فعالیت 28 مؤسسه قرآنی زیر نظر ارشاد همدان
کد خبر: 4146905
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۵۹

فعالیت 28 مؤسسه قرآنی زیر نظر ارشاد همدان

رئیس گروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان با اشاره به فعالیت 28 مؤسسه و جامعةالقرآن زیر نظر این نهاد گفت: پس از کرونا فعالیت این مؤسسات محدودتر شده است.

مقصود قاسمی رئیس گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدانمقصود قاسمی، رئیس گروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با اشاره به اینکه 28 مؤسسه قرآنی فعال زیر نظر این نهاد در استان فعالیت دارند، اظهار کرد: این مؤسسات و جامعة‌القرآن‌ها جدا از مؤسسات و خانه‌های قرآن زیر نظر اداره تبلیغات اسلامی است.

وی با بیان اینکه متأسفانه بیماری کرونا باعث مشکلات زیادی از جمله کم شدن فعالیت‌های تعدادی از این مؤسسات شد، افزود: تا قبل از کرونا 50 مؤسسه فعال بود، کرونا باعث رکود، ریزش و تعطیلی تعدادی از این مؤسسات و پراکنده شدن قرآن‌آموزان شد. متأسفانه مؤسسات تعطیل شده به دلیل هزینه‌های سنگین بازیابی نشدند و نتوانستند فعالیت‌های خود را از سر گیرند.

قاسمی با بیان اینکه عموماً مؤسسات بودجه خاصی ندارند، گفت: اینکه بگوییم بودجه‌ای از سوی گروه قرآن و عترت برای مؤسسات داریم چنین چیزی نیست و اگر هم کمک و اعتباری باشد بسیار ناچیز و در راستای اقدامی مانند برگزاری کلاس‌های آموزشی و صوت و لحن و برنامه‌های مناسبتی و... است که بخشی از این هزینه‌ها به مؤسسات داده شد.

وی بیان کرد: در دوره‌های گذشته هم اختصاص بودجه به مؤسسات وجود نداشته؛ البته در اوایل تشکیل معاونت قرآن و عترت بود و در دولت‌های قبلی برای مؤسسات یک مبلغی به‌عنوان خرید ملک و یا اجاره فضای مؤسسه در اختیار آنها قرار دادند بعد از آن دیگر در حوزه اعتبارات مؤسسات و یا افزایش تعداد مؤسسات هیچ بودجه و رشدی نداشتیم و کرونا نیز باعث کاهش تعداد مؤسسات شد.

رئیس گروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان گفت: ما امروز احساس کمبود در حوزه قرآنی استان نداریم و اگر می‌گوییم مؤسسات تعطیل شده‌اند به معنی این نیست که فعالیت‌های قرآنی کمرنگ شده است، اما هدف این است اگر فعالیت‌هایی صورت می‌گیرد به‌صورت تشکیلاتی و براساس مجوز باشد که اگر مجوزی ارائه شد بتوان این مؤسسات را احصا، سرکشی، مدیریت و حمایت کنیم.

وی یادآور شد: چه بسا شهرستان‌هایی هستند که مؤسسات قرآنی ندارند، اما فعالیت‌های قرآنی گسترده‌ای دارند و با شهرستان‌های دارای مؤسسه برابری می‌کنند، برخی شهرستان‌ها نیز مؤسسات دارند، اما فعالیت آنچنانی ندارند.

قاسمی با اشاره به فعالیت‌های قرآنی شهرستان همدان و ملایر تصریح کرد: فعالیت‌های قرآنی در این دو شهر بیش از سایر شهرستان‌هاست، در حوزه کودک و نوجوان نیز این فعالیت‌ها به خوبی در حال انجام است.

انتهای پیام
captcha