت کل فلسطینیان است.

هنیه امت اسلامی و عربی را به وحدت و یکپارچگی با محوریت قدس فراخواند. وی همچنین بر ضرورت پایبندی به اصول ثابت امت و ملت فلسطین و در رأس آن قدس شریف و حق بازگشت تأکید کرد و گفت: نه از ذره‌ای از خاک این سرزمین چشم‌پوشی می‌کنیم و نه دشمن اشغالگر را به رسمیت می‌شناسیم و این حق ملت فلسطین است که داخل سرزمین خود زندگی کند و اسرای فلسطینی باید آزاد، محاصره غزه برچیده شود و مقاومت علیه اشغالگران به‌ویژه در کرانه باختری که شاهد قدرت گرفتن روزافزون آن از جمله گروه عرین الاسود و دیگر شاخه‌های مقاومت هستیم، تقویت شود.

ساخت پل گردشگری صهیونیست‌ها در نزدیکی مسجدالاقصی

شهرداری صهیونیستی قدس عملاً ساخت پروژه طولانی‌ترین پل گردشگری یهودی بر فراز اراضی محله وادی الربابه در شهرک سلوان واقع در جنوب مسجد مبارک الاقصی را آغاز کرد. 

منابع عبری اعلام کردند: ساخت پروژه طولانی‌ترین پل اسرائیلی به طول 200 متر شروع شده است، این پل پس از عبور از بلندای شمال غربی سلوان، بخش قدیمی شهر قدس را به محله‌های جبل صیهون و الثوری وصل می‌کند.

این منابع افزودند: چندین ارگان و نهاد صهیونیستی از جمله وزارت امور قدس، وزارت امور گردشگری، سازمان توسعه قدس، شهرداری صهیونیستی، شرکت موریت وابسته به شهرداری صهیونیستی قدس و انجمن شهرک‌سازی العاد در ساخت این پل مشارکت دارند.    

دیدار نمایندگان حماس و فتح در بیروت

نمایندگان جنبش‌های فتح و حماس اخیراً در دیداری که با یکدیگر در سفارت فلسطین در بیروت داشته‌اند، خواستار یکپارچگی صفوف ملی و مقابله با سناریوهای کابینه راست افراطی نتانیاهو شدند.

در این دیدار بر تقویت تلاش‌ها برای متحد کردن صفوف ملی فلسطین برای مقابله با رژیم اشغالگری و سناریوهای دولت راست افراطی نتانیاهو در گسترش شهرک‌سازی، یهودی‌سازی بیت‌المقدس و تقسیم‌بندی زمانی و مکانی مسجد الاقصی تأکید شد.

بر اساس این گزارش، دو طرف در این نشست همچنین بر لزوم پایبندی به حقوق و موازین ملی فلسطین، رد پروژه‌های عادی‌سازی و شهرک‌سازی و اجرای نتایج گفت‌وگوهای الجزایر برای اتحاد مجدد فلسطین بر اساس اعلامیه الجزایر تأکید کرده‌اند.

در این دیدار اشرف دبور، سفیر تشکیلات خودگردان فلسطین در لبنان و علی برکه، رئیس اداره روابط ملی حماس در خارج از فلسطین حضور داشتند.

تشدید حملات صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی

مرکز مطالعات قدس درباره تعرضات گسترده شهرک‌نشینان یهود در آینده نزدیک به مسجد الاقصی هشدار داد. به گفته زیاد الحموری مدیر این نهاد تحقیقاتی، شهرک‌نشینان سعی دارند یک واقعیت جدید را رقم بزنند و اهداف یهودی‌سازی خود را در قدس محقق سازند. 

وی یادآور شد که آنها آشکارا تصمیم خود مبنی بر برپایی معبد کذایی در داخل مسجدالاقصی را اعلام کرده و برای تحقق این هدف شوم مقدمه‌چینی می‌کنند. 

الحموری اظهار کرد که دولت‌ اسرائیل در تعامل با مسجد الاقصی کاملاً نژادپرستانه و افراط‌گرایانه عمل می‌کند.  

ده‌ها شهرک‌نشین اشغالگر یهودی دیروز یکشنبه تحت حمایت نیروهای پلیس رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی تعرض کردند. صهیونیست‌ها از سمت باب المغاربه وارد مسجد الاقصی شده و ضمن قدم‌زنی در محوطه‌های مختلف آن، مناسک تلمودی را هم در داخل این مسجد برگزار کردند. اشغالگران اسرائیلی به‌ویژه در ایام اعیاد یهودی تعرض به مسجدالاقصی را شدت می‌بخشند.

حبس‌های طولانی برای ده‌ها فلسطینی

40 تن از اسرای فلسطینی در زندان‌های صهیونیستی بیش از 25 سال از عمر خود را به صورت متوالی در این زندان‌ها سپری کرده‌اند. 

مرکز مطالعات امور اسرای فلسطینی طی بیانیه‌ای ضمن اشاره به این مطلب، تأکید کرد که همگی این 40 نفر به حبس‌های ابد یا ده‌ها سال زندان محکوم هستند. طبق این بیانیه، این 40 اسیر فلسطینی از قبل از امضای توافقنامه اسلو در حبس به سر می‌برند و 11 تن از آنان از فلسطینیان ساکن اراضی اشغالی 48 هستند. 

مرکز مطالعات امور اسرای فلسطینی، تداوم بازداشت این اسرا را لکه ننگی بر پیشانی مجامع بین‌الملل و اقدامی بی‌سابقه در تاریخ معاصر خواند زیرا شرایط جسمی این  اسرا بسیار وخیم است.

انتهای پیام
captcha