اردوغان: مساجد شناسنامه یک ملت هستند
کد خبر: 4148289
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۱

اردوغان: مساجد شناسنامه یک ملت هستند

رئیس جمهور ترکیه در مراسم بازگشایی مسجد تاریخی وانیکوی در استانبول، مساجد را شناسنامه مردم یک سرزمین توصیف و بر لزوم حفظ میراث دینی به عنوان ریشه‌ها و پیوندهای معنوی تأکید کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری دولتی ترکیه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز جمعه، 26 خرداد بر اهمیت نقش مساجد در این کشور تأکید کرد و گفت این مساجد پل‌های معنوی هستند که ما را به تاریخ باشکوهمان متصل می‌کنند.

 اردوغان این سخنان را در مراسم بازگشایی مسجد وانیکوی در منطقه اسکودار استانبول پس از اتمام کار مرمت آن بیان داشت.

رئیس جمهور ترکیه گفت: ما معتقدیم باید از آثاری که از اجدادمان به ارث برده‌ایم برای حفظ ریشه‌ها و پیوندهای معنوی خود محافظت کنیم و ما با هر میراثی که ارج می‌نهیم، پلی تزلزل ناپذیر از گذشته به آینده ایجاد می‌کنیم.

او مسجد تاریخی وانیکوی را یکی از مکان‌های نمادین در منطقه اسکودار استانبول توصیف و تأکید کرد: این مسجد با قدمت 358 ساله در نتیجه آتش‌سوزی دو سال و نیم قبل دچار آسیب‌هایی شده بود.

اردوغان مسجد وانیکوی را قلب منطقه معروف اسکودار استانبول طی سه قرن و نیم گذشته خواند و گفت: مسجد وانیکوی و کتابخانه آن یکی از پر رفت و آمدترین مکان‌های جدید در استانبول خواهد بود.

رئیس جمهور ترکیه گفت: امیدوارم مسجدی که پس از بازسازی مجدداً برای عبادت بازگشایی شده است، به نفع منطقه اسکودار و کل استانبول باشد و من از همه کارگران گرفته تا معماران، مهندسان و صنعتگرانی که در بازگشایی آن سهیم بودند، تشکر می‌‌کنم.

اردوغان گفت: مساجد نه تنها عبادتگاه هستند، بلکه سند مالکیتی هستند که نشان دهنده مالکیت ابدی ما بر این زمین هاست. مساجد شناسنامه یک ملت هستند. آنها پل‌های معنوی هستند که ما را به تاریخ باشکوه ما که به هزاران سال پیش بازمی‌گردد، متصل می‌کند.

رئیس جمهور ترکیه گفت: ما معتقدیم باید از آثاری که از اجدادمان به ارث برده‌ایم برای حفظ ریشه‌ها و پیوندهای معنوی خود محافظت کنیم.

مسجد وانیکوی استانبول که در اواخر قرن هفدهم ساخته شده است روز جمعه پس از دو سال و نیم کار مرمت در مراسمی با حضور رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه بازگشایی شد.

جمعی از مسئولین ترکیه از جمله مهمت نوری ارسوی، وزیر فرهنگ و گردشگری؛ داوود گل فرماندار استانبول؛ فخرالدین آلتون، مدیر ارتباطات ریاست جمهوری و عثمان نوری کابکتپه، رئیس حزب حاکم عدالت و توسعه شعبه استانبول در این مراسم حضور داشتند.

این مسجد تاریخی در محله معروف اسکودار استانبول یعنی در ساحل شرقی تنگه بسفر واقع است و توسط وانی مهمت افندی در سال ۱۶۷۰ در زمان سلطنت سلطان محمد چهارم عثمانی ساخته شد.

بخش زیادی از مسجد مذکور  از جمله سقف چوبی و ساختمان‌های بیرونی آن در نوامبر ۲۰۲۰ بر اثر آتش‌سوزی بزرگ ناشی از اتصال برق به شدت آسیب دید، اما اداره کل بنیادهای وزارت فرهنگ و گردشگری به سرعت روند مرمت را آغاز کرد.

انتهای پیام
captcha