مهم‎ترین عامل در قرآنی شدن یک روستا مربی با انگیزه است
کد خبر: 4147053
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۹
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

مهم‎ترین عامل در قرآنی شدن یک روستا مربی با انگیزه است

مدیر مرکز دارالقرآن آموزش و پرورش منطقه قلقلرود مهم‎ترین عامل در شناخته شدن یک روستا به‌عنوان روستای قرآنی، مربی با انگیزه است، گفت: حضور و فعالیت‌های خانم فریدونی، مربی کم‌بینا و خواهر ایشان که خود حافظ کل هستند، عامل مهمی در پیشرفت قرآنی روستای ولاشجرد است که در حال حاضر قریب به ۱۰۰ شاگرد در کلاس‌های قرآنی آنها شرکت می‌کنند.

قرآن کریمروستای ولاشجرد یکی از روستاهای تویسرکان است که در طول 10 سال اخیر با تربیت تعداد قابل توجهی حافظ در جزءهای مختلف و انجام فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی در آستان مقدس امامزاده علی‌اصغر(ع) که با چهار واسطه به امام صادق(ع) منسوب می‌شود، جزء روستاهای قرآنی شناخته می‌شود. با توجه به شنیده‌ها بر آن شدیم تا این روستا و فعالیت‌های قرآنی آن‌را بیشتر بشناسیم.

طیبه فریدونی، مدیر کانون قرآنی «اخلاص» و مربی قرآن روستای ولاشجرد در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، با اشاره به اینکه فعالیت‌های قرآنی خود را از سال ۸۹ آغاز کرده‌ است، اظهار کرد: در زمینه‌های مختلف روخوانی، روانخوانی، حفظ، مفاهیم قرآن و... برای همه مقاطع دانش‌آموزان روستای ولاشجرد برنامه‌های قرآنی در مدرسه و بقاع متبرکه همچون امامزاده علی‌اصغر(ع) برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: مرز جغرافیایی برایم مهم نیست و با وجود کم‌بینا بودن مشکلات را به تن خریده‌ام و مطمئن هستم که خداوند و اهل بیت(ع) برایم جبران خواهند کرد. حافظ کل قرآن هستم و به همراه خواهرم فعالیت‌های قرآنی روستای ولاشجرد و سایر روستاها را در قالب مباحث قرآنی، فرهنگی، مناسبتی، ملی و مذهبی برگزار می‌کنیم، در سال ۹۵ موفق شدم تندیس قرآنی در حوزه طرح تربیت حافظان قرآن را از نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه دریافت کنم. این تندیس قرآنی یک گواهینامه بین‌المللی در حوزه تربیت حافظان قرآن است.

فریدونی ادامه داد: تاکنون ۳۰۰ حافظ قرآن در جزءهای مختلف در طرح تربیت مربیان قرآن تربیت شرکت کردند که اغلب این افراد از روستای ولاشجرد بودند. این طرح از سال ۸۹ آغاز شد و روستای ولاشجرد به‌عنوان پایگاه اصلی و امامزاده حضرت علی‌اصغر(ع) به‌عنوان قطب فرهنگی در منطقه قلقلرود شناخته شد.

این فعال قرآنی با اشاره به اینکه تمامی فعالیت‌های قرآنی را به‌صورت افتخاری انجام می‌دهم، افزود: برای برگزاری کلاس‌های قرآنی کاملا خودجوش عمل می‌کنم تا بتوانم فقط یک درصد خود را به دولت کریمه امام زمان(عج) نزدیک کنم و اعمالم مرضیه ایشان باشد.

وی تأکید کرد: انجام گسترده فعالیت‌های قرآنی به‌منظور اینکه بتوانیم قرآن را از محجوریت در بیاوریم لازم است. هر چقدر بتوانیم با قرآن انس بیشتری داشته باشیم در زمینه تبلیغ دین و اسلام و قرآن نیز بهتر عمل خواهیم کرد و موفق‌تر خواهیم بود.

این فعال قرآنی درباره دلیل شناخته شدن روستای ولاشجرد به‌عنوان روستای قرآنی گفت: تاکنون موفق به تربیت ۳۰۰ حافظ قرآن بوده‌ایم که اغلب این افراد از اهالی روستای ولاشجرد بودند. از سال ۷۹ وارد حوزه و درس خواندن برای طلبگی شدم که در آن زمان تنها خانم طلبه بودم که کارهای قرآنی انجام می‌داد. همچنین در مسابقات قرآن آموزش و پرورش نیز بیشترین تعداد شرکت‌کنندگان از روستای ولاشجرد هستند. علاوه بر این اغلب اساتید مجرب در حوزه علوم قرآنی در آموزش و پرورش از افراد آموزش دیده ولاشجردی هستند.

اجرای طرح هر مدرسه، یک مربی قرآنی

سیدهادی عربی، مدیر مرکز دارالقرآن آموزش و پرورش منطقه قلقلرود نیز در ادامه با تأکید بر اینکه مهم‎ترین عامل در شناخته شدن یک روستا به‌عنوان روستای قرآنی، مربی با انگیزه است، بیان کرد: این مربی با این دیدگاه که می‌خواهد رسالت دینی خود را ایفا کند دانش‌آموزان را به سمت قرآن جذب می‌کند.

وی یادآور شد: در مجموع بیش از ۴۰ حافظ قرآن در شهرستان تویسرکان وجود که تعداد قابل توجهی از این افراد اهل روستای ولاشجرد هستند. حضور مربی کم‌بینا و خواهر ایشان که خود حافظ کل هستند، در این روستا عامل مهمی در پیشرفت قرآنی روستای ولاشجرد است که در حال حاضر قریب به ۱۰۰ شاگرد در کلاس‌های قرآنی آنها شرکت می‌کنند.

عربی تصریح کرد: در طول 10 سال اخیر مربیان قرآنی روستای ولاشجرد، چه در مدارس این روستا و چه در خارج از مدارس و در بقاع متبرکه موفق به تربیت تعداد قابل توجهی حافظ قرآن داشته‌اند.

وی گفت: در منطقه قلقلرود به دنبال طرح هر مدرسه یک مربی قرآنی هستیم که اگر چنین اتفاقی رقم بخورد در طول سال‌ها برکات آن را خواهیم دید‌‌‌.

وجود یک مربی توانمند و خستگی‌ناپذیر عامل مهمی در پیشبرد اهداف قرآنی در یک منطقه است که البته کم‌بینا بودن خانم فریدونی و انجام فعالیت‌های قرآنی به‌صورت کاملا افتخاری نقطه قوت برای روستای ولاشجرد معرفی می‌شود.

انتهای پیام
captcha