راه اندازی نخستین کارگزاری اسلامی در تانزانیا
کد خبر: 4125709
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۶

راه اندازی نخستین کارگزاری اسلامی در تانزانیا

پس از استقبال گسترده تانزانیایی‌ها از نخستین صکوک اسلامی اولین شرکت کارگزاری اسلامی در این کشور کار خود را آغاز کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از سیتیزن، تانزانیا اولین شرکت کارگزاری اسلامی را راه اندازی کرد. 

شرکت یسرا صکوک
Yusra Sukuk Company Limited اولین شرکت کارگزاری اسلامی در تانزانیا و جنوب صحرای آفریقا به شمار می‌رود. این شرکت برای کارگزاری اوراق قرضه اسلامی و ارائه خدمات مشاوره سرمایه‌گذاری مرتبط با محصولات منطبق با شریعت تاسیس شده است.

محمد عیسی رئیس شرکت یسرا در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: شرکت ما دارای دو مجوز برای معامله با اوراق بهادار و فعالیت به عنوان مشاور سرمایه گذاری است.

وی افزود: یک نکته مهم این است که صکوک یسرا با شرکت‌های فعال در این صنعت رقابت نمی‌کند، بلکه هدف آن تسریع در رشد این بخش از طریق مشارکت با سایر بازیگران این حوزه است.

وی ادامه داد: این صکوک تنها با کسب‌وکارهای منطبق با شرع کار می‌کند و راه را برای برای سرمایه‌گذاری حلال در آن فراهم می‌کند. اگرچه آنها از معیارهای مسلمانان برای معامله حلال پیروی می‌کنند، خدمات مطابق با شریعت برای همه مردم بدون در نظر گرفتن دین آنها در دسترس است.

عیسی تصریح کرد: ما همه مشاغل را با استفاده از معیارهای شرعی بررسی خواهیم کرد، اما فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای همه مردم فراهم است. نقش ما این است که به کسانی که نیاز به سرمایه‌گذاری حلال در بازارهای اولیه و ثانویه دارند مشاوره بدهیم.

این شرکت در زمانی ایجاد می‌شود که تانزانیا در حال گسترش ارائه خدمات مالی اسلامی است که به مشاوران حرفه‌ای نیاز دارد.

در حال حاضر، در تانزانیا بانکی به نام بانک امانه (Amana Bank) فعال است که تنها خدمات مالی مطابق با شرع را ارائه می‌دهد و برخی دیگر از بانک‌های غیراسلامی بخشی را برای بانکداری اسلامی در نظر گرفته‌اند.

در بازارهای سرمایه و اوراق بهادار، تانزانیا فقط اوراق قرضه اسلامی به نام صکوک دارد که از سال 2020 مجاز بوده است. صکوک که معمولاً می‌تواند توسط دولت‌ها یا شرکت‌ها برای جمع‌آوری پول از سرمایه‌گذاران برای مدت زمان مشخصی منتشر شود، یک اوراق قرضه منطبق با شرع و جزئی از نظام تامین مالی اسلامی است.

پیش‌بینی شده که انتشار جهانی صکوک در سال 2022 به 185 میلیارد دلار و تا سال 2027 به 257 میلیارد دلار برسد، با این داده‌ها بازار مناسبی برای سرمایه‌گذاران تانزانیایی وجود دارد.

انتشار اخیر صکوک در تانزانیا عطش شدید برای خدمات مطابق با شرع را نشان می‌دهد. سال گذشته، بانک KCB تانزانیا نیز اولین اوراق قرضه اسلامی خود را به ارزش 10 میلیارد شیلینگ منتشر کرد که با موفقیت 110 درصدی همراه بود.

انتهای پیام
captcha