پایان جشنواره ملی «گل‌غلتان» در دامغان
کد خبر: 4138735
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۰

پایان جشنواره ملی «گل‌غلتان» در دامغان

چهاردهمین جشنواره ملی «گل‌غلتان» ایران در شهر امیریه دامغان در استان سمنان با حضور ۱۵٠ نوزاد برگزار شد.

ارسالی// شرکت 150 نوزاد در جشنواره ملی «گل‌غلتان» در دامغان

به گزارش ایکنا از سمنان، آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره ملی گل‌غلتان نوزاد در شهر امیریه از توابع شهرستان دامغان استان سمنان، شب گذشته، 15 اردیبهشت با شرکت هزاران نفر از گردشگران، مسئولان، هنرمندان آیینی و مردم برگزار شد.

این جشنواره سه روزه از ۱۳ اردیبهشت با افتتاح نمایشگاه، گل‌چینان و بازدید از بناهای تاریخی آغاز و با حضور 150 نوزاد  در محل خانه تاریخی منسوب به دختر ناصرالدین شاه و منازل امیریه برگزار شد.

اجرای استندآپ کمدی، ترانه‌‌سرایی، برگزاری مسابقات شاد و متنوع، اجرای برنامه‌های طنز، اجرای بازیهای بومی و محلی، نمایشگاه صنایع دستی و سوغات به تعداد ۳۵ غرفه، اجرای موسیقی محلی گروه‌ بین‌المللی دیلمون، شعبده‌بازی، گلاب‌گیری و کرباس‌بافی، از دیگر برنامه‌های اختتامیه این جشنواره بود.

همچنین چندین تور گردشگری در این آیین حضور داشتند و از نزدیک با آیین کهن منطقه و جشنواره ملی گل‌غلتان آشنا شدند.

یادآور می‌شود جشنواره ملی گل‌غلتان یک آیین معنوی صدساله در شهر امیریه دامغان است که در آن نوزادان برای شادابی و طراوت در اولین بهار زندگی، میان گلهای محمدی غلتانده می‌شوند.

این جشنواره به عنوان اولین اثر معنوی استان سمنان و دومین اثر معنوی کشور، پس از نوروز به ثبت ملی رسیده که بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد.

جشنواره گل‌غلتان در سال ۸۹ با شماره ثبت ۱۷۷ به عنوان نخستین اثر معنوی استان سمنان و دومین اثر معنوی کشور بعد از عید باستانی نوروز ثبت شده است.

خبرنگار- سید محمد علی شاهمیری

انتهای پیام
captcha