ساختار زیارت ریشه‌دار و پیوند خورده با فرهنگ است
کد خبر: 4142638
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۴
در نشست ایکنا مطرح شد؛

ساختار زیارت ریشه‌دار و پیوند خورده با فرهنگ است

مشاور استاندار مرکزی در امر تسهیل خدمات ویژه به زائران با بیان اینکه زیارت اقدامی بنیادی و ریشه‌دار است که با فرهنگ اصیل ایرانیان پیوند دیرینه دارد، گفت: برای فراهم‌آوری این ظرفیت برای تمام اقشار جامعه زیارت آسان و کم‌هزینه اولویت دارد.

بازدید مشاور استاندار مرکزی از ایکنا

محسن اکبری، مشاور استاندار مرکزی در امر تسهیل خدمات ویژه به زائران، در جریان بازدید از خبرگزاری ایکنا که به مناسبت دهه کرامت و نزدیک شد به میلاد خجسته امام رضا(ع) انجام شد، گفت: شورای ملی زیارت در کشور در سال 90 فعالیت خود را با هدف توسعه و تبلیغ فرهنگ زیارت، اتخاذ تصمیم‌های هماهنگ و برنامه‌ریزی شده در خصوص حوزه فرهنگی و زیرساختی زیارت ویژه زائران آغاز کرده است. در سطح کشور برای استانداری استان‌های خراسان رضوی، قم و فارس معاونت زیارتی، فرهنگی و گردشگری ایجاد شد تا بدین وسیله اهمیت این مورد تأکید باشد.

وی افزود: برای سایر استان‌ها نیز مشاورانی در امر تسهیل خدمات ویژه به زائران برای استانداران پیشنهاد شد. جهت تحقق این امر شورای ملی زیارت اولویت‌هایی تعریف کرد و فعالیت‌ها از آبان سال 1401 به‌طور رسمی آغاز شد. در سال جاری برنامه‌هایی برای دستگاه‌های اجرایی، متولیان فرهنگی و سازمان‌های مردم نهاد ابلاغ شده است.

اکبری زیارت‌های گروهی ویژه سفر اولی‌ها را یکی از اولویت‌های برنامه‌ای دانست و ادامه داد: برای رسیدن به هدف کلی، سفر آسان و ارزان در دستور کار قرار گرفته است. برای رسیدن به اهداف سفر گروهی را پیشنهاد می‌کنیم تا ضمن کاهش هزینه‌ها و خلق خاطرات به یادماندنی، آستانه تحمل افراد در مواجهه با کمبود امکانات بیشتر شود؛ چراکه تجربه ثابت کرده در سفرهای گروهی افراد آستانه تحمل بیشتری دارند. در این سفر افراد بهره معنوی را از یکدیگر می‌برند و این بهره‌ها باید سفرها منتشر شود.

وی با بیان اینکه جنس سفرهای گروهی با سفرهای انفرادی یا خانوادگی متفاوت است، اضافه کرد: برخی ادارات همچون شرکت آذرآب برای مجموعه هدف خود تدبیری اتخاذ کرده است که نیمی از هزینه‌های کارگری خود را برای زیارت پرداخت کند، این اقدام باعث شده است تمام کارگران از این طرح استقبال کنند. در صورتیکه این رقم در سال‌های قبل فقط 30 درصد بوده است و این تعداد نیز افرادی بودند که بدون در نظر گرفتن تسهیلات مجموعه زیارت را در سبد بودجه و هزینه‌ای خود قرار دادند و برای 70درصد باقی مانده با وجود علاقه به سفر زیارتی به دلیل مساعد نبودن زمینه سفر از جمله تأمین منابع مالی از انجام آن خودداری کردند.

زیارت دارای ساختار فرهنگی است

اکبری به فعالیت‌های صورت گرفته از سوی دفاتر آستان‌های قدس رضوی استان‌ها اشاره و ادامه داد: این مجموعه سلسله سفرهایی را در قالب و چارچوبی خاص در دستور کار خود تعریف کرده‌اند. زیارت اقدامی بنیادی و ریشه‌دار است که با فرهنگ اصیل ایرانیان پیوند دیرینه دارد. زیارت دارای ساختاری فرهنگی است که سایر فرهنگ‌های متناظر همچون صداقت، اخلاق، عفاف و حجاب و ... را با خود همراه می‌کند.

وی با بیان اینکه رسیدن به اهداف و برنامه‌ها مستلزم همراهی و کمک همه دستگاه‌ها، نهادها و رسانه است، افزود: برخی از ادارات و نهادها طرح‌های تشویقی همچون اعطای کمک هزینه سفر به مشهد مقدس را برای کارکنان تازه ازدواج کرده یا صاحب فرزند شده در نظر می‌گیرند. حتی برخی از استان‌ها کارگاه‌های آموزشی خود را در استان‌های زیارتی برگزار می‌کنند تا اثرگذاری بیشتری داشته باشد.

وی تصریح کرد: قرار براین نیست که ما موازی با سایر دستگاه‌های اجرایی، نهادها و خیریه‌ها کاری انجام دهیم. قرار براین است که از ظرفیت‌های موجود مادی و معنوی بهره‌مند باشیم. ظرفیت‌های مادی این است که تمام دستگاه‌ها و نهادها برای جامعه هدف تسهیلات رفاهی و فرهنگی در نظر گیرند. به دستگاه‌ها ابلاغ شده است که در کنار کارهای فرهنگی و ورزشی برنامه زیارتی را اولویت بدانند.

اکبری احیای سنت‌های دیرین گذشته همچون بدرقه و استقبال از زائران به ویژه زائران حرم رضوی را از جمله برنامه‌های اولویت‌دار دانست و افزود: این برنامه در سال‌های قبل نیز انجام می‌شد، اما در سال جاری با سازوکاری سازمان‌یافته‌تر از گذشته انجام می‌شود. برای تبلیغ و ترویج سنت حسنه زیارت باید به ابعاد رسانه‌ای و تبلیغاتی کار نیز توجه کرد. به منظور تبلیغ این سنت حسنه کارگروه تبلیغات و رسانه تشکیل و اولین جلسه با فعالان این عرصه انجام شده است. پویش پخش صلوات خاصه امام رضا(ع) در ادارات و نهادها از جمله برنامه‌های انجام شده است.

توجه به زیرساخت‌های زیارت

وی به تشریح زیرساخت‌های موجود برای سفر آسان و ارزان پرداخت و ادامه داد: برای داشتن سفر آسان و ارزان بحث ایاب و ذهاب و اسکان از اهمیت بیشتری برخوردار است. ایستگاه راه آهن اراک ظرفیتی خوب و ایمن است، اما با وجود اقدامات صورت گرفته پاسخگوی نیاز مردم نیست؛ چراکه تعدد مراجعان نشان از استقبال خوب مردم دارد و این ظرفیت در راه آهن اراک باید افزایش پیدا کند. با رایزنی صورت گرفته با شرکت راه‌ آهن، استانداری، اعضای شورای شهر امید است بستر لازم برای افزایش سفرها فراهم شود. قطار فدک یکی از قطارهای خوب مسافرتی است که در اراک مبدأ سفر وجود ندارد و زائران برای استفاده از این ظرفیت به قم سفر می‌کنند اقدامات برای در اختیار داشتن این قطار در اراک در حال انجام است. همچنین فرودگاه اراک نیز به دلایلی اعزام به مشهد مقدس را متوقف کرده است که با پیگیری استاندار قول مساعد برای ازسرگیری پروازها تا یک ماه آینده وجود دارد.

وی در خصوص اسکان زائران نیز گفت: در حال جمع‌آوری بانک اطلاعاتی از ظرفیت‌های اسکان استان در طیف‌های مختلف از جمله مساجد، حسینیه‌ها، زائرسراها، هتل‌ها و ... در مشهر مقدس و سایر استان‌های زیارتی هستیم تا بتوان این ظرفیت‌ها را به صورت عمومی در اختیار مردم گذاشت. اسکان یکی از دغدغه‌های عموم مردم است که تاکنون در این حوزه اقدام جدی صورت نگرفته بود. علاوه بر شناسایی ظرفیت‌های استانی شناسایی ظرفیت‌های سایر استان‌ها در این زمینه نیز در دستور کار قرار دارد.

حمایت از ساخت زائرسرا در شهرهای زیارتی

اکبری حمایت در راستای ایجاد زائرسرا، ساخت و تکمیل زائرسراهای در حال ساخت را از دیگر برنامه‌ها برشمرد و عنوان کرد: زائرسراهای در حال ساخت باید مورد حمایت قرار گیرند تا هرچه زودتر مورد بهره‌برداری قرار گیرند تا جامعه هدف از این ظرفیت بهره‌مند شوند. تنها زائرسرای در حال ساخت استان مرکزی مربوط به بنیاد امام رضا(ع) است که 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. همچنین در تمام شهرستان‌ها کارگروه مردمی زیارت در حال شکل‌گیری است تا خدمات ارزنده‌ای به مردم انجام دهد.

وی با بیان اینکه ادارات بهزیستی و کمیته امداد برای جامعه هدف خود برنامه دارند، ادامه داد: باور اشتباه این است که افراد کم‌بضاعت و نیازمند در قالب مددجویان کمیته امداد یا بهزیستی گنجانده شوند در صورتیکه تعداد بسیاری از مردم با وجود عدم تمکن مالی مناسب تحت پوشش این ادارات نیستند و با حقوق کارگری و کارمندی به سختی گذران زندگی می‌کنند؛ از این رو تکلیف ما این است که زمینه زیارت ارزان و آسان را برای آنان فراهم کنیم.

مشاور استاندار در پایان در پاسخ به درخواست خبرنگار ایکنا مبتنی بر حمایت از جامعه قرآنی در اعزام و استفاده از این ابزار برای تشویق نوجوانان و جوانان موفق، اظهار کرد: جهت اعزام فعالان قرآنی هماهنگی با دستگاه‌های متناظر در مشهد مقدس انجام خواهیم داد و پاسخ پیگیری به سمع و نظر مخاطبان ایکنا خواهد رسید.

پیشرفت 50 درصدی زائرسرای استان مرکزی در مشهد

مجتبی سروش، مدیرعامل بنیاد امام رضا(ع) استان مرکزی، بیان کرد: رهبری در سفر سال 93 به مشهد مقدس با زائرانی مواجه شدند که به دلیل عدم تمکن مالی در پارک‌ها مستقر شده بودند که ایشان دستور فرمودند فکری برای این زائران شود. پیرو این فرمایش جلسه‌ای در مشهد برگزار و ساخت زائرسرا در مشهد از سوی استان‌ها در دستور کار قرار گرفت و تفاهم‌نامه‌ای بین استانداری خراسان رضوی با سایر استان‌ها منعقد و مشهد متعهد می‌شود زمین و صدور پروانه ساخت را در اختیار استان‌ها قرار دهد.

بازدید مشاور استاندار مرکزی از ایکنا

سروش ادامه داد: قطعه زمینی به مساحت 946 متر مربع در اختیار اساتان مرکزی قرار گرفت. به دنبال تحویل زمین و طراحی ساختمان با حضور آیت‌الله مکارم شیرازی مراسم کلنگ‌زنی در مشهد انجام و کار عملیاتی با کمک خیرین و دستگاه‌هایی همچون شهرداری آغاز شد و تقریبا نزدیک به 50 درصد پیشرفت داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه زائرسرای استان در 11 طبقه با 28 سوئیت و 61 اتاق، پارکینگ، سالن غذاخوری و سالن چندمنظوره در حال ساخت است، افزود: برای خدمات‌دهی هرچه بهتر به زائران نمایندگان تمام شهرستان عضو هیئت امنا هستند و برنامه‌ریزی که توسط هیئت مدیره و هیئت امنا انجام می‌شود پذیرش و اعزام صورت می‌پذیرد.

تکمیل زائرسرای استان مرکزی در سایه کمک خیرین

وی ضرورت مشارکت همگانی برای ساخت و تجهیز این زائرسرا را خواستار شد و افزود: شیوع کرونا و عدم حمایت برخی دستگاه‌ها همچون اوقاف و بنیاد مستضعفان باعث شد که از برنامه پیشنهادی قدری عقب باشیم. انتظار ما از این دستگاه‌ها این است ما در این عرصه یاری دهند. با توجه به فشار اقتصادی مردم اگر زمینه سفر آسان و ارزان برای قشر مستضعف و ضعیف جامعه فراهم شود قطعاً در نشاط اجتماعی و تقویت بنیه معنوی آنان اثرگذار است. شایسته نیست در کشوری اسلامی افراد کم‌بضاعت پس از گذشت بیش از 80 سال از عمرشان نتوانند بارگاه ملکوتی امام هشتم را زیارت کنند؛ از این رو وظیفه ما این است که این زمینه را با کمک یکدیگر برای آنان فراهم آوریم.

سروش ادامه داد: نگاه ما صرفاً برای کمک معطوف به افراد متمول و دارای تمکن مالی نیست، بلکه روی صحبت ما با همه مردم با هرنوع تمکن مالی است و تجربه موفق ما در دوران جبهه گواه براین ادعاست؛ چراکه در این راستا همه مردم با هر نوع توان مالی کمک می‌کردند و حمایت همه‌جانبه مردم باعث پیروزی رزمندگان شد.

وی زمان پیش‌بینی شده برای تجهیز و افتتاح این پروژه را منوط به حمایت مردم و مسئولان 2 سال آینده دانست و ادامه داد: اگر حمایت‌ها انجام نشده و تزریق منابع قطره چکانی انجام شود، نمی‌توان زمان دقیقی برای بهره‌برداری در نظر گرفت. مشکل ما فقط عدم تأمین منابع مالی است و هیچ منعی برای ادامه کار وجود ندارد.

سروش از حمایت‌های استاندار جهت کمک و حمایت تقدیر کرد و افزود: ساخت و تجهیز این پروژه مطالبه عمومی است و صنایع می‌توانند ما را در افتتاح پروژه یاری کنند تا مشکلات مردم برطرف شود. اگر دستگاه‌ها به تکالیف و وظایف خود به بهترین روش عمل کنند راه‌اندازی مراکز خیریه اضافه است. در شرایط فعلی تکلیف ما دستگیری از افراد کم‌بضاعتی است که تحت پوشش نهادهایی همچون کمیته امداد و بهزیستی نیستند و در واقع صورت خود را با سیلی سرخ نگه می‌دارند. برای ادامه کار منتظر حمایت ادارات نمی‌شویم و با قدرت عملیات پیشرو را پیش خواهیم برد.

انتهای پیام
captcha