بریتانیا؛ مرکز تأمین مالی اسلامی در غرب
کد خبر: 4149631
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۴
یک گزارش نشان داد؛

بریتانیا؛ مرکز تأمین مالی اسلامی در غرب

گزارش جدید مرکز رتبه‌بندی فیچ می‌گوید که بریتانیا جایگاه خود را به عنوان یک مرکز غربی برای صنعت تأمین مالی اسلامی حفظ خواهد کرد و این صنعت در بریتانیا جایگاه ویژه‌ای دارد.

به گزارش ایکنا به نقل از Zawya، براساس این گزارش این جایگاه به پشتوانه ارتقای نقش بورس لندن (LSE) به عنوان یک محل کلیدی عرضه صکوک بین‌المللی، وجود بخش قابل توجه منابع مالی اسلامی و سرمایه انسانی توانمند آن از جمله خدمات حرفه‌ای و حقوقی به وجود آمده است.

قانون انگلستان (سیستم حقوقی مشترک انگلستان و ولز) بر اکثر صکوک‌های بین المللی حاکم بوده و بریتانیا یکی از مراکز اصلی فهرست‌بندی صکوک بین‌المللی در سطح جهانی است.

LSE بیش از 55 صکوک با بیش از 50 میلیارد دلار موجودی در سه ماهه اول سال 23 فهرست کرده است. بریتانیا اولین کشور غربی بود که در سال 2014 صکوک مستقل صادر کرد و در سال 2021 برای حمایت از اعتبارنامه مالی اسلامی خود، اقدام به صدور مجوز کرد.

در بریتانیا، اکثر بانک‌های اسلامی راه حل های مدیریت ثروت، تأمین مالی املاک و مستغلات را به مشتریانی از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس ارائه می‌دهند، در حالی که برخی از بانک‌های متعارف ارائه محصولات اسلامی را متوقف کرده‌اند. صدور صکوک داخلی بسیار کم است و بخش تکافل همچنان نوپاست.

طبق داده‌های سال 2019 بانک گیت‌هاوس بریتانیا، تقاضای کمی برای محصولات اسلامی در بریتانیا وجود دارد، زیرا مسلمانان کمی بیش از 5 درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند و تقریبا نیمی از آنها هرگز از محصولات مالی اسلامی استفاده نکرده‌اند.

تقاضا برای محصولات تأمین مالی اسلامی در بریتانیا به دلیل آگاهی محدود عمومی، حساسیت‌های شرعی و مشکل انطباق با شریعت محصولات مالی اسلامی، شبکه توزیع کوچک و عرضه کمتر محصولات نسبت به بانک‌های معمولی به چالش کشیده شده است. در کشورهایی که بانکداری اسلامی جایگاه ویژه‌ای دارد؛ اما کاملاً تکامل نیافته است، محصولات تأمین مالی اسلامی گران‌تر از نمونه‌های متعارف هستند که تقاضا را کاهش می‌دهد.

با این همه بریتانیا دارای صنعت خدمات مالی بین‌المللی بزرگی است و دولت بریتانیا، لندن را به عنوان یک مرکز مالی بین‌المللی معرفی می‌کند. این کشور همچنان یکی از مقاصد کلیدی سرمایه گذاری خارجی برای سرمایه گذاران در شورای همکاری خلیج فارس و بسیاری از کشورهای سازمان همکاری اسلامی (OIC) است.

گزارش فیچ تصریح می‌کند: انتظار داریم که بریتانیا بتواند در میان مدت، مرکزیت تأمین مالی اسلامی در غرب را حفظ کند، صنعت تأمین مالی اسلامی داخلی در صورتی که بتواند موانع را از میان بردارد، همچنان پرطرفدار خواهد بود.

انتهای پیام
captcha