دانشگاه علم و فرهنگ درگاه اتصال جهاددانشگاهی به زیست‌بوم علم و فناوری کشور باشد
کد خبر: 4133747
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۲
دهقانی‌فیروزآبادی بیان کرد:

دانشگاه علم و فرهنگ درگاه اتصال جهاددانشگاهی به زیست‌بوم علم و فناوری کشور باشد

معاون علمی رئیس‌جمهور با اشاره به ظرفیت‌های دانشگاه علم و فرهنگ تصریح کرد: این دانشگاه می‌تواند یک درگاه بزرگ برای وصل کردن ظرفیت جهاددانشگاهی به زیست‌بوم علم و فناوری کشور و شرکت‌های دانش‌بنیان باشد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، روح‌الله دهقانی‌فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور صبح امروز 24 فروردین‌ماه با حضور در دانشگاه علم و فرهنگ جهاددانشگاهی از بخش‌های مختلف دانشگاه از جمله پارک علم و فناوری دانشگاه بازدید کرد و در جریان آخرین دستاوردها و برنامه‌های دانشگاه قرار گرفت.

وی در ابتدای بازدید در نشست با مسئولان دانشگاه علم و فرهنگ اظهار کرد: قلبا باور دارم که جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد عمومی غیر دولتی که هم شاخص‌ها و امتیازات بخش دولتی را دارد و هم خصوصی را و هم بدی‌های بخش دولتی را ندارد و هم بدی‌های بخش خصوصی را ندارد یک راه حلی است که می‌شود با آن کارهای بزرگ کرد. یک زمانی جهاد در انجام کارهای بزرگ پیشگام بوده ولی مدتی این ظرفیت عظیم کمتر دیده شده است. این نهاد انقلابی بسیار مورد توجه مقام معظم رهبری است و من ندیدم رهبری در مورد هیچ نهاد دانشگاهی دیگری چنین علاقه‌ای نشان داده باشد. جملاتی از ایشان درباره جهاد صادر شده که امیدبخش است از جمله اینکه یکجا فرمودند جهاد را از اعماق دلم دوست دارم.

وی ادامه داد: دانشگاه علم و فرهنگ در میان دانشگاه‌های غیر انتفاعی سر دسته است و در برخی حوزه‌ها نسبت به دانشگاه‌های دولتی نه تنها کم ندارد، بلکه زبانزد است. در این دانشگاه اساتید جوانی حضور دارند که در کشور شاخص هستند، این یک مزیت ویژه است. باید یک برنامه‌ریزی کنیم که دانشگاه را توسعه دهیم. مزیت ویژه‌ای که در دوره ریاست آقای باصولی بر دانشگاه شاهد آن هستیم، این است که ایشان سال‌ها در ستاد مرکزی جهاد کار کرده‌اند و اشراف خوبی به ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی دارند. ایشان معاون توسعه منابع بوده و کاملا اطلاع دارد که جهاد از چه امکاناتی برخوردار است. این یک مزیت ویژه‌ای است.

امتیازات دانشگاه علم و فرهنگ در حوزه علم و فناوری

معاون رئیس جمهور ادامه داد: دانشگاه علم و فرهنگ می‌تواند یک درگاه بزرگ برای وصل کردن ظرفیت جهاددانشگاهی به زیست بوم علم و فناوری کشور و شرکت‌های دانش‌بنیان باشد. باید در این زمینه برنامه‌ریزی کرد و حتما یک مدل ماموریتی اقتصادی وجود داشته باشد تا به این هدف دست پیدا کنیم.

وی تاکید کرد: اگر این کار انجام شود، قطعاً دانشجویان و خانواده‌های آنها حاضرند سرمایه‌گذاری کنند. دانشگاه علم و فرهنگ به عنوان یک دانشگاه غیر انتفاعی شاخص و خوب می‌تواند این کار را انجام دهد. شما روی هر حوزه‌ای دست بگذارید اعم از پزشکی، علوم مهندسی، علوم انسانی یک واحد جهاد دانشگاهی وجود دارد که می‌تواند بستر کارآموزی و کارورزی دانشجویان باشد، ما این ظرفیت را در دانشگاه‌های دیگر نداریم. تفاوت این دانشگاه با سایر مراکز در بهره‌مندی از این شبکه است. این مزیت جهاد دانشگاهی است که حیف است از آن استفاده نشود و جهاد باید همراه نهاد راهور علم و فناوری کشور یعنی معاونت علمی حرکت کند. ما باید یک بسته ماموریتی اقتصادی برای کمک به دانشگاه تهیه کنیم.

دهقانی فیروزآبادی تصریح کرد: بحث بعد پارک علوم و فناوری است. وقتی کشوری مثل ژاپن بدون داشتن اقلیم، 10 درصد تولید ناخالص ملی‌اش برای اقتصاد خلاق است ولی ما در کشورمان کمتر از سه درصد تولید ناخالصمان برای اقتصاد دانش بنیان است، این خیلی معنادار است. ما الآن در این دانشگاه یک پارک داریم که قطعا زیرساختش نه لایق است نه قابل است و فقط فضای دانشگاه را کم کرده چون هیچ شرکتی نمی‌آید اینجا کار کند و فقط در حد یک نمایشگاه است. پارک علم و فناوری یعنی جایی که باید زیست‌بوم زندگی باشد که شرکت‌ها در آن استقرار پیدا کنند. ما باید زودتر به این سمت برویم که زیرساخت خوبی مثل پارک پردیس ایجاد کنیم. این کار را نه معاونت علمی می‌تواند انجام دهد و نه جهاد دانشگاهی. مدل پارک پردیس مدل خوبی است که با همکاری نهادهای مختلف شکل گرفت. بله، می‌توانیم محوریت پیگیری و مدیریت آن را به جهاد بدهیم تا اینکه در چند سال دیگر شبیه پارک پردیس یک پارک فناوری داشته باشیم. این هدف‌گذاری درستی است ولی باید برنامه‌اش درست نوشته شود.

لزوم هم‌افزا کردن مردم برای تولید محصول

وی ادامه داد: بحث بعدی بحث نرم‌افزار است. یک وقت ما فضای فیزیکی درست می‌کنیم، می‌گوییم شرکت‌ها در آنجا فعالیت کنند ولی کار ما باید این باشد که مجوزها را بگیریم، معماری کلان را طراحی کنیم و شرکت‌ها خودشان بسازند یعنی اصلا نباید ما بسازیم والا صد سال دیگر ساخته نمی‌شود، بلکه مردم باید بسازند. مسئله بعدی نرم‌افزار کار است. در اقتصاد خلاق ما در نرم‌افزارهای هم‌افزایی مشکل داریم، یعنی اینکه چگونه مردم را هم‌افزا کنیم و در کنار هم قرار دهیم.

وی در پایان گفت: به طور مثال ما در کشور 200 انیمیشن‌ساز قهار داریم که هر کدام پروژه‌های خوب خارجی دارند و آنقدر سرشان شلوغ است که صدای صدا و سیما درآمده و می‌گوید هیچ کدام حاضر نیستند، برای ما کار کنند. در عین حال ما یک کمپانی بزرگ که در دنیا شاخص باشد در کشور نداریم و از این جهت شبیه‌ پژوی فرانسه شدیم که قطعه تولید می‌کنیم، برایم محصول شرکت‌های دیگر. در واقع ما شدیم قطعه‌ساز تولیدکنندگان محتوای بزرگ منطقه مثل ترکیه و امارات. این مسئله یک نرم‌افزار می‌خواهد که ما را صاحب محصول کند تا دیگر اینطور نباشد، زحمتش را ما بکشیم، منفعتش را خارجی‌ها ببرند. این هم یک برنامه‌ریزی خیلی خوب می‌خواهد. ان شاءالله تا پایان اردیبهشت‌ماه یک جمع‌بندی در این زمینه کرده باشیم.

انتهای پیام
captcha