تمرکز انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان بر فعالیت قرآنی در نوروز
کد خبر: 4125129
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۰
حسین تاریخی خبر داد:

تمرکز انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان بر فعالیت قرآنی در نوروز

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان بیان کرد: امسال نوروز با ماه مبارک رمضان مصادف است و به همین دلیل بستر برگزاری برنامه‌های جهادی برقرار نیست ولی بر فعالیت‌های قرآنی تمرکز شده است. دو بخش حفظ موضوعی و سوره‌ای و موضوع تدبر در قرآن کریم را دنبال خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار ایکنا،  نشست خبری حسین تاریخی، دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با موضوع «هفته تربیت اسلامی» امروز سه‌شنبه ۹ اسفند در سالن جلسات سازمان مدارس و مراکز غیردولتی برگزار شد.

حسین تاریخی، دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در این نشست ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و هفته امور تربیتی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران با انتخاب روز امور تربیتی رویکرد خود را در رابطه با موضوع تعلیم و تربیت به صورت واضح اعلام کرد. نام‌گذاری این روز یادآور اهمیت موضوع پرورش و تربیت است.

وی ادامه داد: اختلاف ما با ایدئولوژی‌های غربی در همین مسئله تربیت است. امیدوارم هرچه بیشتر به این موضوع بپردازیم و کشور و نسل آینده را به نقطه اوج برسانیم.

تاریخی با بیان اینکه برنامه «مدرسه انقلاب» آخرین کاری بود که در سال جاری تجربه کردیم گفت: این برنامه بعد از دو سال ایام کرونا برگزار شد که با حضور پرشور دانش‌آموزان همراه بود. با توجه به وقایع ماه مهر، آبان و آذر بعضی‌ از افراد بیان می‌کردند که ممکن است به این برنامه توجهی نشود اما شرکت دانش‌آموزان در برنامه مدرسه انقلاب بسیار پرشور و استقبال شگفت‌آور بود. این اتفاق یادآور این مسئله است که موضوع انقلاب اسلامی در پوست، گوشت و استخوان  نسل دهه هشتاد ریشه دوانده است.

اهمیت فعالیت‌های پرورشی

وی با اشاره به تغییر سیاست‌های حوزه معاونت پرورشی گفت: فعالیت پرورشی برای مدیران و معاونان پرورشی مدارس مهم شده است؛ این موضوع را می‌توان از فعالیت‌های پرورشی دانش‌آموزان متوجه شد. مدل مواجهه با فعالیت‌های پرورشی نسبت به چند سال گذشته تغییر کرده است. توجه و عنایت به فعالیت‌های اردویی بسیار پررنگ شده و برنامه زیارت اولی‌ها کار ارزشمند و درخور تقدیری است و اثرات خود را نشان می‌دهد.

تاریخی اضافه کرد: قانون احیای معاونت پرورشی از قوانین بر زمین مانده است که از 1385 مصوب و ابلاغ شد اما همچنان ما شاهدیم که این قانون آن‌طور که باید به آن توجه نشده است. زمینه بسیاری از غفلت‌ها و کم‌کاری‌هایی که ما می‌بینیم عدم توجه به قانون احیای معاونت پرورشی است. باید برای انجام فعالیت‌ها پرورشی زمان ویژه اختصاص یابد و این موضوع از سوی دانش‌آموزان مورد مطالبه قرار گرفته است.

تاریخی تصریح کرد: دانش‌آموزان اظهار می‌کنند که تمایل به انجام فعالیت‌های پرورشی دارند اما زمان کافی برای انجام این کارها در مدرسه وجود ندارد. عمده زمان‌بندی مدرسه اختصاص به فعالیت‌های درسی دارد و عملاً فرصتی برای اینکه دانش‌آموزان بخواهند با ابتکار و توانایی‌های خود کاری را انجام دهند وجود ندارد و در این زمینه محدودیت‌هایی هم اعمال می‌شود. اگر موضوع فعالیت‌های فرهنگی و توجه به ساحت‌های شش‌گانه مهم است باید برای تحقق آن زمان کافی وجود داشته باشد.

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان اظهار کرد: نسل دهه هشتاد در ۲۲ بهمن امسال خوش درخشیدند و روایت‌های دقیق و عمیق آنها چاشنی اتفاق امسال بود که ما به کنار آنها بودن افتخار می‌کنیم.

«تاما» طرحی برای تقویت کار گروهی

وی با بیان اینکه امسال دو برنامه جدید را اجرا کردیم ادامه داد: برنامه «تاما» که اجرای بازی‌های مهارتی و تشکیلاتی بود برای اولین بار شکل گرفت که در این برنامه به دنبال گسترش و تنوع بازی‌ها و تقویت کار گروهی و جمعی هستیم. امروز بیشتر بر کارهای فردی تأکید می‌شود و باید به موضوع کار گروهی و جمعی بپردازیم.

تاریخی ادامه داد: «کافه ۵۷» برنامه‌ دوم امسال بود که درصدد بودیم تا در یک بستر صمیمانه و رفاقتی محلی را برای گفت‌وگوی صادقانه و صریح برای دانش‌آموزان فراهم کنیم. در گذشته این جنس اتفاقات در تریبون آزاد اتفاق می‌افتاد اما تلاش شده تا این رویداد به صورت گفت‌وگو محور و صمیمی باشد.

وی اظهار کرد: بعد از فروکش کردن کرونا فعالیت‌های اردویی اوج گرفت و امسال رونق بسیار خوبی یافت که می‌توان به فتح قله سبلان از سوی پسران، جنگل‌نوردی از سوی دختران، اردوهای طلایه داران و کادرهای ویژه مربیان اشاره کرد.

ایجاد مرکز مهارتی تشکیلاتی «تاما» در کرمان

تاریخی اعلام کرد: همین‌جا نوید ایجاد مرکز مهارتی تشکیلاتی «تاما» را در استان کرمان می‌دهیم که تا پایان سال افتتاح خواهد شد؛ در این مرکز به بازی‌های حرکتی می‌پردازیم که از این طریق مهارت کار گروهی تقویت می‌شود. این مرکز خدمات عمومی دارد و به عموم دانش‌آموزان خدمات ارائه می‌دهد.

وی با بیان اینکه سال 1401 سال باشکوهی برای ما در سامانه عقیق بود ادامه: چهار هزار مدرسه و ۱۵ هزار دانش‌آموز در سامانه عقیق فعالیت می‌کنند و امیدواریم این سامانه به عنوان زیست بوم دانش‌آموزان در رابطه با فعالیت‌های دانش‌آموزی گسترش یابد و دانش‌آموزان از اقدامات و فعالیت‌های یکدیگر مطلع شوند.

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان اظهار کرد: موضوع الگوی تعالی دختران از موضوعات دیگر امسال بود. مجموعه انجمن اسلامی در رابطه با تربیت دختران مبانی خوبی را به عنوان الگوی تعالی تولید کرده است. دو جلد کتاب به عنوان سند بالادستی الگوی تعالی دختران منتشر شده است و به پشتوانه اسناد دوره‌های آموزشی نیلوفرانه در چهار سطح طراحی شد و در اختیار دانش‌آموزان و شبکه فعال حوزه تعلیم و تربیت قرار گرفت. علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت دختران تمدن‌ساز از محتوای برنامه‌ها مطلع شوند.

تولید 14 عنوان کتاب نیلوفرانه

وی ادامه داد: برای تکمیل دوره‌های آموزش کتاب‌های نیلوفرانه 14 عنوان کتاب نیلوفرانه تولید شد و در اختیار دست‌اندرکاران قرار گرفت که امیدواریم ویراست‌های جدید آن نیز منتشر شود.  

تاریخی با بیان اینکه تلاش ما در سال 1401 این بود که بتوانیم تمرکز جدی بر فعالیت در بستر مدرسه داشته باشیم ادامه داد: اعتقاد داریم که نسل دهه هشتاد توانایی مشارکت و به دست گرفتن جریان فکری و تربیتی را در محیط مدرسه دارند و در دوره‌ها و برنامه‌های مختلف این موضوع را اثبات کردند.

جبران عقب افتادگی‌ها در قانون احیای معاونت پرورشی

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبنی بر توضیح بیشتر در رابطه با توجه بیشتر به قانون احیای معاونت پرورشی گفت: معاونت پرورشی در گذشته به لحاظ اهمیت و جایگاه متفاوت بود و بعد از تصمیم‌گیری‌ها متأسفانه محدودیت‌های جدی‌ای برای آن ایجاد شد. بعد از اینکه عنوان معاونت پرورشی افزوده شد الزامات و پیوست‌های معاونت پرورشی ملحق نشد و سبب سردرگمی مربیان پرورشی شد.

وی ادامه داد: این اتفاقات سبب تضعیف معاونت پرورشی شد و به همین دلیل قانون احیای معاونت پرورشی تصویب و بنای خوبی برای آن پیش‌بینی شد. تلاش شده در این قانون برخی از عقب افتادگی‌ها جبران شود و امیدواریم هرچه سریع‌تر دوباره در دستور کار جدی قرار گیرد.

فعالیت قرآنی برای نوروز دانش‌آموزان

وی در پاسخ به اینکه در رابطه با فعالیت‌های دانش‌آموزان در عید نوروز برنامه‌ای از سوی اتحادیه انجمن اسلامی وجود دارد یا خیر گفت: امسال نوروز با ماه مبارک رمضان مصادف است و به همین دلیل بستر برگزاری برنامه‌های جهادی برقرار نیست ولی بر فعالیت‌های قرآنی تمرکز شده است. دو بخش حفظ موضوعی و سوره و موضوع تدبر در قرآن کریم را خواهیم داشت که آیات به صورت روزانه در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد تا از فرصت انس با قرآن بیشتر بهره ببرند.

تاریخی در ادامه در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر وضعیت «کتاب من معترضم» گفت: این کتاب چاپ شد و فایل دیجیتال آن نیز در اختیار عموم قرار گرفت. با توجه به تعداد زیاد مدارس امکان اینکه در اختیار همه مدارس قرار بگیرد وجود نداشت اما در کل بازخوردهای خوبی از این کتاب دریافت شد. در تکمله کتاب «من معترضم» کتاب «این پرسش‌ها واقعی است» هم منتشر شد که به سؤالات و دغدغه دانش‌آموزان پاسخ داده می‌شد.

انتهای پیام
captcha