آیین سنتی «امامدر» در دیباج برگزار می‌شود
کد خبر: 4147761
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۷

آیین سنتی «امامدر» در دیباج برگزار می‌شود

شهردار دیباج از برگزاری آیین سنتی «امامدر» در این شهر خبر داد و گفت: این جشنواره ٢۶ خرداد در امامزاده محمد(ع) برگزار می‌شود.

آیین سنتی شیردوشان «امامدر» در دیباجبه گزارش ایکنا از سمنان، محسن امینیان، شهردار دیباج، امروز، 24 خرداد در جمع خبرنگاران از برگزاری جشنواره ملی شیردوشان «امامدر» در دیباج خبر  داد و گفت: این جشنواره یکی از میراث معنوی ملی با قدمت بیش از ۴۰۰ سال است که هرساله در اواخر بهار با شیردوشی و قربانی کردن گوسفندان و تقسیم گوشت آن بین نیازمندان در جوار امامزاده محمد(ع) دیباج برگزار می‌شود. 

وی افزود: هشتمین جشنواره ملی «امامدر» ٢۶ خرداد با حضور گردشگران، دامداران و مسئولان با اجرای برنامه‌های متعدد آیینی برگزار می‌شود.

امینیان با بیان اینکه در حاشیه جشنواره بیش از ۴۰ غرفه محصولات فرهنگی، صنایع دستی، مواد غذایی و لبنیات، غرفه‌های مبتنی بر مشاغل خانگی و اقتصاد مقاومتی برپا می‌شود اظهار کرد: اجرای بازهای بومی و محلی، برپایی سیاه چادر، نمایش زندگی عشایری و پخت نان محلی از جمله برنامه‌های این آیین است.

به گفته شهردار دیباج این جشنواره ملی در کنار درخت کهن این شهر بر گزار می‌شود که این آیین ریشه در فرهنگ، تدین و اعتقادات مردم منطقه دارد.

وی افزود: آیین شیردوشان با هدف شکرگزاری از خداوند متعال برگزار می‌شود که منظور از «امام» همان امامزاده و از «در» درگاهی برای شروع فصل جدید است.

یادآور می‌شود آیین سنتی شیردوشان امامدر دیباج از توابع شهرستان دامغان استان در  جوار امامزاده محمد دیباج و زیر سایه درخت اورس دیباج، کهنسال ترین درخت اورس استان سمنان  برگزار خواهد شد. طبق یک سنت ۴۰۰ ساله، عشایر و دامداران این منطقه در مسیر قشلاق به ییلاق، زمانی که به منطقه امامدر و امام زاده محمد بن جعفر صادق(ع) دیباج می رسند، به پاس شکرگزاری از خداوند، شیردوشی را با صلوات مکرر بر محمد و آل محمد(ص) آغاز می‌کنند و هر دامدار قسمتی از شیر دام خود را بین مردم و مستمندان تقسیم و قسمتی را برای تأمین بخشی از هزینه‌های امامزاده محمد دیباج، نذر این مکان مقدس می‌کند. این آیین سنتی به شماره ۸۹۰ در سال ۱۳۹۱، امام‌زاده محمد دیباج به شماره ۲۴۲۳ در سال ۱۳۷۸ و درخت اورس دیباج به عنوان کهنسال‌ترین درخت استان سمنان به شماره ۱۳۰ در سال ۱۳۹۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌اند.

یادآور می‌شود دیباج یکی از شهرهای شهرستان دامغان و در ۵۵ کیلومتری شمال شهر دامغان واقع شده است و جشنواره امامدر به شماره ٨٩٠ سال ٩١ در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام
captcha